Känner mig trängd av bonusbarnet
Du gjorde just det.
Du gjorde just det.
Ja falska påståenden om att "göra slut" överlever jag, synd bara att de fyller fu ktionen att elda på de svåra känslorna TS har gentemot 3-åringen.Att du låter ditt eget agg, eller bara okunskap, fungera som välmenta råd till en frustrerad tjej på 22, är som att råda någon som fryser att kissa i brallan. Du skadar mer än du gör nytta. Klart det känns skönt för TS att bli bekräftad i sin fokus att ungen härskar och killen kryper. Konstruktivt, du.
1. Ja, det har du. För på sikt är det en del bedrövliga råd. På väldigt kort sikt, skön bekräftelse. Och då menar jag inte att det är fel att bekräfta känslorna, vilket TS behöver, utan bekräftelsen du ger åt den felaktiga problembeskrivningen och lösningen.
2. Nej, jag känner inte, jag VET, att jag har koll på det som felar av det mest väsentliga. Halva tråden vet samma sak. Hur klen pappan ev är i sin fostran är förstås inte oväsentligt för en bonusfamilj, men är INTE pudelns kärna här.
3. Informationen är alldeles tillräcklig. Jag har inte dina anspråk på fullständig insyn för självklara råd baserade på evidens och beprövad erfarenhet.
4. TS, förstås. Är du så nyfiken har jag bonushistorier från ung vuxen ålder, lite yngre än TS, men ingen bitter sådan som blir väsentlig för att bekräfta att ungen antingen ska fostras mer eller laissez-faire.
5. Jag LÄSER, svart på vitt, att TS är frustrerad - inte konstigt - och att barnet inte har en bra situation och har ett beteende som ges felaktiga förklaringar och lösningar.
När tänker du själv lyfta dig över dina egna bonusmammakänslor och resonera utifrån både utvecklingspsykologi och vad som är bästa lösningen?
Så förklara gärna specifikt vad det är du attackerar som bedrövligt i sannas inlägg. Det enda hon skriver om man summerar är att det är synd att pappan inte har någon gränssättning för sitt barn och att detta inte tjänar barnet i längden. Hon skriver ingenstans att detta är den enda biten av problemet och jag ser inte att hon ger ett enda konkret råd till TS utom att tala med pappan.
Så vad i detta är det du slår bakut om?
Tycker du hon har fel, anser du att pappan drar bra och tydliga gränser?
Varför det? Jag kände inte svartsjuka, troligen inte barnet heller, och situationen var inte heller likadan. TS är inte det minsta hjälpt i sitt fall av att höra om det. Att känna igen sig fyller många funktioner men att få bekräftelse på känslor utifrån likartade situationer är inte samma som att vara i behov av dåliga råd.
Höj dig över egna känslor och vänd dig till litteraturen då. Det här är ingen monopoliserad kunskap eller "min" på det vis du vill påskina.
Kunskap om den dynamiken utesluter inte att skaffa sig parallell och relevant kunskap om bl.a anknytning och beteendeförändring.
Var läser du det? "Får"? Är det helt omöjligt att lägga de här känslorna av "få och inte få" i bonusfamiljer till sidan i diskussion med andra människor? Det är kopplingen till beteendet och att gränssättning löser de beskrivna situationerna vi är oense om. Tycker det är olyckligt att man eldar på denna föreställning som också TS har, det slutar inte lyckligt. Förstår du inte skillnaden?
Det är lustigt, för jag uppfattar det som att du gör allt för att provocera.
Jag blir inte provocerad.
Det är inte att gå i clinch med barnet om pappan lugnt säger efter 10 bamse spelningen att nu ska vi lyssna på något annat och accepterar(!) att barnet då skriker och blir missnöjt. Det är inte heller att gå i clinch med barnet om pappan lugnt säger,
Nej man slår inte I bordet det är inte ok, då kan bordet gå sönder. Var det något du ville säga till oss som vi missade?
Det är att markera och dra en gräns.
Jag lever i en bonusamilj nu. På vilket sätt är det mer relevant än vad forskningen säger och kunskap och erfarenhet från familjearbete? Varför lägger du till egna betydelser till andras inlägg efter att det passerat ditt eget "styvfilter"?
Jag lever i en bonusamilj nu. På vilket sätt är det mer relevant än vad forskningen säger och kunskap och erfarenhet från familjearbete? Varför lägger du till egna betydelser till andras inlägg efter att det passerat ditt eget "styvfilter"?
Vi har båda barn sedan tidigare. Det framgick inte för det tillför inget till tråden.
Förstå skillnad på vad? Nu lägger du till egen info igen. Det är inte jag som använt egna barn som bevis och argument. Våra barn är helt irrelevanta för diskussionen, och det är inte för att vi båda har barn. Vi kanske har vuxna barn, eller en har vuxna barn. Någon påstod innan att jag inte var bonusförälder och jag berättade att jag var det ungefär i TS ålder men att det inte är relevant för de råd jag gett.