• Siden

Vara bonusmamma och bli biomamma?

För mig så var det en chock att få mitt första biologiska barn med en man som hade ett barn sedan tidigare. Mitt bonusbarn var sex år då jag fick min bebis och vi hade känt varandra i två år. Jag var så osäker som nybliven mamma så att jag inte vågade sätta ner foten mot min man och min mans släkt. Det enda dom kunde se var bonusbarnets nästa och det kändes som om jag och min bebis kom i andra hand. Det var som stt de inte förstod att jag var en förstagångsmamma, utan såg oss som en kärnfamilj som hade fått sitt andra barn. Släkten tyckte även att bonussonen skulle kompenseras på olika sätt eftersom det var synd om bonusbarnet (pga att ha fått ett syskon). Min man hade också samma inställning. Det slutade med att jag var helt sönderstressad och utmattad. Jag kände också agg till mitt bonusbarn och min man och mannens släkt. Länge. Det kändes som om min första tid som nybliven mamma förstördes. Nu har dock nästan tre år gått och saker och ting går att komma över och att reparera. Jag ser vilken fin relation mitt barn och mitt bonusbarn har och gläder mig över det. Och långsamt har våra relationer fördjupats. Jag kan inte säga hur din situation blir. Men jag råder dig att stå på dig om det som DU behöver och tycker är viktigt, som nybliven mamma. Även om du får dåligt samvete över ditt bonusbarn. Din bebis kommer att behöva dig mer än något annat, och då behöver du må bra. Resten (relationen med ditt bonusbarn) kommer ordna sig.

• Siden
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-27 07:11:59 följande:

Det är så det bör vara men samtidigt så blir det lite motsägelsefullt att säga så när det hela tiden ska kommenteras att hon konstant ska stå tillbaka för mannen, barnen, hans föredetta och fan o hans moster.

Jag själv lever med en man med barn sen tidigare och nu har vi nått en sorts harmoni efter många år men det var ett rent helvete när jag var gravid och nyförlöst. Alla har det inte så men jag utvecklade en förlossningsdepression av allt skit som var. Hade en svärmor som hackade på mig hela tiden och skulle vara övertydlig med att bonus minsann är den enda som min man skulle lägga fokus på medans jag skulle ta bebis själv, det var den första kommentaren den trevliga kvinnan släppte till mig efter att jag kommit hem från BB. Samma med hans ex. Det här började hon med samma dag jag födde och inte ens hade kommit hem från BB och hon ringde min man och krävde att han skulle ta deras tonåring på en resa under sina 10 pappadagar direkt efter födseln för jag skulle minsann ta bebisen helt själv. Jag var omgiven av svartsjuka och missunsamma människor och har hört flera liknande historier från andra vänner som skaffat gemensamma barn ihop med sina män som har barn sen tidigare.

Det var rätt bra beskrivet som nån beskrev det i tråden. Jag skulle sträcka mig ännu längre. Man kräver att bonusmamman även fast hon är förstföderska ska bete sig lite som en som föder sitt femte barn. Hon ska vara en superwoman helt enkelt och det även när hon är som mest skör och nyförlöst.

Jag kan relatera till detta och jag vet att vi är fler. Så bra att det lugnat sig hos er efter några år, det är samma här. Men det är svårt att glömma ens första tid som nybliven mamma :(
  • Siden
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-27 07:57:08 följande:

Jag läste ditt inlägg också och kände att det verkar som att vi har liknande erfarenheter. Har kommit vidare men jag ska ärligt talat säga att jag kommer aldrig att glömma bort hur det var under den där tiden och kan fortfarande än idag känna sorg o lite bitterhet över att ha blivit snuvad på en fin förstatid med min bebis.

Handlade egentligen inte alls om att förbjuda hans barn att komma hem till oss, det hade jag inga som helst problem med men det som kom hem till oss var en uppskruvad tonåring som helt plötsligt skulle bli lika krävande och liten som en kolikbebis.

Alltså det var så hemskt och jag kan säga det att det är ett under att vi kom ur det där och är ihop än idag för jag var så arg på min man, kände att han kastade mig framför bussen. Hur blev er relation?

Hej, tråkigt att höra att du upplevt samma. Jag har mycket stöd av andra styvmammor och jag och min partner går i parterapi. Du får jättegärna skriva pm till mig, vill hemskt gärna komma i kontakt med kvinnor som upplevt liknande situation.
  • Siden
    Anonym (?) skrev 2019-10-27 16:59:40 följande:

Jag måste bara få säga att jag beundrar din ärlighet om din mans barn. Jag håller många gånger med dig i trådar där det handlar bonus/plast/styvbarn. Min sambos barn är stora, mellan 18-23. Det är absolut inget fel med dom, men visst hade jag önskat att dom var utflyttade precis som mina. Även om dom hade varit yngre, hade jag aldrig kallat dom för mina bonus/plast/styvbarn.

Jag förstår nu, efter att du och mfl har berättat hur era upplevelser var när ni fick barn med en pappa, att det förmodligen inte är så jäkla lätt att ta plats i en familj som redan är en familj, med en liten ny medlem. Skrämmande faktiskt.

Tack för att du skriver att du förstår oss fast du inte har varit med om samma situation. Det är många styvmammor som kämpar i det tysta.
  • Siden
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-28 11:53:49 följande:

Jag håller med! Jag hade haft full förståelse för att ett litet barn kan känna sig avis och reagera när det kommer ett yngre syskon men jag var helt tokig när hans stora barn betedde sig helt sjukt. Stod och skrek på sin pappa dagen efter vi kom hem från BB när han närmade sig bebisen att denna var uttråkad och så hungrig och krävde aktivering och mat pronto. Vi fick inte ens gå utanför dörren ihop till affären själva under flera månader för hans barn som då var snart vuxen. Det här är ingenting jag överdriver utan det var exakt så det gick till och det var inte som att vi då hade varannan vecka eller så utan barnets mamma krävde att vi hade denne på heltid, som hon njöt av allt.

Det var hemskt och jag blir vansinnig än idag när jag tänker på det.

Nu har det lugnat ner sig hemma för att jag har återhämtat mig från den allvarliga depression jag fick men kan än idag bli förundrad hur det kommer sig att min man fortfarande inte har lärt sitt snart vuxna barn att plocka ur en diskmaskin eller att laga till en enkel lunchrätt till sig själv.

Det låter helt sjukt. Starkt av dig att ha tagit dig vidare och är kvar i samma relation.
  • Siden
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-28 13:48:39 följande:

Det var helt sjukt faktiskt! Jag var liksom så skör och låg som ett litet asplöv och grinade ikapp med min lilla bebis första tiden medans min man hade fullt upp att aktivera sitt stora barn. Glömde tillägga att han bokade in oss på diverse resor också för att har man stora barn så ska dom minsann få hitta på roliga saker. Där och då så var jag så sjuk och slut så jag bara följde med som ett spöke, vreden kom liksom sen när jag hade utvecklat nån form av posttraumatisk stress.

Att vi överlevde den tiden och är ihop än idag är nog för att vi dels älskar varann väldigt mycket så envisheten och glöden att få relationen att funka fanns där. Sedan också att jag till skillnad mot innan när jag bara var en snäll och foglig vante som aldrig sa ett pip började ta mer plats i mitt eget hem, började visa tänderna mot min man och mot hans ex. Men glömmer kommer jag aldrig att göra och ibland så kan jag få lite ångestattacker än idag av vissa situationer som uppstår som påminner från den tiden. Lite som dejavu eller kroppsminne eller hur jag ska förklara det. Vi skulle däremot behöva gå i parterapi för det har vi faktiskt inte gjort. Hur ofta går ni och hur hittade ni en bra?

Hej, jag kan relatera till mycket av det du skriver och det är faktiskt inte helt ovanligt att utveckla PTSD som nybliven förstagångsmamma i en bonusfamilj. Om det vill sig illa. Parterapeuten vi går till har sagt att det låter som om även jag hade det. Men du, istället för att kapa Ts tråd så föreslår jag att du skickar pm till mig. Hoppas inte Ts blir avskräckt från att få sitt barn nu! Haha.
  • Siden
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-28 15:40:12 följande:

*Skratt*. Jag tänkte samma sak, ska inte kapa tråden mer utan jag pm:ar dig istället.

TS ska iallafall stå på sig om hur hon vill ha det och planera in första tiden redan nu.

Hej, jag skulle väldigt gärna skriva med dig. Tveka inte att höra av dig. Vi är fler med liknande erfarenheter som stöttar varann via pm här på Familjeliv. Det har hjälpt oss otroligt mycket som styvmammor. Bättre än offentliga trådar där vem som helst (biomammor, kärnfamiljer, singlar utan barn) svarar.
  • Siden
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-30 11:34:30 följande:

Du har rätt, man behöver få tala med andra som också har haft det väldigt tufft i sin nya familj eller hur man säger. Det suger så mycket energi att sitta och öppna upp sig om det här på offentliga forum eftersom det är så tabu och gemene svensson har verkligen gått på myten om att alla nya kvinnliga partners är den elaka styvmorsan.

Jag pm:ar dig under dagen när jag kommit hem. :)

Ok great!
Svar på tråden Vara bonusmamma och bli biomamma?