• Merymo

Pepptråd, Letrozol, hoppas det hjälper

minnie768 skrev 2019-11-05 11:08:54 följande:
    Så bra! Kanske något bra som kommer av det då :) Du ska göra det som känns bäst för dig och inte kompromissa bara för att en läkare är för lat och obvisously oförmögen att bemöta ifrågasättanden. Hoppas att det blir bra på den andra kliniken!! Viktigaste är ju att du får svar på vilken behandling du är i behov av och sedan hjälp med det. Uppdatera gärna hur det går, håller tummarna! :)

Vi är faktiskt på 5e försöket nu. Så egentligen är det IVF snart. Men eftersom att jag svarat så bra på gonal-f så har jag sagt att jag vill fortsätta med den. Av 4a försök med letrozol har jag haft 1 tillfälle med ägg på 23 mm, och 1 tillfälle med ägg på ca 15 mm(som lossade själv). Så egentligen 1 möjlighet till graviditet. Så jag tror faktiskt ganska mycket på gonal f just nu. Har någon form av pco och behöver hjälp att få ägglossning. Hormonvärden ser bra ut, har vääääldigt många ägg. Min mans spermier är av väldigt bra kvalité enligt läkaren. Så jag hoppas att det kan ta sig snart. Svårt att hålla hoppet uppe men försöker vara positiv!
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-11-05 13:05:06 följande:

Ja det hoppas jag :) Precis, jag har inte mycket kunskap om behandlingar som detta. Men man läser ju en hel del, får tips och trixs från olika ställen och då tycker jag att man i alla fall kan prat med läkaren om det i stället för att det känns som att de stänger dörrarna bara.

Ska försöka komma ihåg att uppdatera :)

Har ju aldrig vara på ul för att se storlek på ägg osv. Hur menar du att du egentligen haft 1 tillfälle till graviditet? Är det då den gången när ägget lossade själv? Vad gör gonal-f och hur länge har du fått de? Hoppas att det snart går vägen för er då :)

Ja det är ju jätte bra att folk vill dela med sig av sina erfarenheter. :)

Den gången där ägget blev 23 mm är den jag räknar som en riktig chans. Den på 15 mm trodde jag aldrig kunde fungera då den var så liten. Övriga gånger har inga ägg vuxit därav ingen chans till graviditet. Så nu när jag fick gonal f blev det 2 stora ägg direkt. Gonal f är liknande follikerstimulerande hormon. Det som behövs för att äggen ska växa till ägglossning. Så tog letrozol dubbeldos 5 dagar och sedan 3 dagar gonal f spruta.
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-11-06 16:34:05 följande:

Nu förstår jag varför de gärna ville hjälpa mig med ett ultraljud på kliniken jag ska till på måndag. Läste det finstilta på deras hemsida där det står att de tar 1500 :- för ett ultraljud om man påbörjat en utredning på en annan klinik....Det nämnde hon inte när jag pratade med bm i telefon.

Vad hade ni gjort? Hade ni ändå gått dit eller hade ni avvaktat och kanske i stället flyttat utredningen till nya kliniken och göra ultraljud i kommande cykel? Och nöja sig med att ta blodprover som "min" klinik erbjuder?

Byt klinik istället och "börja om". 1500 kr är väldigt mycket för ett UL som endast kommer ge en liten information som är viktig men inte väsentlig för befruktning. Jag kan ibland gå på 3 UL på raken för att de första UL inte visade på något. Mitt råd är att hitta en klinik där du kommer kunna få den hjälp du behöver utan att behöva betala orimliga priser.
  • Merymo
    Betrayed skrev 2019-11-01 15:08:45 följande:

Kan ni förklara detta?

UL igår och 18 mm äggblåsa, stegrande test som starkast 7 i morse och sen klockan 11 Inger streck alls? Har ÄL skett mellan 07-11 eller vad sker?

Kan vara jag som ser konstigt, men tycker inte att teststrecket är lika starkt som kontrollstrecket. Vilket det behöver vara för att det ska enligt testet betyda ägglossning. Vilket då betyder att ägglossningen kommer att ske efter 36-48 h. Jag har tidigare använt mig av digitala test för att slippa tolka. Cb har jag haft. Och då får du en fast smiley när den upptäckt stegring av LH. Innan dess får du en blinkande smiley vilket innebär en ökning av östrogen. Och då kan en börja testa oftare för att detektera LH ökningen. De är dyrare så har själv slutat med det. Men utifrån helikopterperspektiv så är stickor svåra ibland. Har du haft några ägglossningskänningar?

Någon annan som kanske har bättre svar på bilden:)
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-11-07 08:17:02 följande:

Tack, det är så vi tänker också efter att ha pratat med sambon igår. Det hade ändå varit en skillnad om ultraljudet hade kunnat innebära ökad chans till befruktning, men krasst sett ger det ju bara mer information om hur jag svarat på letrozolen. Vilket enligt min "riktiga" klinik, är något de kan se efter blodprovet den 19e. Ska ringa och prata med kliniken som erbjöd UL nu idag och se vad de säger.

Men eller hur, allt med en nypa salt med tanke på att alla behov också ser olika ut. :)

Just nu är jag på ÄL 8-9. Ovitrelle +10. Så är jag en manisk person som inte klarar av att vänta, så tar test nu varje dag bara för att stilla mina nerver. Läkaren vill att jag testar den 15/11. Kan inte säga när min BIM är då jag inte får mens på egen hand.

Hoppas ni hittar en klinik som ger er vad ni behöver!
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-11-07 14:16:07 följande:

Bokade ju en telefontid imorse för att fråga om vad det faktiskt kostade, och även för att boka av tiden. Men det visade sig att de bara formulerat sig jäkligt dåligt på hemsidan. Det var 1500:- om man gör en icke landstingsbekostad utredning t.ex. utomlands. Så för mig är det vanlig avgift så på måndag ska jag på ultraljud. Känns väldigt bra! Var så ledsen igår att det inte blev UL. Plus att sambon måste åka iväg på jobb hela helgen, så jag hoppas att äl inte blir förrän på typ tisdag-onsdag :P cd15-16.

Frågade också om att skriva över vår utredning till dom och hon jag pratade med sa att det löser sig alltid på ett eller annat vis, bara de kommer överens med min gamla klinik vem som gör vad, typ.

Tack!

Oj, spännande!!! Jag håller verkligen tummarna att det ska gå vägen för er nu! Du får uppdatera här hur det går! :)

Härligt! Då hoppas vi på både mogna ägg och att det tajmar in med sambon!

Tack! Börjat få ganska intensiva värkar nu ikväll.. men hoppas på att det är livmoder som växer och inte livmoder som stöter bort... kroppen ska alltid ge en något att spekulera kring..
  • Merymo
    Tessaloniki skrev 2019-11-08 08:13:17 följande:

Nu var det ett tag sedan jag skrev sist. Jag är på cykeldag 26, med BIM nästa fredag. Vågar inte testa tidigt eftersom Ovitrelle tydligen kan ge falskt positivt test i upp till tio dagar efter injektion. Som vanligt har jag flera symptom, vilket gör att jag tror att det inte har gått denna omgång (som är vår första). Jag är nämligen världsmästare i att överanalysera allt numera. Sju dagar kvar, sen kan jag fokusera på nästa omgång!

Då har vi samma test dag! Men jag kan inte hålla mig, så jag testar varje dag nu. Är på ovitrelle 11. Och den försvann typ för 3 dagar sen vad jag kunde se. Hoppas det blir positivt för oss till fredag : )
  • Merymo
    sussan skrev 2019-11-08 19:44:41 följande:

Nu har jag varit dålig på att kika in här på sistone. Har försökt hålla mig från allt vad forum heter iom att jag bara går och väntar på det där plusset nu. Jag har redan alla symtom på en tidig graviditet som finns och analyserar allt jag känner just nu.

Det är 13 dagar sedan jag tog ovitrellen. Typ 11 dagar sedan ägglossningen om det var det som var när jag hade så ont. Har redan lyckats göra två graviditetstest, givetvis negativa resultat. Jag ska ju inte sluta hoppas än, men det här med att vänta är inte min grej..

Ja den eviga väntan är inte enkel. Men plusset kommer förr eller senare! Vad har du får symptom? Jag är på ÄL 10/11 och har ganska jobbiga mensvärk känslor i livmodern. Men känns annorlunda än andra gånger. Och den kommer varje kväll nu. Ingen värk på dagen. Vill hoppas på växtvärk pga graviditet men vågar typ inte. Keep strong!
  • Merymo
    StarkSnow skrev 2019-11-07 22:47:49 följande:

Letrozole är bäst! Åt en cykel och blev gravid på första försöket. Efter 1år av olycka och ett missfall.

Väntar nu vårat älskade efterlängtade troll ??

Föder vilken dag som helst 2 veckor till bf

Grattis!! Härligt att det fungerade för dig : ) varför behövde du letrozol?
  • Merymo
    sussan skrev 2019-11-08 21:27:23 följande:

Ja, fy va dagarna går sakta nu.. Jag är trött tidigare än normalt framåt em, mår illa till och från och har svårt att äta en hel måltid, det liksom växer i munnen. Enormt sötsug dock.. Molande värk och ilningar som drar mot ljumskarna som kommer och går. Stel känsla i höfterna. Det vore så typiskt mig att vara skengravid eller något sånt.

Hur har det gått för dig??

Den smärtan / molande värken jag kände har typ försvunnit. Nu känner jag ibland att det sticker och drar. Men inget mer. Fortfarande inget + .
  • Merymo
    Tessaloniki skrev 2019-11-08 22:00:09 följande:

Kul! Jag vågar dock inte testa i förtid, är så rädd för att få ett falskt positivt... Jag hade ju tyvärr ett missfall i april, och kroppen hittar nu instinktivt alla symptom jag hade då när jag var gravid, vilket gör att jag verkligen tror att det är en skengraviditet på gång. Så himla trist och fasen vad långsamt dagarna går...

Förstår det, starkt av dig att kunna hålla dig från att testa. Jag klarar inte det. Jobbigt att bli besviken varje morgon, men sålänge mens inte dykt upp så finns en chans. Jag börjar bli lite knäpp av att mina symptom försvunnit lite. Har bara drag och stickningar på min höger sida ibland. För någon dag sen så kände jag att det stack till kontinuerligt på 2 olika platser i livmodern. Jag har ju 2 ägg som släppte så tänkte om det kanske var det. Men känner mig ju bara knäpp....
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-11-11 09:12:51 följande:

Ville bara uppdatera, var på UL imorse och jag har svarat bra på behandlingen :) :) 22 mm så läkaren trodde på äl ikväll eller imorgon. Så håller vi tummarna hemma att detta blir vår månad, blir det inte det ska vi byta till denna kliniken :)

Hur går det för er?

Hoppas det tar sig!! :)

Du får försöka rikta fokus på något i 2 veckor. Det enda som hållt mig lite frisk är att göra saker. Annars sitter jag bara och tänker på alla symptom som kroppen kan lura en med eller faktiskt ha :p
  • Merymo

Ingen graviditet för min del denna omgång, så nu är jag på 6e försöket. Har påbörjat med letrozol cd 3-7 dubbeldos och gonal-f cd 8-10 som vi gjorde på försök 5. Är nu på ovitrelle +4. (Cd 17). Hade en äggblåsa på 18,5 mm som behövde växa till sig en dag innan ovitrelle.

Fick ordinerad sex på måndag, tisdag, onsdag och helst torsdag. Jag somnade på soffan på tisdagen då jag var helt utslagen. Något jag aldrig brukar göra. Men det kunde inte bli något mys då. :/ men måndag, onsdag och tidig torsdag blev av. Misstänker att ägget lossnade natten till torsdagen. Så hoppas verkligen att det blev befruktat och att den nu är på g ner till att fästa !!

Om jag inte blir gravid så ska remiss skickas för IVF. Någon som har erfarenhet av privatklinik? Min man förstod det som att vi kommer kunna göra IVF på kliniken men att de skickar remiss för att få godkänd finansiering för det. Jag förstod det som att de skickar remiss till RMC och att vi sedan får stå i kö tills vi blir kallade dit. Ska såklart fråga kliniken, men hade velat höra andras erfarenheter av detta.

• Merymo
    sussan skrev 2019-11-29 23:18:53 följande:

Ja, det känns som att han borrat ihop letrozol med något annat. Jag ska försöka hitta någon ny mottagning.

Jag tog ovitrelle förra månaden men jag mådde rätt dåligt av den så jag valde bort den den här månaden.

Vi var tvungna att försöka 6 gånger med letrozol innan det blev tal om remiss för IVF. Låter jätte konstigt att så många får köra på med letrozol om det skulle vara en sån stor risk..

Vad fick du för symptom av ovitrelle?
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-11-26 09:03:29 följande:

Jag har mått lite annorlunda denna cykeln mellan äl och fram till nu (bim idag eller imorgon). Men jag vet inte om det beror på att kroppen reagerar på att jag haft en "riktig" ägglossning denna månaden vilket jag inte brukar ha, eller om det är rena biverkningar efter letrozolen, eller om jag faktiskt är gravid. Än så länge är testen negativa i alla fall.

Jag har varit väldigt blödig, alltså känslig och lätt för gråt, molvärk i/runt livmoder äggstockar samt att jag är extremt trött. I övrigt har jag inte känt mig annorlunda efter att jag åt Letrozol :)

All lycka till, hoppas att det blir er cykel :)

Hur har det gått för dig/er? :)
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-12-02 11:44:03 följande:

Tyvärr blev det ingenting :( Mensen kom i fredags :'(

Igår började jag  på andra kuren letrozol, VUL och kontroll av äggledare inbokad cd12. Ska också försöka få ovitrelle då eftersom min temp inte ökade förrän väldigt sent i förra cykeln trots en äggblåsa på 22 mm på cd14... Tungt men det är bara att ta nya tag. Ser att det inte gick vägen för er heller :(

Ja det är riktigt tungt. Väntan är värst och sen kommer beskedet som en stekpanna mot huvudet. Det en förhoppningsvis håller fast vid är hoppet. Det är vad som får en att fortsätta i positiv anda.

Nej det gick inte. Trots 2 ägg som släppte. Det gör tydligen ingen skillnad men man tycker ju att det borde göra det. Så försök nummer 6 nu. Är på CD21 nu. Så om 8 dagar får vi förhoppningsvis svar på om det tagit sig eller inte. Har massa symptom men försöker bara tänka bort det. Orkar inte bli så besviken som tidigare försök.
  • Merymo
    Pepparmintkatt skrev 2019-12-04 10:22:59 följande:

VUL igår efter första omgången letrozol. Tyvärr hade inget ägg mognat. Ska på koll igen nästa vecka för att se om de vuxit något, annars blir det nog ökad dos. Såklart tråkigt även om det var väntat. Hade inga symtom på att äl var på g och eftersom jag inte tycks ha någon äl alls själv känns det rimligt att min kropp behöver mer för att komma igång. Trist bara att inget hände alls, får mig att tänka på om jag ens är kapabel till mogna ägg/ägglossning. Snart är det på dagen två år sedan jag slutade med p-piller och ännu har vi inte kunna gjort ett riktigt försök.

De brukar säga att första omgångarna är lite prova på. De behöver se hur stimulerad du blir av vilken dos. Så de kommer förmodligen öka till dubbeldos. Fungerar inte det så har jag läst i trådar om trippeldos. Men min läkare gör inte det. Det tog faktiskt 5 försök till att de skulle komma fram till vad som fungerade för mig. Jag har ingen egen ägglossning. Så körde dubbeldos 4 gånger. 5e gången dubbeldos och gonal f. Då hände det grejer! Känns synd att ha "slösat" flera försök på att hitta rätt dos men nu har vi iaf ärliga chanser.

Sålänge du har ägg och att övriga (relevanta) tester läkaren gör är bra, så borde det inte vara ett problem att få ägg att mogna. :) Vilka typer av undersökningar och prover har du gjort?
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-12-05 08:31:27 följande:

Just den där tiden efter VUL, sen äl och sen väntan fram till bim. Alla tankar och förhoppningar när man verkligen tror att det gick vägen.. När mensen väl kommer är det som du säger, känns som en stekpanna mot huvudet :/

Oj redan på cd21, inväntar du ev. mens eller kommer du testa innan? Har du gjort VUL denna cykeln också? I så fall vad visade den?

Eller hur :/ men det känns ibland bättre när man får läsa att andra lyckats. Så vi får försöka behålla hoppet!

Jag kommer faktiskt vänta och se om jag får mens. Jag orkar inte bli besviken varje dag till dess att mens kommer. Lika bra att ta besvikelsen 1 gång. Jag gör VUL varje cykel som tur är. På cd 8 fanns inga ägg. Så läkaren sa att ta gonal -f cd8-11. Cd12 fanns 2 mindre ägg under ca 12 mm och 1 ägg på 18.5. Så tog ovitrelle cd 13. Om ca 1 vecka från nu blir det förhoppningsvis ett positivt besked!
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-12-06 09:21:54 följande:

Jag förstår dig helt och hållet, sen brukar jag ha svårt att hålla mig i alla fall utan jag tänker att "det känns ju" och "tänk om".... Men så blir det ju ändå negativt.

Oj vilket kick äggen fick av gonal-f, spännande! Har bara läst att andra tar det men inte läst mycket om vad det gör eller dess påverkan. Jag håller tummarna att det blir ett positivt besked!! :)

Tack, samma för dig hoppas jag! :)) känner du att ägg växer?

Asså jag har tagit test varje dag från cd 20 typ. (Med vetskap om ovitrelle i systemet) och sen har mensen kommit. Detta har jag gjort på alla 5 tidigare försök. NU är jag trött på det. Så denna gång har jag lyckats släppa på det och orkar förhoppningsvis avvakta för att se om mensen kommer, annars test på BIM +1. Det är som du säger väldigt svårt med tanke på alla symptom:p

Gonal f är en follikerstimulerande hormon så den får follikerna att växa och möjliggöra ägglossning:) extra boost till mitt egna system då letrozolen inte verkar ensamt för mig.
Svar på tråden Pepptråd, Letrozol, hoppas det hjälper