Inlägg från: AbbyTheTabby |Visa alla inlägg
  • AbbyTheTabby

Är ni för eller emot ett FÖRBUD mot manlig omskärelse?

Drottningen1970 skrev 2019-09-29 14:49:44 följande:

Självklart tycker jag det ska vara förbjuder att låta skära bort könsdelar från barn utan medicinska skäl.

Tycker vi ska låta bli förskönande omskrivningar som manlig omskärelse och istället benämna det för vad det är.

Är förövrigt sjukt besviken över att mitt parti, Vänsterpartiet, inte vågar ta i frågan.

Då hoppas jag att du tycker det ska vara förbjudet att ta hål i öronen på små flickor också? För det är ju att göra ett onödigt kirurgiskt ingrepp i en kroppsdel.
    En hund har ägare, en katt har personal.
  • AbbyTheTabby
    Liberté skrev 2019-09-29 15:14:43 följande:

Ska jag få misshandla min fru bara för att jag kristen då min bok säger det är ok?
    (gen 17, judg 19, hos 2, ezek6, judge 9:51-54) , svaret är självklart NEJ för att det är barbari och ska inte fungera så i ett utvecklat samhälle.

Lika så att man inte ska få permanent få stympa sina barn för att religionen eller traditionen säger så.

Om din religösa identitet hänger på om du har en förhud eller ej så kan det vänta tills denna är 18+ och själva känner för att skäras sönder.

Omskärelse handlar inte enbart om religion. I USA 'är de flesta män omskurna; judar, kristna och muslimer. Det är inte pga deras tro utan av hygieniska skäl.
  • AbbyTheTabby
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-30 15:38:22 följande:
    vilken religion säger att barnmisshandel är ok?

Alla som följer Bibeln, om man vill  vara kort och koncis.

Om man av någon anledning inte vill vara det kan man ju utveckla det hela: I Bibeln står det mer eller mindre ordagrant (orkar inte leta fram skriftställena nu) att man ska aga sitt barn. Men det anses ju numera skada barnet - själv växte jag upp under den tid då det var tillåtet att aga barn och tog ingen skada av det, men det är en annan historia - så det får man inte längre göra. Att skära av förhuden på ett spädbarn skadar inte barnet på något sätt, men eftersom "realisterna" (det vill säga rasisterna) i Sverige upptäckt att muslimer utför omskärelse på spädbarn vill man nu förbjuda det. Så länge det bara var judar som gjorde det brydde sig ingen.

Det allra roligaste är att samma personer som ojar sig över det fruktansvärda ingrepp en omskärelse innebär för en pojke gladeligen låter göra hål i öronen på sina små flickor.

• AbbyTheTabby
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-04 10:33:57 följande:
    Det är inte ens jämförbart. Vi diskuterar könsstympning i tråden.

Tycker du det är okej att könsstympa flickor också?
    Omskärelse är inte könsstympning, så din jämförelse är inte heller något vidare.

Att göra hål i öronen är ett "större" ingrepp än att skära bort en hudslamsa.
  • AbbyTheTabby
    Bunny on speed skrev 2019-09-30 10:44:15 följande:
    Det är inte muslimhat att inte vilja lemlästa bebisar.
    Att skära av lite hud är inte heller lemlästning. Men vill du ha det till det blir det ett helvete för de som utför pedikyr...
  • AbbyTheTabby
    Vattumankillen skrev 2019-09-30 19:07:49 följande:

Omskärelse kan ju vara taskigt emot pojken som blivit utsatts för det om han inte ville egentligen och det går inte veta vad spädbarn tycker om sakern.

Handlar inte omskärelse om att de tror de hamnar i helvetet om de inte gör som det står i Bibeln?

Nej, det gör det inte.
  • AbbyTheTabby
    Åsa skrev 2019-10-01 15:30:12 följande:

Jag är för ett förbud av alla kroppsliga ingrepp på  individer som inte kan göra ett eget informerat samtycke, vare sig det är manlig/kvinnlig omskärelse, piercing/öronhåltagning eller tatueringar. Att kunna ge ett informerat samtycke där man klarar att ta egen ställning till ev konsekvenser utan alltför stor hänsyn till kulturella sedvänjor kräver vanligen minst att man är i övre tonåren.

Jag köper argumentet att pojkarna borde få bestämma själva. men då ska det gälla precis ALLT.

Är föräldrarna vegetarianer/veganer ska de inte tvinga på barnet sådan kost, barnet måste få äta kött tills det kan bestämma själv huruvida det vill äta det eller ej. Barndop ska självklart förbjudas, för ingen religion ska tvingas på en icke medgivande individ. Namn får inte bestämmas, barnet kan få kallas något men inte lagligen ges ett namn förrän det själv kan godkänna namnet. Skolgång är uteslutet - hur vet man om ett barn verkligen vill lära sig något? Först i vuxen ålder kan man få avgöra sådant, tills dess ska ungen få vara fri. Föräldern får inte bestämma över sitt barn - ungen är en fri själ som säkert vet sitt eget bästa.

Man får självklart inte ha några regler om "lördagsgodis" eller sängtider - barnet är en fri individ som inte kan eller får påtvingas något. Snask till frukost, lunch och middag och sängdags när man blir trött bör vara modellen. Blir barnet sjukt får man inte ge det medicin, för det kan tänkas att ungen är holistiskt lagd och inte "tror" på mediciner (samma sak gäller förstås vaccin). Finns säkert mycket mer, men här har vi de nya grundreglerna för föräldraskap i Sverige.

Eller så kan ju alla tagga ner en smula och inse att det inte är barnmisshandel att skära bort en hudslamsa...

• AbbyTheTabby
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-04 10:33:57 följande:
    Det är inte ens jämförbart. Vi diskuterar könsstympning i tråden.

Tycker du det är okej att könsstympa flickor också?

Nej, vi diskuterar inte könsstympning. Vi diskuterar omskärelse, vilket  inte är samma sak som könsstympning..

Det är det som är problemet, majoriteten av alla som har en åsikt vet inte ens vad de har en åsikt om. Men nog fan ska de framföra den..

Och de få som faktiskt vet vad omskärelse innebär fattar inte varför det görs.

• AbbyTheTabby
    klyban skrev 2019-10-04 12:18:57 följande:

Barn får mat, barn äter, men kanske du föreslår att barn ska inte äta innan de ska besätta själva?
    Om det inte är så, så pratar man om annat.

Så vad har det med att kapa bort saker på kroppen som inte behövs tas bort? Solig

För att vara helt säker på att barnet verkligen VILL äta det man ger det bör man nog vänta tills det är stort nog att godkänna maten, ja. Man vill ju inte få Familjelivs förståsigpåare på sig.

Nej men seriöst nu. Jag hårdrog det hela, men min poäng är att en omskärelse inte är av den kaliber att personen behöver ge sin tillåtelse till den.
  • AbbyTheTabby
    klyban skrev 2019-10-04 12:48:17 följande:

Berätta gärna hur ett kirurgiskt ingrepp är basala biologiska funktioner som äta?

Du har ingen poäng.

Många i tråden argumenterar mot omskärelse med att barnet inte kan bestämma själv. Då kontrade jag med att det mycket ett barn inte kan bestämma själv - som att döpas, vilket dagis och vilken skola det ska gå i o.s.v. 

Jag vet att jag frog det hela till sin spets, och jag var inte helt seriös. Jag ville bara påpeka att vi gör väldigt mycket med/mot våra barn i många år innan de kan bestämma själva.
    klyban skrev 2019-10-04 12:15:53 följande:
    Det handlar mo EXTREM okunskap.

Det handlar om ren rasism. Omskärelse har inte diskuterats under många, många år trots att det praktiserats av judar. Nu har man upptäckt att muslimer gör dt. Och allt muslimer gör är ju suspekt och måste följaktligen förbjudas. SD rules! (Sagt med djup sarkasm, bara för att klargöra?)

• AbbyTheTabby
    Furienna skrev 2019-10-04 12:39:41 följande:

Jag

Det handlar i båda fallen om att man gör ett ingrepp på ett barn, som inte har någon möjlighet att säga emot.
    Barn har ingen möjlighet att säga emot någonting, de är helt i händerna på sina föräldrar/vårdnadshavare. Ska omskärelse förbjudas med motiveringen att barnet inte hade något att säga till om måste allt som barnet inte kan godkänna förbjudas. Och då blir det lite jobbigt.
  • AbbyTheTabby
    klyban skrev 2019-10-04 12:49:23 följande:
    Det är den gamla vanliga hybrisen de har, att man kan äga andras kroppar och göra vad man vill med dom utan deras tillåtelse.
    Och "de" är...?
  • AbbyTheTabby
    klyban skrev 2019-10-04 17:06:33 följande:

Det mest humoristiska i det hela, det är att man vinner INGET på det.
    Förutom gör penisen mer okänslig.

Så föräldrar gör ett ingrepp som bäbisen kan dör av, ett ingrepp som är totalt meningslöst.
    Och det försvarar man?
    Undrar hur mycket man glömmer då om man försvarar.

En pratade om mat och trodde nått.
    Mat som bäbben själv kan välja, om nu valet var så viktigt.

Det minskar risken för att drabbas av HIV...

Tre olika studier gjorda mellan 2005- 2007 i Sydafrika, Uganda och Kenya, som involverade mer än 10 000 män, (och som ligger till grund för bevismaterialet), visade tydligt att bland icke-omskurna män var förekomsten av hiv större än hos de män som var omskurna.
    sv.wikipedia.org/wiki/Manlig_omskärelse
  • AbbyTheTabby
    Digestive skrev 2019-10-04 19:16:43 följande:

Nej, inte förbjudet per se men det är ett beslut som individen i fråga ska ta och vid myndig ålder... om man frågar mig.

Det finns flera konsekvenser som följer en omskärelse.

Bland annat så försvinner i stort sett alla nerver som registrerar värme och kyla för ollonet - drar man bak förhuden kan man sitta med en isbit mot ollonet i flera minuter utan att det ens blir obekvämt... tills man drar upp förhuden igen och känner all kyla på en gång. Dessa nerver sitter helt enkelt i förhuden.

Sedan lär det vara både mer omständigt liksom sämre för PH-värdet att behöva ha diverse produkter som glidmedel vid onani. Har man inte köpt glidmedel som är framställt för ändamålet, det vill säga har ett lämpligt PH-värde, utan ofta onanerar med hjälp av tvåler/schampon i duschen eller med random hudsalva, matoljor or what not... så är risken för ett rubbat PH-värde överhängande.

Med det sagt så tror jag inte att folk lider av att vara omskurna och inte heller missar omskurna mycket (om än trevligt att känna den distinkta kroppsvärmen av en kvinna, fullt ut, så är det givetvis en mindre sensation i sammanhanget) men män borde få bestämma själva vid myndig ålder... om man frågar mig.

Varför ska man sitta och hålla en isbit mot ollonet över huvud taget? Verkar ju bara dumt.

Jag har haft en omskuren pojkvän. Han tyckte det var bra att han var mindre känslig, så att han blev mer uthållig. Något glidmedel behövdes aldrig, det gick så bra ändå.

Visst kan man tycka att män ska få bestämma själva, men det gäller väl i så fall allt? Namn, vilken kyrka man tillhör (eller om man över huvud taget ska tillhöra en kyrka), utbildning...
  • AbbyTheTabby
    Ocdkille skrev 2019-10-05 00:08:06 följande:
    En omskärelse är ett ingrepp som inte går att ångra och som påverkar tex sexlivet. Ett helt onödigt ingrepp dessutom. Och om man tillåter det då måste man tillåta om det skulle dyka upp en ny religion med konstiga stympningar tex att ta bort öronsnibbarna eller någon tå eller liknande.
    Det påverkar sexlivet positivt och det tycks minska risken att få HIV. Jävlar, vilket hemskt ingrepp....

• AbbyTheTabby
    EnAnonumius skrev 2019-10-05 02:43:01 följande:
    Jaha du är här i denna tråden. Vem är du skall sitta och bestämma om folks kunskaper baserat på att de inte skriver efter dina egna hemsnickrade mallar för att du skall kunna avgöra om folk vet vad det snackar om eller inte?
    Jag bestämmer inget. Det är du som brukar härja om vad folk skrev och varför.

Svar på tråden Är ni för eller emot ett FÖRBUD mot manlig omskärelse?