Inlägg från: Anonym (Chris) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Chris)

Vara bonusmamma och bli biomamma?

Jag tyckte inte att jag fick en schysst start faktiskt. Hans ex bestämde att deras tonåring som krisade över att få ett yngre syskon skulle bo hos på heltid första tiden så jag kom hem till en cirkus där min man bokade in oss alla på diverse resor och aktiviteter för det gör man tydligen som familj. Slutade med en sönderstressad mamma med förlossningsdepression som inte fick lugn och ro första tiden med sin lilla bebis.

Det har tyvärr färgat av sig på mig och jag var oerhört bitter på min man och hela hans sida av familj länge. Men med tiden så har jag blivit starkare och jag gör inget annat än hyllar kärleken och relationen som mitt lilla barn och hens äldre syskon har till varandra idag.

Så det får väl bli lite av mitt tips till dig. Se till att vara lite ego och ta plats i början, vill du inte ha en massa spring hemma första tiden så sätt ner foten redan nu.

• Anonym (Chris)
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-24 14:23:05 följande:

Jag tyckte inte att jag fick en schysst start faktiskt. Hans ex bestämde att deras tonåring som krisade över att få ett yngre syskon skulle bo hos på heltid första tiden så jag kom hem till en cirkus där min man bokade in oss alla på diverse resor och aktiviteter för det gör man tydligen som familj. Slutade med en sönderstressad mamma med förlossningsdepression som inte fick lugn och ro första tiden med sin lilla bebis.

Det har tyvärr färgat av sig på mig och jag var oerhört bitter på min man och hela hans sida av familj länge. Men med tiden så har jag blivit starkare och jag gör inget annat än hyllar kärleken och relationen som mitt lilla barn och hens äldre syskon har till varandra idag.

Så det får väl bli lite av mitt tips till dig. Se till att vara lite ego och ta plats i början, vill du inte ha en massa spring hemma första tiden så sätt ner foten redan nu.

Det som drev mig till vansinne var att jag tyckte att hans ex körde med sånt manipulativt fulspel. Jag var inte emot att deras barn var här och umgicks med sitt lilla syskon men hon var på om att tonåringen skulle bo här på heltid och jag vet att det bara handlade om att jävlas. Han skulle inte spendera nån tid med mig och bebisen och hon ville inte ta nåt ansvar för sitt barn som mådde dåligt. Sen har ju mamman fått egna barn och då var det superviktigt att hon fick egentid med min sambo när det begav sig så då fick hennes barn sen tidigare bo hos mormorn i några veckor så hon fick lugn o ro. Du ska veta hur uppretad jag varit över den där jävla människan!!!

Så se absolut till att stå på dig. Försök däremot inte motarbeta barnens relation i framtiden, det är kul och viktigt att barnen får en fin kärlek till varann och jag känner mig väldigt stolt över att trots min lilla bitterhet på att blivit snuvad på min första tid som nybliven mamma så är jag ändå glad över deras kärlek.
  • Anonym (Chris)
    Anonym (B) skrev 2019-10-24 18:40:43 följande:

Varför skaffar ni ens barn med män som har barn sedan innan om ni inte är med på att inkludera dom i familjen? Finns det barn sedan innan så är det inte bara att släppa det och förvänta sig att biomamman ska ha barnet (om det nu är pappans tid som bebisen kommer på), hon har väl också ett liv och kanske inte kan anpassa sig efter er hur som helst? Egoistiskt tänk. Och kom ihåg, din man har redan barn, det här är ditt första. För honom kommer det inte vara lika speciellt, det första barnets födelse kommer alltid vara mest speciellt.

För att tala klarspråk, du verkar vara en riktig jävla idiot.

Att du inte tyckte att det var lika speciellt att få ditt andra eller tredje (om du nu har fler än ett) barn får stå för dig.
  • Anonym (Chris)
    Anonym (?) skrev 2019-10-26 15:38:35 följande:

Tror dom är väldigt få som skickar iväg sin förstfödde till mor och farföräldrar när det kommit ett syskon. Vet faktiskt ingen som har gjort så. Jag hade aldrig en tanke på det.

Nu för tiden ska alla förstagångsmorsor lindas in i bomull, för dom är såå känsliga och sköra och med mycket hormoner som virvlar runt i kroppen. Å värst inlindade är mammor som får sitt första barn med en, redan pappa.

Vilket skitsnack!

Det kan jag tala om för dig att här lindades man knappast in i bomull. Och såna här kommentarer kommer oftast från bittra biomammor som själva minsann skulle vara inne i bebisbubblan med partnern bara när det begav sig.
  • Anonym (Chris)
    Anonym (?) skrev 2019-10-26 16:20:22 följande:

Menar du att jag är en bitter biomamma? Varför? Vad får dig att tro det?

Jag har två utflugna barn, lever med sambo sen några år tillbaka som har två stora hemmaboende barn som snart också är utflugna. Jag är ingen bonusmamma, endast en till vuxen i hemmet. Vi är båda i 50 års åldern. Så svara gärna på mina frågor.

Då var du inte det men du verkar ha förutfattade meningar om det?

Orsaken till att det är några gravida bonusmorsor som visar oro inför födseln här på familjeliv beror antagligen på en inre stress över att det som vanligt förväntas av henne att hon ska stå tillbaks och inte tro att hon på något sätt har rätt att stå i centrum ens i några dagar. Kvinnor som väntar sitt första barn med män som inte har barn sen innan behöver knappast oroa sig över såna saker på samma sätt och just därför läser du och några andra aldrig om samma gnäll här på forumet.
  • Anonym (Chris)
    Anonym (?) skrev 2019-10-26 20:16:49 följande:

Men finns det sådana förväntningar? Att bonusmammor ska stå tillbaka? Hon tillhör väl familjen som alla andra och ska väl behandlas därefter?

Det är så det bör vara men samtidigt så blir det lite motsägelsefullt att säga så när det hela tiden ska kommenteras att hon konstant ska stå tillbaka för mannen, barnen, hans föredetta och fan o hans moster.

Jag själv lever med en man med barn sen tidigare och nu har vi nått en sorts harmoni efter många år men det var ett rent helvete när jag var gravid och nyförlöst. Alla har det inte så men jag utvecklade en förlossningsdepression av allt skit som var. Hade en svärmor som hackade på mig hela tiden och skulle vara övertydlig med att bonus minsann är den enda som min man skulle lägga fokus på medans jag skulle ta bebis själv, det var den första kommentaren den trevliga kvinnan släppte till mig efter att jag kommit hem från BB. Samma med hans ex. Det här började hon med samma dag jag födde och inte ens hade kommit hem från BB och hon ringde min man och krävde att han skulle ta deras tonåring på en resa under sina 10 pappadagar direkt efter födseln för jag skulle minsann ta bebisen helt själv. Jag var omgiven av svartsjuka och missunsamma människor och har hört flera liknande historier från andra vänner som skaffat gemensamma barn ihop med sina män som har barn sen tidigare.

Det var rätt bra beskrivet som nån beskrev det i tråden. Jag skulle sträcka mig ännu längre. Man kräver att bonusmamman även fast hon är förstföderska ska bete sig lite som en som föder sitt femte barn. Hon ska vara en superwoman helt enkelt och det även när hon är som mest skör och nyförlöst.
  • Anonym (Chris)
    Siden skrev 2019-10-27 07:32:17 följande:

Jag kan relatera till detta och jag vet att vi är fler. Så bra att det lugnat sig hos er efter några år, det är samma här. Men det är svårt att glömma ens första tid som nybliven mamma :(

Jag läste ditt inlägg också och kände att det verkar som att vi har liknande erfarenheter. Har kommit vidare men jag ska ärligt talat säga att jag kommer aldrig att glömma bort hur det var under den där tiden och kan fortfarande än idag känna sorg o lite bitterhet över att ha blivit snuvad på en fin förstatid med min bebis.

Handlade egentligen inte alls om att förbjuda hans barn att komma hem till oss, det hade jag inga som helst problem med men det som kom hem till oss var en uppskruvad tonåring som helt plötsligt skulle bli lika krävande och liten som en kolikbebis.

Alltså det var så hemskt och jag kan säga det att det är ett under att vi kom ur det där och är ihop än idag för jag var så arg på min man, kände att han kastade mig framför bussen. Hur blev er relation?
  • Anonym (Chris)
    Siden skrev 2019-10-27 11:34:09 följande:

Hej, tråkigt att höra att du upplevt samma. Jag har mycket stöd av andra styvmammor och jag och min partner går i parterapi. Du får jättegärna skriva pm till mig, vill hemskt gärna komma i kontakt med kvinnor som upplevt liknande situation.

Jag kanske gör det för jag har ett behov av att prata med andra som har varit med om liknande situation.
  • Anonym (Chris)
    Anonym (?) skrev 2019-10-27 11:53:02 följande:

Jag skriver till dig samma som jag skrev till (Hkm). Fruktansvärt och rent ut sagt förjäkligt att bli behandlad så som du blev. Å den där exfru ger jag inte mycket för. Jag beklagar verkligen.

Tack och jag ber lite om ursäkt över att jag snäste åt dig.

Efter det där så beter jag mig hövligt mot henne idag men jag kommer aldrig att glömma hur hon betedde sig där.
  • Anonym (Chris)
    Ess skrev 2019-10-27 15:20:31 följande:

Jag kan säga att det var skitjobbigt att ha dem här när jag kom hem, och då var de ändå i tonåren.

Men man har inte den relationen som man har med sin egen familj, det är mer som gäster, en påtvingad artighet. Den ena har dessutom ingen som helst känsla för när den trampar över ens gränser. Vi har ingen bra relation till varann heller så det blev väldigt irriterat och jobbigt när de var här efter vi fått barn, även senare när vi landat så blev man skitirriterad på dem och deras totala oförmåga att ens tänka själva och än mindre att göra något själva.

Mannens barn var också i tonåren när bebisen kom men det kunde nästan lika gärna varit ett blöjbarn för det var verkligen på den nivån utan att överdriva. Nu beskyller jag mamman för väldigt mycket av det där beteendet och min man var en riktig fjant rent ut sagt. Så ibland behöver det verkligen inte bli lättare bara för att mannens barn sen tidigare är äldre, tvärtom skulle jag säga för det blir mer provocerande.

Nu vet jag inte hur era barns relation ser ut idag men här är barnen iallafall väldigt glada och kärleksfulla mot varann trots stor åldersskillnad.
  • Anonym (Chris)
    Ess skrev 2019-10-28 07:42:04 följande:

Ett litet barn förväntar man sig ju ska va just liten, men de stora förväntar man sig mer av. De var stora redan när jag träffade dem första gången så jag har alltid bemött dem som jag gör med vilka vuxna som helst. Jag trodde först de led av ett osynligt handikapp innan jag kom på att de "bara" var curlade till max.

De träffas inte så ofta men tycker det är kul när de väl gör det. Men det är samma som för oss, de har liksom inget gemensamt så det blir väldigt stelt och uppstyltat.

Jag håller med! Jag hade haft full förståelse för att ett litet barn kan känna sig avis och reagera när det kommer ett yngre syskon men jag var helt tokig när hans stora barn betedde sig helt sjukt. Stod och skrek på sin pappa dagen efter vi kom hem från BB när han närmade sig bebisen att denna var uttråkad och så hungrig och krävde aktivering och mat pronto. Vi fick inte ens gå utanför dörren ihop till affären själva under flera månader för hans barn som då var snart vuxen. Det här är ingenting jag överdriver utan det var exakt så det gick till och det var inte som att vi då hade varannan vecka eller så utan barnets mamma krävde att vi hade denne på heltid, som hon njöt av allt.

Det var hemskt och jag blir vansinnig än idag när jag tänker på det.

Nu har det lugnat ner sig hemma för att jag har återhämtat mig från den allvarliga depression jag fick men kan än idag bli förundrad hur det kommer sig att min man fortfarande inte har lärt sitt snart vuxna barn att plocka ur en diskmaskin eller att laga till en enkel lunchrätt till sig själv.
  • Anonym (Chris)
    Siden skrev 2019-10-28 12:59:14 följande:

Det låter helt sjukt. Starkt av dig att ha tagit dig vidare och är kvar i samma relation.

Det var helt sjukt faktiskt! Jag var liksom så skör och låg som ett litet asplöv och grinade ikapp med min lilla bebis första tiden medans min man hade fullt upp att aktivera sitt stora barn. Glömde tillägga att han bokade in oss på diverse resor också för att har man stora barn så ska dom minsann få hitta på roliga saker. Där och då så var jag så sjuk och slut så jag bara följde med som ett spöke, vreden kom liksom sen när jag hade utvecklat nån form av posttraumatisk stress.

Att vi överlevde den tiden och är ihop än idag är nog för att vi dels älskar varann väldigt mycket så envisheten och glöden att få relationen att funka fanns där. Sedan också att jag till skillnad mot innan när jag bara var en snäll och foglig vante som aldrig sa ett pip började ta mer plats i mitt eget hem, började visa tänderna mot min man och mot hans ex. Men glömmer kommer jag aldrig att göra och ibland så kan jag få lite ångestattacker än idag av vissa situationer som uppstår som påminner från den tiden. Lite som dejavu eller kroppsminne eller hur jag ska förklara det. Vi skulle däremot behöva gå i parterapi för det har vi faktiskt inte gjort. Hur ofta går ni och hur hittade ni en bra?
  • Anonym (Chris)
    Siden skrev 2019-10-28 15:09:04 följande:

Hej, jag kan relatera till mycket av det du skriver och det är faktiskt inte helt ovanligt att utveckla PTSD som nybliven förstagångsmamma i en bonusfamilj. Om det vill sig illa. Parterapeuten vi går till har sagt att det låter som om även jag hade det. Men du, istället för att kapa Ts tråd så föreslår jag att du skickar pm till mig. Hoppas inte Ts blir avskräckt från att få sitt barn nu! Haha.

*Skratt*. Jag tänkte samma sak, ska inte kapa tråden mer utan jag pm:ar dig istället.

TS ska iallafall stå på sig om hur hon vill ha det och planera in första tiden redan nu.
  • Anonym (Chris)
    Siden skrev 2019-10-30 10:24:14 följande:

Hej, jag skulle väldigt gärna skriva med dig. Tveka inte att höra av dig. Vi är fler med liknande erfarenheter som stöttar varann via pm här på Familjeliv. Det har hjälpt oss otroligt mycket som styvmammor. Bättre än offentliga trådar där vem som helst (biomammor, kärnfamiljer, singlar utan barn) svarar.

Du har rätt, man behöver få tala med andra som också har haft det väldigt tufft i sin nya familj eller hur man säger. Det suger så mycket energi att sitta och öppna upp sig om det här på offentliga forum eftersom det är så tabu och gemene svensson har verkligen gått på myten om att alla nya kvinnliga partners är den elaka styvmorsan.

Jag pm:ar dig under dagen när jag kommit hem. :)
Svar på tråden Vara bonusmamma och bli biomamma?