• Anonym (?)

Vara bonusmamma och bli biomamma?

Phalaenopsis skrev 2019-10-26 00:39:51 följande:

Även barn i en kärnfamilj kan få åka till mormor någon vecka när det kommit ett nytt syskon. Och är de hemma kommer de definitivt få stå tillbaka för den nya. Begriper inte varför det skulle vara så synd om just bonusar när de får syskon. De kan ju till och med bo hos sin förälder under den tid som de nyblivna föräldrarna landar lite.

Dessutom är TS förstagångsförälder och behöver som sådan extra hänsyn.

Tror dom är väldigt få som skickar iväg sin förstfödde till mor och farföräldrar när det kommit ett syskon. Vet faktiskt ingen som har gjort så. Jag hade aldrig en tanke på det.

Nu för tiden ska alla förstagångsmorsor lindas in i bomull, för dom är såå känsliga och sköra och med mycket hormoner som virvlar runt i kroppen. Å värst inlindade är mammor som får sitt första barn med en, redan pappa.
  • Anonym (?)
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-26 16:12:34 följande:

Vilket skitsnack!

Det kan jag tala om för dig att här lindades man knappast in i bomull. Och såna här kommentarer kommer oftast från bittra biomammor som själva minsann skulle vara inne i bebisbubblan med partnern bara när det begav sig.

Menar du att jag är en bitter biomamma? Varför? Vad får dig att tro det?

Jag har två utflugna barn, lever med sambo sen några år tillbaka som har två stora hemmaboende barn som snart också är utflugna. Jag är ingen bonusmamma, endast en till vuxen i hemmet. Vi är båda i 50 års åldern. Så svara gärna på mina frågor.
  • Anonym (?)
    Ess skrev 2019-10-26 17:47:52 följande:

Vill man starta problem så är det självklart att dra dit tidigare ungar omedelbart. Man kan lika bra passa på att bjuda in släkten också för att göra det riktigt mysigt....

De äldre gemensamma var hos mormor, vilket inte är speciellt ovanligt, för det är bara särkullar som ska särbehandlas.

Lätt för mig att säga nu kanske, men hade jag varit i den situationen med mitt första barn med en pappa, så hade jag inte skickat iväg hans barn en vecka när dom fått ett syskon. Iaf så tror jag inte det. Men som sagt, lätt för mig att säga.
  • Anonym (?)
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-26 19:58:50 följande:

Då var du inte det men du verkar ha förutfattade meningar om det?

Orsaken till att det är några gravida bonusmorsor som visar oro inför födseln här på familjeliv beror antagligen på en inre stress över att det som vanligt förväntas av henne att hon ska stå tillbaks och inte tro att hon på något sätt har rätt att stå i centrum ens i några dagar. Kvinnor som väntar sitt första barn med män som inte har barn sen innan behöver knappast oroa sig över såna saker på samma sätt och just därför läser du och några andra aldrig om samma gnäll här på forumet.

Men finns det sådana förväntningar? Att bonusmammor ska stå tillbaka? Hon tillhör väl familjen som alla andra och ska väl behandlas därefter?
  • Anonym (?)
    Anonym (Hkm) skrev 2019-10-26 20:46:31 följande:

Det är ju det som är problemet. Tack för att du frågar och inte förutsätter att du vet. Ett tag lät dina inlägg gruvligt hemska. Problemet för många förstagångsmammor med andragångspappor är att de också förväntas vara andragångsmammor, trots att de knappt landat från chocken/upplevelsen att föda sitt första barn. Minns du hur lång tid det tog för dig själv innan du verkligen kände att du blivit mamma? För mig tog det många månader. Det hade kunnat sparat mig mycket ångest om omgivningen hade haft mer respekt för att jag var förstagångsförälder.

Tack själv :). Nä, jag vet inte, så där har du rätt. Å därav mina frågor. Det är ju fruktansvärt ifall det förväntas att man ska vara andragångsmamma när man inte är det. Vad jobbigt det måste ha varit för dig!

Jag kände nog direkt att jag blivit mamma, men förstår ju att det måste vara olika från mamma till mamma. Å jag säger det igen, lätt för mig att säga som aldrig varit där. Jag hoppas jag inte har gjort dig upprörd, vissa områden är man novis på =)
  • Anonym (?)
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-27 07:11:59 följande:

Det är så det bör vara men samtidigt så blir det lite motsägelsefullt att säga så när det hela tiden ska kommenteras att hon konstant ska stå tillbaka för mannen, barnen, hans föredetta och fan o hans moster.

Jag själv lever med en man med barn sen tidigare och nu har vi nått en sorts harmoni efter många år men det var ett rent helvete när jag var gravid och nyförlöst. Alla har det inte så men jag utvecklade en förlossningsdepression av allt skit som var. Hade en svärmor som hackade på mig hela tiden och skulle vara övertydlig med att bonus minsann är den enda som min man skulle lägga fokus på medans jag skulle ta bebis själv, det var den första kommentaren den trevliga kvinnan släppte till mig efter att jag kommit hem från BB. Samma med hans ex. Det här började hon med samma dag jag födde och inte ens hade kommit hem från BB och hon ringde min man och krävde att han skulle ta deras tonåring på en resa under sina 10 pappadagar direkt efter födseln för jag skulle minsann ta bebisen helt själv. Jag var omgiven av svartsjuka och missunsamma människor och har hört flera liknande historier från andra vänner som skaffat gemensamma barn ihop med sina män som har barn sen tidigare.

Det var rätt bra beskrivet som nån beskrev det i tråden. Jag skulle sträcka mig ännu längre. Man kräver att bonusmamman även fast hon är förstföderska ska bete sig lite som en som föder sitt femte barn. Hon ska vara en superwoman helt enkelt och det även när hon är som mest skör och nyförlöst.

Jag skriver till dig samma som jag skrev till (Hkm). Fruktansvärt och rent ut sagt förjäkligt att bli behandlad så som du blev. Å den där exfru ger jag inte mycket för. Jag beklagar verkligen.
  • Anonym (?)
    Ess skrev 2019-10-27 15:20:31 följande:

Jag kan säga att det var skitjobbigt att ha dem här när jag kom hem, och då var de ändå i tonåren.

Men man har inte den relationen som man har med sin egen familj, det är mer som gäster, en påtvingad artighet. Den ena har dessutom ingen som helst känsla för när den trampar över ens gränser. Vi har ingen bra relation till varann heller så det blev väldigt irriterat och jobbigt när de var här efter vi fått barn, även senare när vi landat så blev man skitirriterad på dem och deras totala oförmåga att ens tänka själva och än mindre att göra något själva.

Jag måste bara få säga att jag beundrar din ärlighet om din mans barn. Jag håller många gånger med dig i trådar där det handlar bonus/plast/styvbarn. Min sambos barn är stora, mellan 18-23. Det är absolut inget fel med dom, men visst hade jag önskat att dom var utflyttade precis som mina. Även om dom hade varit yngre, hade jag aldrig kallat dom för mina bonus/plast/styvbarn.

Jag förstår nu, efter att du och mfl har berättat hur era upplevelser var när ni fick barn med en pappa, att det förmodligen inte är så jäkla lätt att ta plats i en familj som redan är en familj, med en liten ny medlem. Skrämmande faktiskt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-27 19:24:48 följande:

Tack och jag ber lite om ursäkt över att jag snäste åt dig.

Efter det där så beter jag mig hövligt mot henne idag men jag kommer aldrig att glömma hur hon betedde sig där.

=-)
Svar på tråden Vara bonusmamma och bli biomamma?