• klyban

Geometri och vinklar

Giftskåneman skrev 2019-10-11 08:04:54 följande:
    Tillverka du din hexagon efter din teori, så ska jag göra min efter min teori. Lycka till, som du resonerar går det inte
    Dessutom, hittepånick, så tragiskt.
    Vågar du inte stå för dina åsikter här?
    Det är bara din teori som, tur är.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Kverulant67 skrev 2019-10-11 10:58:27 följande:
    Om någon kommer fram till annat än 60 grader så har ni skolkat på matten!
    Summan i alla dessa olika former är alltd 360 grader, sedan är det ju inte så svårt att divivera det med antal hörn....

Han räknar på andra sidan av sträcket, möjligtvis har han rätt om man leker semantik.
    Men agerar man i matten, nej!

Men borde finnas något namn för räkna vinklarna på utsidan, eller?

• klyban
    möjligt skrev 2019-10-11 11:05:06 följande:
    Helt sant
    Om man talar om komplementvinklarna vilket inte alls är det TS frågar efter .
    Formeln för en liksidig månghörningens vinklar borde Dock kunna skrivas som (180-(360/n))

Annars hade alla dessa geometriska former definitionsmässigt haft samma vinkelsumma(360 grader). Man måste följa definitions konventionen och då är polygonens hörnvinkel inom(!) polygonen
    Heter det komplementvinklar om man mäter på utsida av figuren?
  • klyban
    möjligt skrev 2019-10-11 13:42:01 följande:
    Matematiskt är komplementvinkeln den som kompletterar till 90 grader men i praktiska sammanhang använder man ibland begreppet om den typen av yttervinklar jag markerat i figuren, den blir då ett komplement till 180 grader istället för 90

Varför vill han räkna på detta sätt?
    Förstår inte poängen med det.

Kanske inte ni gör heller.
    Han gör inga större ansträngning att bevisa nått heller, så det kommer nog bli en lång nonsens diskussion.

• klyban
    möjligt skrev 2019-10-11 14:26:25 följande:
    Det kan vara praktiskt ibland. Tänka dig själv att du vill montera en sexhörning av tex bräder, då blir det mycket enklare att kunna lägga ett mätverktyg med utsidan och ha denna som referens och stöd när du vill veta hur riktningen på nästa del ska vara. Bara en sådan sak som att du kan ha sexhörningen liggande ovanpågradskivan gör det ju mycket enklare att se var män faktiskt mäter, iom. att konventionen ger att du mäter vinklar moturs från horisontalplanet.

Jojo, den praktisk delen och såga senare,  den köper vi, och tänkt på.

Men tänkte mer i denna diskussion som få 360grader till nått annat.
    Vart är den logisk poängen där och i själva matten?(Och då giftskånemans påståenden)

För om detta bra var saken, så borde man redan varit överens, tex där man äter utsida så ökar gradantalet runt om.
    Och att det andra är alltid 360grader oavsett hur många vinklar.
    Varför gör han den distinktionen i matten?
    Eller är det bortom din förmåga och förstå också.

Att det är bortom min förmåga att förstå utan hjälp, håller inte på med matte,inte gjort på evigheter.'
    Så är rätt rostig, därav alla frågor.

• klyban
    möjligt skrev 2019-10-11 15:26:10 följande:
    Förstår faktiskt inte riktigt vad du eller han menar men det är ju ett praktiskt och smart sätt att räkna och det ger en enkel formel för både innervinklarna:(180-(360/n))
    Och en enkel formel för vinkelsumman för hela polygonen n*(180-(360/n))=180*(n-2).
    Men att ett hörns vinkel är det som ligger på insidan är inget att debattera om så båda sätten fungerar fint men det gäller att ha koll på vad den faktiska frågan var som skulle bli besvarad

Jag säger jag tror han pratar om applikation i ett arbete, du pratar om matematisk teori och korrekthet.

För min del har du inget att övertyga ens.
    Det jag pratar om är hur han resonerar och varför han inte förestår felet i det resonemanget.
    Förstår du logik bakom hans vägran att ändra sig.

Sen tycker man giftskåneman borde förstå man inte kan ha olika siffror på samma sak.
    Då är det bara en gissning och inte fakta längre, om man beger sig in i det landskapet där siffror fluktuerar.
    Så vet ingen vad han pratar om heller, just för siffror inte är samma.

• klyban
    Giftskåneman skrev 2019-10-12 11:32:43 följande:
    Att utföra en uppgift korrekt är inte att gissa.
    Lösa uppgift genom att räkna eller mäta sig fram skiljer.
    Du har du inte klarat.
Svar på tråden Geometri och vinklar