Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Halloweendessert som kan bakas i silikonform

Jag ska ha halloweenfest och har en silikonform i form av en hjärna i naturlig storlek. Förra året hade jag potatismos i formen men det blev inte så bra. I år hade jag tänkt göra en efterrätt i den, men kan inte komma på något annat än yello, som inte är särskilt gott.

Desserten måste vara helt äggfri. Helst också laktosfri, men i värsta fall kan jag göra en helt egen efterträtt till den laktosintoleranta.

Tror ni att man kan göra glass i den, så att glassen behåller formen när man tar bort silikonet eller kommer det att bara bli kladdigt? Vad kan man annars baka i en sådan form?

• Svar på tråden Halloweendessert som kan bakas i silikonform
  • Hyllemor
    Anonym (My) skrev 2019-10-13 23:26:58 följande:

Sockerkaka, kan pannakotta funka eller nåt liknande?

Sockerkaka utan ägg vet jag inte om det funkar. De gånger jag har provat att baka sockerkaka utan ägg så blir kakan väldigt platt och kompakt, så jag är rädd att den sjunker ihop och att det blir helt misslyckat.

Pannacotta är inte en favorit för min del, men det helt klart skulle kunna bli effektfullt! Jag skulle gissa att formen är på ca en liter, men å andra sidan är det 12 personer som kommer, så man får väl helt enkelt skära en bit var.
Svar på tråden Halloweendessert som kan bakas i silikonform