Inlägg från: Frankie Bean |Visa alla inlägg
  • Frankie Bean

    Hjälp för barn som ligger före i utvecklingen.

    Var själv mycket duktig på matte i skolan, men undervisningen anpassades aldrig efter detta. Kortversionen är att i 3:dje klass fick jag göra 3:ans, 4:ans, 5:ans samt 6:ans matteböcker. Jag fick inte tillgång till högstadieböckerna då högstadiet tillhörde en separat skola.

    I 4:an fick jag göra om 4:ans mattebok, sedan 5:ans igen och 6:ans igen. Så fortsatte det upp till sjätte klass då jag räknat igenom samma bok fyra år i rad. Undervisningen följde i samma spår resten av skoltiden och matteintresset dog i stort sett ut.

    Min son, som bara är tre år, visar redan tecken på att ta efter mig i det. Han är otroligt logisk, te.x lägger han lätt pussel för barn i lågstadieåldern, om han är kapabel till svårare pussel vet vi inte än eftersom vi inte köpt något svårare än. Det finns även andra saker som gör att jag tror han kommer ha lätt för matten i skolan. Men om så är fallet vill jag undvika att han får uppleva en liknande undervisning som jag fick. Hur hanterar skolor barn som ligger före de flesta jämnåriga? Vad kan man kräva?

    Mitt matteintresse dog i stort sett efter första året på gymnasiet då jag skolkade från alla mattelektioner, skrev ett MVG på nationella provet, anklagades för fusk och knappt fick ett G.

Svar på tråden Hjälp för barn som ligger före i utvecklingen.