Hur kan så många ha hund?
Det är sjukt svårt. Jag passade på att skaffa hund den terminen jag studera på distans, så att jag skulle kunna vara med valpen oavbrutet och lära honom det mest grundläggande. Terminen därefter var jag på campus men hade endast tre fysiska moment á 1,75 timmar/veckan, och då kunde jag lämna honom hemma under tiden. Passade på att motionera honom i hundgården ordentligt innan jag for iväg, så att han skulle vara fysiskt och mentalt trött när han skulle vara hemma själv. Passade på att hinna ett snabbt träningspass och eventuellt en snabb matinhandling i samma veva, så att jag skulle slippa lämna honom två gånger de dagarna jag hade föreläsning/seminarium. Aldrig mer än 4 timmar. Man måste planera ordentligt. När jag har min examen och skall börja jobba skall jag förmodligen skaffa mig en dagmatte, vilket är billigare än hunddagis. Som sagt - det är en jäkla pusslande. Men en hund ger så otroligt mycket i geneld. Det är fint att komma hem och ha en överlycklig hund som väntar. Det är mysigt att vakna upp till en hund som pussar en på kinden. Det är fint att alltid ha ett litet liv där hemma.
Ni kanske kan åka hem en gång under lunchen och rasta hunden och när barnen kommer hem från skolan så får ju hunden sällskap? Alternativt - hör med någon som vill vara dagmatte/husse. =)