Vadjagdet skrev 2019-10-17 20:44:54 följande:
Tusen tack för svar. Kändes jätteskönt att höra.
På dagen sover hon ibland på mig eller i bärsele. Då kan hon sova längre MEN hon vaknar ALLTID till flera gånger utan uppenbar anledning. Då vaggar jag henne till sömns igen. Gjorde din samma?
Hur sov din på natten från 5 månaders ålder? När slutade ni Samsova?
Som jag skrev ovan har jag provat Samsova, samt vi gör det fortfarande delar av varje natt. Hon vaknar dock lika ofta (inte för mat utan för napp/närhet). Ibland får jag upp och vagga för att hon ska somna, oftast hjälper nappen och klappa/hålla hand. Jag undrar när jag kan förvänta mig att hon slutar med dessa uppvaknanden varje timme på natten? Slutade din med det vid samsovninh? Eller vid viss ålder?
Tack igen.
Jag samsov aldrig eftersom jag var så rädd för psd, och för att dottern ändå sov bra med en hand på magen eller hålla handen. Vid 5 mån sov hon i spjälsäng mot väggen, 0,5m ifrån min säng. Då behövde hon inte längre hålla handen hela natten, men vaknade ca var 4e-5e timme. Oftast för att hon tappade nappen och behövde hjälp att få in den i munnen igen. Första hela natten utan mat blev spontant vid 5,5 mån. Hon var utan mat på natten från 6-8 mån och då började hon äta igen i några veckor (pga utvecklingssteg), slutade igen helt vid 9,5 mån. Nu vid 11,5 mån är hon både matfri och nappfri om natten. Men vaknar 2 ggr/natt för extra tröst (utvecklingssteg igen) och somnar om på 1-10 min. För oss märks det tydligt att utvecklingsstegen påverkar sömnen, och det är skönt att veta varför det just nu är lite värre men att det blir bättre snart igen. Då känns det lättare att hantera.
Det är så olika vad barn behöver. Din bebis verkar ju ha problem med reflux, vilket såklart är obehagligt för henne. Testa att höja huvudändan, så man kan hjälpa magsyran att hålla sig lite längre ner. Sova halvt sittandes med henne mage mot mage och lite lutade uppåt. Vi gjorde sådana saker då vår tjej kräktes otroligt mycket och vaknade av att det bara flög upp kräks. Det är en jobbig tid, men det går över tids nog. När, är svårt att sia, eftersom alla är så olika. Det verkar ju som att din tjej behöver lite extra närhet, eftersom hon sover lite bättre då. Låt henne sova nära och ge henne det hon behöver.
Jag skulle nog försöka se till att partnern stöttar mer, tar några nätter eller iaf låter dig sova en stund på dagen. Har du annars familj som kan hjälpa dig att få sova lite då och då? Föräldrar som kan vara med dottern så du får sova ostört i 2-3h iaf? Viktigt att ta hand om sig och be om hjälp när man behöver! Vi var ju två som tog hand om vår dotter, min man tog ungefär hälften av alla uppvak. Även om jag också vaknade och var vaken tills hon hade somnat om, så slapp jag gå upp eller göra något, vilket också var skönt. Kunde inte amma av medicinska skäl, vilket såklart gjorde det enklare för min man att vara med och ta vakennätter med flaska.