Vara bonusmamma och bli biomamma?
För mig så var det en chock att få mitt första biologiska barn med en man som hade ett barn sedan tidigare. Mitt bonusbarn var sex år då jag fick min bebis och vi hade känt varandra i två år. Jag var så osäker som nybliven mamma så att jag inte vågade sätta ner foten mot min man och min mans släkt. Det enda dom kunde se var bonusbarnets nästa och det kändes som om jag och min bebis kom i andra hand. Det var som stt de inte förstod att jag var en förstagångsmamma, utan såg oss som en kärnfamilj som hade fått sitt andra barn. Släkten tyckte även att bonussonen skulle kompenseras på olika sätt eftersom det var synd om bonusbarnet (pga att ha fått ett syskon). Min man hade också samma inställning. Det slutade med att jag var helt sönderstressad och utmattad. Jag kände också agg till mitt bonusbarn och min man och mannens släkt. Länge. Det kändes som om min första tid som nybliven mamma förstördes. Nu har dock nästan tre år gått och saker och ting går att komma över och att reparera. Jag ser vilken fin relation mitt barn och mitt bonusbarn har och gläder mig över det. Och långsamt har våra relationer fördjupats. Jag kan inte säga hur din situation blir. Men jag råder dig att stå på dig om det som DU behöver och tycker är viktigt, som nybliven mamma. Även om du får dåligt samvete över ditt bonusbarn. Din bebis kommer att behöva dig mer än något annat, och då behöver du må bra. Resten (relationen med ditt bonusbarn) kommer ordna sig.