• HSOF

Ska invandrare anpassa sig?

auster skrev 2019-10-11 08:12:29 följande:

Idag publicerar Expressen en debattartikel av Jan Emanuel Johansson. Han skriver:

" Integrationen skall anpassas efter vårt land, vår kultur och vårt språk. Vill man inte leva efter våra lagar och regler så är man inte välkommen. "

Jag tycker det är en väldigt klok åsikt. Vad tycker ni?

Det är ganska självklart att det ska vara så! Assimilation är väl egentligen det bästa. Men självklart ska man få ha kvar sina rötter och kultur men på ett privat plan.

Dock så är det intressant att se hur media och politiker vänder kappan efter vinden. Expressen skulle aldrig publicera något sånt här för bara ett par år sedan. Då hade rasistanklagelserna kommit som ett brev på posten. Sjukt hur snabbt de byter åsikter!
  • HSOF
    Illusion skrev 2019-11-03 10:31:05 följande:

Assimilation är rent av skadligt som politiskt verktyg, och jag skulle nog våga säga att det går emot de flesta konventioner vi har ratificerat idag. Kort sagt bottnar assimilationsteorin i ett polariserat tänk, vilken tar avstamp sedan relativt långt tiilbaka i tiden. Man visste inte bättre helt enkelt. Integration är nog det begrepp du letar efter. 

Det vet jag inte, assimilation handlar om att man ska smälta in i samhället och annama språk, kultur och seder. Det är just det som är kittet för en stark och framgångsrik nation. Vilket har varit fallet i Sverige historiskt då vi varit ett väldigt homogen nation tidigare.

Fast självklart kan man inte ta ifrån människor sina rötter och det kan klart berika med andra kulturer också, men känner man innern samhörighet med landet man bor i så blir det ett väldigt splittrat samhälle, likt vi även ser idag.
Svar på tråden Ska invandrare anpassa sig?