Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Sömn hos 3,5 månaders bebis - HJÄLP

Försöker du aktivt få din 3 månaders bebis att somna själv? Du har ju en väldigt liten bebis, i den åldern är mat och fysisk närhet (kroppskontakt) till mamma/pappa lösningen på allt! (Bortsett från medicinska problem såklart, men det finns det väl inget konkret tecken på? Bolla isf det med BVC.) I mina öron låter det mycket märkligt att bebisen ska somna själv och att den inte matas direkt vid eventuell hunger. Så små bebisar vaknar ofta, men mindre ofta om de är mätta och trygga (dvs känner fysisk närhet till förälder). Man kan inte ge bebisar för mycket närhet, däremot så kan de få för lite.

/3-barnsmamma, också med en 3-månaders bebis

• Anonym (A)

Bra förtydligande, då förstår jag dig bättre.

Jag kan naturligtvis inte ge dig svar på varför din bebis vaknar så ofta, men jag man ge dig råd av vad jag lärt mig med mina tre barn utifrån det du skriver:

- Försök få din bebis att somna om så snabbt som möjligt på natten, dvs testa inte en massa olika saker som ?kanske funkar?, då hinner bebisen gå upp till full vakenhet = tar längre tid att somna om. Söv istället om bebisen på det mest effektiva sättet direkt.

- Vänj inte bebisen med att byta blöja på natten (om det bara är en kissblöja vill säga och den inte har läckt såklart).

- Försök att inte ha koll på klockslag osv på natten. Förstår att det kan låta konstigt, men det blir lätt ngn slags stress runt det. Släpp taget om tiden.

- Amning underlättar att få bebisen att somna om lätt vid samsovning. Men fördelen med ersättning är ju att om man är 2 föräldrar så kan man dela på ansvaret för matning/sövning. Kan den andra föräldern ta mer ansvar på natten?

• Anonym (A)

Det mest naturliga för barnet är att amma sig till sömns. Sedan kanske alla mammor inte vill det. Men för bebisen är det inget konstigt alls med det (apropå din fråga). Mitt råd till dig är nog att försöka acceptera läget just nu, och försöka göra det som ni båda mår bäst av. Vi känner inte just din bebis, men det är ju den resan man behöver göra som förälder. Först kära känna sin bebis och sedan successivt och i i takt med att bebisen blir större låta bebisen få lära känna dig och hur du vill ha det. Inga utifrån givna metoder i världen kan ersätta det. Vi kan inte få din bebis att sova mer, men det kommer hon att göra så småningom. Just nu behöver ju du få sova. Finns den andra föräldern med i bilden?

Svar på tråden Sömn hos 3,5 månaders bebis - HJÄLP