Känner mig trängd av bonusbarnet
J
.
Vilket bra inlägg!
J
.
Blandar vi inte ihop två olika saker just nu?
Jo ett barn i denna situation behöver bekräftelse, kärlek och utrymme. Och en sån sak som att han vill få ensamrätt till pappan på natten(ligga i mitten) är naturligt och förståeligt och borde inte ens vara en issue. Men klart att man måste ha gränser även för barn som haft det jobbigt och i exemplet med att avbryta prata det så måste man markera och säga till när saker inte är ok. Det behöver inte betyda skrika och gorma men gränser måste få finnas, tex att inte slå på möblerna. Sen borde det åtföljas av så här gör vi istället och det borde vara pappan INTE TS som sätter dessa gränser men att ta bort alla sådana gränser känns inte som att det kommer att gynna barnet i längden. Barnet har rätt till sina känslor framförallt de jobbiga känslor som finns i denna situation men det gör inte att alla uttryckssätt av dessa känslor ok. Klart att man ska försöka förekomma och undvika vissa situationer men det är inte alltid möjligt och att genast belöna ett oacceptabelt beteende med att barnet får som det ville utan en konversation kring det oönskade beteendet tror inte jag tjänar barnet i längden. Som vuxna måste vi visa hur man bör göra och markera och sätta gränser.
Det betyder inte att man förminskar eller ignorerar barnet
Någon nämnde exemplet med att bära ett skrikande barn ur affären. Ofta kommer detta sammanbrott och skrikande av att barnet ville ha något leksak/godis inne i affären och föräldern drog en gräns och så nej. Tycker ni det i längden hade varit bättre för barnet att varje gång köpa det denne ville ha så fort denne började skrika? För isf är vi oense.
Sen gäller det ju såklart att som förälder känna av varje situation och avgöra om det råkar vara något djupare som kommer upp till ytan (tex säng situationen hos TS). Då får man verkligen försöka vara strategisk och aldrig hamna i just den konflikten i perioden då det faktiskt uttrycker något djupt behov hos barnet.
Och TS, varför inte bara respektera barnets behov av att få vara den ?enda? för sin pappa på natten och låta honom ligga i mitten?
Varför kan du inte avstå att ligga brevid din sambo dessa 4(3?) nätter varannan vecka. Att flytta över efter att barnet somnat och sen sova där hela natten iaf är faktiskt ganska taskigt. Ni kan ju gå upp och ha lite tid tillsammans på soffan innan ni går och lägger er.
Barnet har inte förmågan att uttrycka det ordentligt men han försöker berätta att han känner sig osäker, bortvald och utkonkurrerad av dig när det gäller hans pappa. Han bor nu i ditt hem och tvingas dela sitt liv och din pappa med dig, Han verkar inte ha något rum eller eget space, varför kan han inte iaf få vara den enda som ligger brevid sin pappa den lilla tid det faktiskt handlar om?
Jag går ju emot de tidigare skribenterna och Tycker att det är jätteviktigt att PAPPAN fortsätter uppfostra och sätta gränser för barnet även om situationen är som den är. Ett litet barn ska inte ostört få bete sig hur som helst. Däremot tror jag att det är bäst att hålla er parrelation på backburner så mycket som möjligt de dagarna, för en 3åring i den situationen blir det bara provokation i onödan och föder vanmakt
Välkommen till livet med barn känner jag mest.... deras beteende är ofta inte logiskt och utbrott kan komma på två röda utan förvarning.
Dessutom, han är 3 år, inte 10
Jag är på ditt spår, och efter allt jag har läst i denna tråden så har jag också förstått att det är viktigt. Pojken är alltid i centrum dessa 8 dagarna och jag jobbar som sagt ofta medans pappan och pojken åker iväg på roligheter eller bara myser hemma och ute i skogen.
Men jag kommer absolut tagga ner ännu mer dom dagar sonen är hos oss.
Tror det hade tjänat er alla om du försöker vara mer kompis än flickvän till pappan på barndagarna. Barnet ser dig som en konkurrent(vilket är naturligt) och den känslan förstärks av ert tydliga markerande av kärleksrelationen mellan er. Barnet vill konkurrera om pappans fokus med dig men det blir säkert 1000 ggr mer frustrerande när ni fysiskt visar ömhet eftersom det är på ett plan som barnet inte KAN konkurrera på och säkert därför just det leder till explosioner.
Sen är väl en kärnpunkt att mannen inte uppfostrar och tar föräldrarollen men det är ju något du måste diskutera ordentligt med pappan när barnet inte är där.
En tanke du kan vila i är också(eftersom jag förstår det som att du vill ha egna barn någon dag) att du nu ser hur pappan är som förälder. Det kommer inte magiskt förändras om ni skulle få ett gemensamt barn. Om det inte funkar måste han själv se det och vilja ändra sitt föräldraskap och sin uppfostringsteknik.
Pappan är ju gränslös i grunden, i alla fall i de förutsättningar han nu skapat för sitt barn. Så klart det inte går att korrigera konsekvenser som ett barns missnöje och oro på det sättet ni föreslår. Dessutom helt orimlig situation för en ung människa som TS, vars lgh tas i anspråk och vars oerfarenhet och "styvstatus" krånglar till det ännu mer. Den största björntjänst han gör sitt barn är inte "låt gå", utan hans boendesituation. Han låter så fruktansvärt självisk och omogen så det förvånar ju inte att han fått TS att gå med på att det är onödigt med ett eget boende. Även om det är TS som i förälskelse och ekonomisk omtanke föreslagit det, bär han det största ansvaret för att det blivit så här.
Ja falska påståenden om att "göra slut" överlever jag, synd bara att de fyller fu ktionen att elda på de svåra känslorna TS har gentemot 3-åringen.Att du låter ditt eget agg, eller bara okunskap, fungera som välmenta råd till en frustrerad tjej på 22, är som att råda någon som fryser att kissa i brallan. Du skadar mer än du gör nytta. Klart det känns skönt för TS att bli bekräftad i sin fokus att ungen härskar och killen kryper. Konstruktivt, du.
@anonym (möjligt)
Tryck på ?visa endast?. Återkom sedan om du vill att jag förklarar annorlunda. Vid en snabb titt hittar jag svaren på alla dina frågor. Blir så rörigt om jag ska behöva dementera varannan ?menar du att..? och även repetera svaret på varannan fråga.
@anonym (möjligt)
Tryck på ?visa endast?. Återkom sedan om du vill att jag förklarar annorlunda. Vid en snabb titt hittar jag svaren på alla dina frågor. Blir så rörigt om jag ska behöva dementera varannan ?menar du att..? och även repetera svaret på varannan fråga.
Att fortsätta förstärka och bekräfta TS i att det är gränser mot behovet av trygghet och gränser mot att pappa och son knyter an som löser det här, kommer leda till antingen värre motstånd, eller en pojke som sluter sig och tar med sig kärnproblemet vidare. Alltså bedrövelse för någon eller flera. Om pappan generellt har någon låt-gå-attityd i sin uppfostran är det ett annat problem, men inte alls kärnan i pojkens behov av ömsesidig anknytning och bekräftelse pga separationerna varannan vecka. Håll isär dem och använd inte gränser som en lösning på reaktioner som bottnar i något helt annat än bristande gränssättning.
Det är inte parallella diskussioner som är invändningen, utan att du tror att lösningen är att gå i clinch med barnet.
Visst är det intressant vad olika man kan läsa in i "korrigering"? Jag beskrev att jag korrigerade mina egna barn men hur det inte fanns någon som naturligt korrigerade min mans barn, ett fenomen som kan förekomma i just styvfamiljer, men det blev enbart fokus på hur dåligt detta lilla barn skulle må av lite gränsdragning. Som om gränsdragning rent generellt vore dåligt. Där finns inte ens någon definition på hur gränsdragningen eller korrigeringen ser ut, i alla fall inte från min sida. Det är tydligen okej att våra gemensamma barn korrigeras men inte hans barn sen tidigare (?) Detta sagt av en kvinna som har levt i styvfamilj (?) men som aldrig upplevde några problem och således inte har den erfarenheten, inte heller lever hon i styvfamiljkonstellationen längre (?).
"Gå i clinch" är ett återanvänt kraftuttryck från dig själv. Du söker lösningen på fel ställe. Det är t.o.m väldigt sannolikt att det inte fungerar under rådande omständigheter. (Vilket inte betyder att "låt gå" vid barns alla uttryck är önskvärt vid normala eller ens mindre bra förhållanden - den tolkningen har du och Sanna lagt till själva.) Nu är det ju så att TS pratar om annat än att säga till. "Han ska inte få bestämma".
Kollar vi vidare så misstas barn som är mitt i en händelserik expressiv språkutveckling ofta för att ligga på samma receptiva nivå språkligt och känslomässigt. Så är det inte. Med referens till detta som TS skrev: "Men känner att eftersom det går att ha en fullt normal konversation med detta barnet och han vet hur man pratar rent krasst så tycker jag inte det är ok och jag själv hade jobbat extremt mycket med det om det var mitt eget. Och lagt mycket fokus på att PRATA istället, för prata kan han ju". TS behöver alltså ganska mkt hjälp med att förstå barns normalutveckling men också barns svårigheter att hantera t.ex otrygghet.
@möjligt
Jag hade på ren svenska skitit i att korrigera det som har med den icke åtgärdade svartsjukan och otryggheten att göra. För det tjänar antingen ingenting till, annat än för den vuxnes behov att "bli försvarad", eller så förvärrar och försvårar det övergången till en lugnare tillvaro. Barnet lär sig definitivt inte att "det får bestämma" för att man inte korrigerar i nuläget utan gör något annat. Duger inte litteraturen så baseras detta bl.a på arbete med otrygga barn som blivit korrigerade och undanlyfta så många ggr och utan önskvärd respons. Barn som trappat upp det på en nivå där du får en spark i ryggen eller magen, eller en knytnäve vid tillsägelse, för att man har gjort fel analys från början.
Alltså, jag håller nog med pyssel faktiskt. I just den här situationen är det bara kärlek och närhet som kommer att få pojken att slappna av. Har upplevt en liknande situation med min bonusson när jag flyttade in. Det var inte mycket att göra, och jag tycker i efterhand att pappan fokuserade på rätt saker (kärlek, lagom gränser såklart men inga hårda tillsägelser, ständig närhet, ständig uppmärksamhet, belöning till alla positiva beteenden). Även om jag i stunden var fruktansvärt frustrerad. Vi har dock fått jobba ikapp det i efterhand för bonusbarnet har kommit efter i sin uppfostran lite, pga att barnets pappa startade en ny familj och att en långt tid fick gränsdragning och uppfostran stå tillbaka för att trygghet skulle få rum. Han har blivit klassiskt curlad som ett skilsmässobarn. Men man kan ta igen det över tid om man jobbar på det som föräldrar och bonusföräldrar. Tryggheten måste gå först och i denna speciella situation får väl hårda tillsägelser och korrigeringar stå tillbaka några månader.