Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Är ni för eller emot ett FÖRBUD mot manlig omskärelse?

Tintin i Amerika skrev 2019-09-30 16:03:14 följande:
    du glömmer att du deltar i en offentlig miljö. då skriver du till alla inklusive MIG!
    Det är inte upp till dig att bedöma det. men förstår att ditt förstånd räcker inte hit.
    däremot behöver du inte svara på mina frågor vilket du har valt att inte göra det.
    Och det är för att du har gjort bort dig igen och har inget svar helt enkelt!

Det finns ingen religion som tillåter barnmisshandel !
    Det kan varken du eller dina lögnarkompisar hänvisa till.
    För majoriteten av svenskar, även kristna svenskar, anser att stympa kroppsdelar, utan medicinsk orsak, är just barnmisshandel.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Hugge47 skrev 2019-09-30 12:09:27 följande:

Tycker att ingrepp som inte görs av medicinska orsaker alltid borde vänta tills man är myndig och själv kan välja.

Borde för enkelhetens skull gälla alla ingrepp.

Hål i örat.

Tatuering

Omskärelse osv.

Gamla självklart att man ska få bestämma själv tycker jag.

Håller med i allt du skriver i inlägget.

• EnAnonumius
    Pappelelle skrev 2019-09-30 16:14:33 följande:
    Precis. Det rimmar väldigt illa med ett modernt samhälle och tanken på att barn inte ska få fara illa. Barns väl och ve måste komma före evetuella religioner och traditioner, oavsett vilka dessa är.
    Något som är så trist att politiker vägra att fatta.. Det är pinsamt uppenbart.
  • EnAnonumius
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-30 17:06:56 följande:
    Då vet du inte vad misshandel betyder
    Nej och det är direkt uppenbart att du inte gör det heller.
  • EnAnonumius

Det jag inte kan förstå hur det skulle kunna krocka med religionsfriheten att sätta åldersgräns som 18år(myndig) för att stympa kroppen i religionens namn.

Eller som de så klockrent skrev i artikeln som Pyssel lade med.

"Omskärelsen borde ske när mannen är myndig och kan bestämma över sin egen kropp ? då skulle ingreppet också bli ett starkare uttryck för en självvald religiös identitet."

https://fof.se/tidning/2010/8/artikel/det-handlar-om-barnmisshandel

Sverige är ett sekulariserat land, och jag anser att barnens rätt till sin kropp skall gå före religiöst utövande.

• EnAnonumius
    Tintin i Amerika skrev 2019-10-02 12:07:01 följande:
    där kom den . klart det går.
    omskärelsen är också för att skydda 
    vet du hur många barn i världen dör pga infektioner orsakade av förhuden? 
    vet du hur många barn får lida pga förhudinfektioner? 
    Då skall man stympa barnet bara för att föräldrarna är så lata och bekväma av sig att de vägrar lära ut god underlivshygien till sitt barn?
  • EnAnonumius
    Pilsner skrev 2019-10-02 15:40:53 följande:
    Bäst att hugga av händerna med då, i förebyggande syfte.
    Ja för fan.. Lika bra det.

• EnAnonumius
    AbbyTheTabby skrev 2019-10-04 12:24:17 följande:

Nej, vi diskuterar inte könsstympning. Vi diskuterar omskärelse, vilket  inte är samma sak som könsstympning..

Det är det som är problemet, majoriteten av alla som har en åsikt vet inte ens vad de har en åsikt om. Men nog fan ska de framföra den..

Och de få som faktiskt vet vad omskärelse innebär fattar inte varför det görs.

Jaha du är här i denna tråden. Vem är du skall sitta och bestämma om folks kunskaper baserat på att de inte skriver efter dina egna hemsnickrade mallar för att du skall kunna avgöra om folk vet vad det snackar om eller inte?

• EnAnonumius
    AbbyTheTabby skrev 2019-10-05 05:05:23 följande:
    Jag bestämmer inget. Det är du som brukar härja om vad folk skrev och varför.
    Kan du inte skilja mellan "bestämmaatt folk saknar kunskaper" och "att sitta och härja.. (dina ord)"?

Okey bra då vet jag.
    AbbyTheTabby skrev 2019-10-04 11:30:29 följande:
    Omskärelse är inte könsstympning, så din jämförelse är inte heller något vidare.

Att göra hål i öronen är ett "större" ingrepp än att skära bort en hudslamsa.
    Sedan så får du förklara vad skillnaden är mellan omskärelse och stympning? 

Stympning---->  handlar om att ta bort en kroppsdel
    Omskärelse---> handlar om att ta bort en kroppsdel

Båda går ut på samma sak i praktiken. D.v.s "ta bort en kroppsdel".
    Skillnaden är endast ordvalet man väljer att använda.

Nej att göra ett hål i örat är knappast ett"större ingrepp" än att skära bort en "hudslamsa" (dina ord). Hur får du det till att det är så? 
    Dessutom så kan hål i örat växa igen på många människor. Men en bortskuren förhud växer aldrig tillbaka.

• EnAnonumius

Svenska sjuksköterskeföreningen anser detta:

Jag citerar från deras hemsida:

"Sjuksköterskornas etiska råd anser att omskärelse av pojkar som inte är medicinskt motiverad är oförenlig med barnets rätt till integritet, självbestämmande och barnets bästa enligt FN:s konvention om barns rättigheter. Ingreppet bör endast utföras om den som berörs kan ge sitt samtycke till åtgärden. Eftersom ingreppet rör barn kan man inte förvänta sig att barnet kan ta till sig och förstå information om ingreppet förrän i senare delen av tonåren."
    (slut citat)

https://www.swenurse.se/Sa-tycker-vi/Nyheter/omskarelse-av-pojkar-pa-icke-medicinska-grunder/

Jag anser att medicinskt utbildade människor har större auktoritet än några förespråkare i denna tråden har. 
    Apropå dödsfall.
    Så har det förekommit..

Jag citerar från hemsidan:
    "Omskärelse av pojkar är tillåten i Sverige och formerna för detta är reglerade i omskärelselagen (2001:499). Lagen ska tillämpas upp till arton års ålder och anger att information skall ges till pojken om han har uppnått den ålder och mognad som krävs för att förstå informationen. Ett ingrepp får inte göras mot en pojkes vilja. Lagen reglerar vem som får göra ingreppet (legitimerade läkare och - under de två första månaderna - särskilt utbildade omskärare) och hur det skall ske på ett betryggande sätt. Liksom alla kirurgiska ingrepp är omskärelse förenat med en viss risk för komplikationer, exempelvis blödningar och infektioner. Dödsfall har förekommit. Omskärelse är ett oåterkalleligt ingrepp som kan vara förenat med smärta, obehag och risker. Dessutom påverkas mannens sexuella upplevelse då förhuden innehåller känselnerver."
    (slut citat)

• EnAnonumius
    washo skrev 2019-10-05 20:27:33 följande:
    har döds fall förekommit? var är källan? 
    Du vägra att läsa(som vanligt)...

Jag förmedlar vad som står på sjuksköterskeföreningens hemsida, och det skriver jag tydligt med.

Om du väljer medvetet att vägra skilja på budskap från budbäraren så är det enbart DINA problem, inte mina, inse detta.
    Men vill du ha en källa, på dödsfallen så kan du ju alltid maila sjuksköterskeförenings och fråga dem.

Svar på tråden Är ni för eller emot ett FÖRBUD mot manlig omskärelse?