Renovera köket med hantverkare. Kostnad?
Vad kostar det att renovera köket med hantverkare?
Vad har ni för erfarenheter?
Vad kostar det att renovera köket med hantverkare?
Vad har ni för erfarenheter?
Jag hoppas jag inte beskrev fel. Förklarar närmare:
Riva ut all inredning.
Nytt golv ska läggas. taket målas, Väggarna tapetseras.
El, vatten, avlopp ska vara kvar på samma plats.
Spis och fläkt ska köpas ny (resterande vitvaror har vi redan)
Vi köper materialet på Ikea och låter en hantverkare göra jobbet
Jösses vad dyrt.
Kan kanske vara möjligt få en offert så billigt som 200 000, men knappast troligt. 250 000 är nog mera rimligt för en seriös och ärlig offert.
Sedan måste man komma ihåg att lägga på 25% på alla offererade priser för oförutsedda kostnader och andra överraskningar. Har man en jäkla tur så kanske det stannar på 10% när allt är klart men det är nog mera troligt att det slutar på +25%. Den som räknat upp vissa kostnader ovan har glömt flera punkter, t ex el-arbeten, VVS-arbeten, etc.
Det har hittills aldrig hänt att någon som renoverat ett kök inte har kommit på att de önskar något mera innan det är klart och dessutom hittar man alltid någon vattenskada, fel på el eller vattenledningar, en sned vägg, eller något helt annat.
Omkring 250 000- 300 000. Det är vad jag själv skulle kalkylera med.
Kan kanske vara möjligt få en offert så billigt som 200 000, men knappast troligt. 250 000 är nog mera rimligt för en seriös och ärlig offert.
Sedan måste man komma ihåg att lägga på 25% på alla offererade priser för oförutsedda kostnader och andra överraskningar. Har man en jäkla tur så kanske det stannar på 10% när allt är klart men det är nog mera troligt att det slutar på +25%. Den som räknat upp vissa kostnader ovan har glömt flera punkter, t ex el-arbeten, VVS-arbeten, etc.
Det har hittills aldrig hänt att någon som renoverat ett kök inte har kommit på att de önskar något mera innan det är klart och dessutom hittar man alltid någon vattenskada, fel på el eller vattenledningar, en sned vägg, eller något helt annat.
Inlägg #16 gjorde uppenbarligen ett utmärkt jobb vad gäller att hålla i projektet på ett ovanligt bra sätt.
Och utförde väldigt mycket jobb själv.
Det slutade på minst 250 000.
Vi renoverade invändigt för ca 2 år sedan, nytt golv ca 100 kvm enstavs ekgolv med fasade kanter. nya tapeter och målat tak på samma yta som vi bytte golv. Nytt kök från marbodal, 25m2 ca och köksö, hade redan kyl/frys/häll så dessa behöll vi. drog om mycket el i hela huset då det var ojordat, bytte alla uttag och knappar. platsbygg garderob med skjutdörrar i hallen.
El kostade ca 50 000:-
bygg 300 000:- varav materialet 240 000:-
Jag ser ingen vits att ta in fasta priser på renovering, hittar du en vettig snickare så fråga vad han kostar i timmen och hur lång tid han tror det tar. Är du helt lost kanske det finns en vits om du inte kan bedöma rimligheten i tidsåtgången i fastpris visserligen..
Har precis byggt nytt garage nu 45 kvm, dubbelport från krokom, högt i tak och luft/luft värmepump, led-industribelysning, SP-fönster och välisolerat, ca 250 000:- då har jag iofs gjort mycket själv. I Sthlm har det väl kostat en mille antar jag..
Ett mindre lägenhetskök -vitvaror. Nytt kylskåp och ny spis finns redan.
Behöver nya skåp, ny bänkskiva, ny ho, nytt kakel ish.. Det är ett relativt litet kök. Vad tror ni det skulle gå på inringda slängar, med ikeagrejer.
Inget golv, det är ett jättefint trägolv redan och taket är näst intill nymålat. Väggarna kan jag måla eller tapetsera själv.
Ansvarig för en av IKEAs köksavdelningar och beroende på hur mycket förändringar som ska göras (är köket kvar på samma vägg som tidigare blir det billigare exempelvis) så ligger ett normalstort kök från oss på ca 45-65tkr i hantverkskostnad med hantverkarna som har avtal med IKEA och då är ROT bortdraget.