Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

V 16 - maken vägrar barn

Anonym (Svårt) skrev 2019-10-01 13:12:49 följande:

Håller inte med, inte när det gäller ett långvarigt fast förhållande. Då är det orimligt att använda kondom (om inte båda gillar det av någon anledning, det finns ju t.ex. kvinnor som vill slippa kladd). Då är ju det normala att man skaffar en långsiktig preventivmetod, och av rent biologiska skäl finns det ingen sådan för män. Så då måste mannen kunna lita på kvinnan.

När det gäller tillfälliga förbindelser (ONS) och korta, "röriga" relationer, så håller jag dock med dig. Där borde mannen, inte minst för sin egen skull, använda kondom. (Handlar även om risken för könssjukdomar såklart.)

Det är inte av biologiska skäl det inte finns preventivmedel för män, det finns inte för att män inte vill ha samma biverkningar de tycker att kvinnan självklart får ta så de får fortsätta doppa utan ansvar.
  • Anonym (N)
    DVQ skrev 2019-10-01 13:21:58 följande:

På vilket sätt är det mer orimligt att använda kondom än att använda spiral, som har betydligt mer biverkningar?

Dessutom är som sagt sterilisering ett utmärkt alternativ för ts man.

Det är ju inte lika skööönt med kondom, bättre att låta kvinnan ta biverkningar och sen pressa till abort.
  • Anonym (N)
    Anonym (***) skrev 2019-10-02 10:34:51 följande:
    Så det är OK att säga att TS trodde hon var skyddad, men inte OK att säga att mannen trodde TS var skyddad. Mannen ska ändå vidta åtgärder, men TS ska inte behöva vidta åtgärder. Jag förstår inte resonemanget.

Grejen är ju att båda trodde TS var skyddad. Nu blev det ett barn i alla fall. Ingens fel.
    På vilket sätt menar du att någon säger att ts inte behöver vidta åtgärder? Ts var den som skaffade skydd och ts är den som antingen kommer att föda och uppfostra barnet eller genomgå en sen abort. Jag kan inte se hur du fått det till att någon sagt att ts inte har gjort eller behöver göra någonting, eller hur det ens skulle vara möjligt för ts att inte göra någonting.
    Ingen har heller sagt att det inte är ok att säga att mannen trodde de var skyddade, och det är ingens fel, men bara för att det inte är mannens fel betyder inte det att han kan avsäga sig ansvar för barnet.
Svar på tråden V 16 - maken vägrar barn