Vara bonusmamma och bli biomamma?
När jag och min man bestämde oss för att skaffa ett gemensamt barn hade barnen långt innan önskat sig ett småsyskon ( alla tidigare barn). Vi berättade tidigt för dem när jag blivit gravid och all 4 barnen fick turas om att följa med på MVC för att det skulle få känna sig delaktiga. Vi gick även och shoppade bebiskläder med storasyskonen som fick välja ut kläder. När bebisen väl kom fick de väldigt snart komma till oss och har sedan dag 1 velat byta blöjor, bada och mata. Vi ville göra barnen så delaktiga de ville och nu har syskonen en väldigt fin och varm relation. De ber om att få hämta på dagis när de slutat skolan, leker med syskonet och blir överlyckliga när han får sova över i någon av storasyskonens säng ( när han var några år gammal). Barnen själva säger att han är precis lika mycket syskon som de med syskonen med blodsband och kallar även bonussyskonen för ? syskon?.
Det jag tror är viktigast är att låta de äldre barnet/barnen vara delaktiga så att de inte känner sig undanskuffad och att det bara är bebisen som gäller.