Inlägg från: Anonym (extra pengar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (extra pengar)

    Hur är det att jobba som Mystery Shopper?

    Ja som rubriken säger. Hur är det att jobba som mystery shopper. Hur kan ett uppdrag se ut?


    Om jag skall köpa något vad händer med varan sen?
    Är det något jag skall lämna tillbaka eller är det saker som man skall behålla men som dras av på lönen?
    Om jag fått uppdrag att gå och äta på en restaurang måste jag gå ensam eller kan jag ta med mig partner eller vänner så man inte sitter och äter ensam (menar inte att de skall äta gratis men att jag helt enkelt har sällskap) jag läste att man inte får berätta för någon om sina uppdrag men man måste ju inte berätta för sitt sällskap varför man går till ett specifikt ställe tänker jag... Vad gäller kring det?
    Vad kan man tjäna på en månad? 
    Hur många uppdrag brukar man kunna ha? 
    Något företag man skall akta sig för att jobba hos? 
    Eller något ni kan rekommendera? 

  • Svar på tråden Hur är det att jobba som Mystery Shopper?
  • Anonym (extra pengar)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-09-28 03:18:40 följande:

    Hur får man såna jobb?


    Jag googlade och hittade en hel hög men vill förstå mer hur det funkar
  • Anonym (extra pengar)
    ivar37 skrev 2019-09-28 07:03:43 följande:

    Gör något annat...i all välmening.


    Varför? Dåliga erfarenheter? Förklara gärna!
  • Anonym (extra pengar)
    lövet2 skrev 2019-09-28 11:04:46 följande:

    Jag har inte gjort det själv, men min dotter gjorde det i 2 år. Hon rekommenderar det, för hon var mycket nöjd. Det här är vad hon berättat för mig, men hon har förstås bara berättat i stora drag. Inga detaljer direkt.

    Det gick ut ett uppdrag om att gå på apoteket (Kronans eller Hjärtats eller vilken sort det nu är som dottern brukar gå till). Den som svarade snabbast fick uppdraget. Då var det en viss dag eller viss vecka hon skulle gå till apoteket. Hon skulle vara där i minst 30 minuter och be om hjälp med att hitta en bra handkräm. Sedan skulle hon köpa en handkräm för max 70 kr. Så gick hon hem och fyllde i ett formulär med några få frågor. Hur lång tid fick hon vänta på hjälp? Var personalen hjälpsam? Var det välstädat eller stökigt där? Så skickade hon in formuläret och kvitto för handkrämen. Lönen för uppdraget var då kanske 150 kr + att hon fick ersättning för handkrämen, så den blev alltså gratis.

    Jobbet är inget man kan leva på, men som extraknäck är det inte dumt. Min dotter var i en situation där hon inte kunde ta ett vanligt jobb. Hon var sjukskriven utan ersättning och jobbade bara ett par timmar då och då. Som riktigt fattig var det också bra att hon genom uppdragen fick saker gratis.


    Jag tänkte det kunde vara ett roligt extra knäck, skulle behöva fylla ut lönen lite för att få lite extra pengar till en resa längre fram jobbar heltid så har svårt att ta vilka extraknäck som helst
  • Anonym (extra pengar)
    Anonym (My) skrev 2019-09-28 15:50:39 följande:

    Glömde att lägga till att jag trivdes väldigt bra med jobbet och jobbade åt dom under 5år men som sagt är perfekt som extrainkomst till studenter, föräldralediga eller de som inte får något annat jobb men är ju inget man kan leva av bara då det bara är en extrainkomst är ju inte så att man kan ta en massa uppdrag att genomföra varje dag där jag jobbade hade det 1-2 uppdrag i månaden som mest.


    Vilket företag jobbade du på?
  • Anonym (extra pengar)
    nnnnnnnn skrev 2019-09-29 23:29:18 följande:

    Tycker att jag svarade på det mesta... Läs igenom, jag har lagt till lite fler förklaringar. Så nu har du iallafall 1 svar på de flesta av frågorna.
    varsågod!


     


    Så här skrev du och jag, ditt inlägg är i fet stil, mitt inlägg är i kursiv stil:


    Ja som rubriken säger. Hur är det att jobba som mystery shopper. Hur kan ett uppdrag se ut?
    Oftast var det många frågor att svara på och tog en hel del tid. Fick typ köpa en grej för minst 50 kr och sedan betala med 500 kr för att se om de kontrollerade sedeln med UV-lampan.
    Efteråt fyllde man i alla frågor och sen fick man 50 kr för utlägg + 100-150 kr extra.


    Om jag skall köpa något vad händer med varan sen?
    Men jag tog tex sådana uppdrag när jag ändå var tvungen att handla något =  såg det som rabatt på varan jag ändå behövde köpa tex om jag måste ha en doppresent för 300 kr, så fick jag ju 150-200 kr "rabatt" mot att jag skrev en rapport på inköpet.

    Underförstått: Jag behöll varan som min egen.

    Är det något jag skall lämna tillbaka eller är det saker som man skall behålla men som dras av på lönen?
    Fick typ köpa en grej för minst 50 kr och sedan betala med 500 kr för att se om de kontrollerade sedeln med UV-lampan.
    Efteråt fyllde man i alla frågor och sen fick man 50 kr för utlägg + 100-150 kr extra. För kanske 2 timmars jobb = sjukt dåligt betalt! Men jag tog tex sådana uppdrag när jag ändå var tvungen att handla något =  såg det som rabatt på varan jag ändå behövde köpa tex om jag måste ha en doppresent för 300 kr, så fick jag ju 150-200 kr "rabatt" mot att jag skrev en rapport på inköpet.

    Underförstått: Det var 50 kr ersättning utöver lönen. Ville jag köpa en dyrare vara fick jag det, men fick betala resten själv med egna pengar.

    Om jag fått uppdrag att gå och äta på en restaurang måste jag gå ensam eller kan jag ta med mig partner eller vänner så man inte sitter och äter ensam (menar inte att de skall äta gratis men att jag helt enkelt har sällskap) jag läste att man inte får berätta för någon om sina uppdrag men man måste ju inte berätta för sitt sällskap varför man går till ett specifikt ställe tänker jag... Vad gäller kring det?

    Man fick även ta med 1 gäst om det gällde restaurangbesök och fick något mer tillbaka för utlägg, kanske 200-300 kr för båda (gissar, minns ej). Så en billig middag, om man ändå äter ute lite då och då...


    Underförstått: Du slipper alltså sitta ensam och äta eftersom du får ta med en gäst och viss del av din+dennes utlägg ersätts.
    Ny info: Du ska inte avslöja varför du vill äta där, men du kan ju säga "jag tänkte gå och äta på X, vill du hänga med?" Eller annat som verkar trovärdigt. Eller skippar du sällskap. Eller skippar du uppdraget. Det är först till kvarn att anmäla sig till uppdrag, så man måste inte anmäla sig till sådant man inte vill göra.
    Vad kan man tjäna på en månad? 
    Efteråt fyllde man i alla frågor och sen fick man 50 kr för utlägg + 100-150 kr extra. För kanske 2 timmars jobb = sjukt dåligt betalt! Men jag tog tex sådana uppdrag när jag ändå var tvungen att handla något =  såg det som rabatt på varan jag ändå behövde köpa tex om jag måste ha en doppresent för 300 kr, så fick jag ju 150-200 kr "rabatt" mot att jag skrev en rapport på inköpet.

    Hade jag bott i en större stad så kanske man kunde gjort det lite oftare och fått in lite mer pengar, men nu gav jag upp rätt fort.
    Underförstått: Det är svårt att räkna det som en månadsinkomst eftersom du inte vet om du får 1 eller fler uppdrag/månad + att det är dåligt betalt. Du kanske tjänar 150 kr för 2 h arbete, även om du mot förmodan skulle få 4 per dag/20 dagar/månad så blir det ändå bara 12 000 kr före skatt och då kan du inte köpa dyrare sak än du får utlägg för.

    Hur många uppdrag brukar man kunna ha? 
    Ny info: Går ej att veta då det är svårt att få uppdragen. Bor du i Sthlm eller Gbg eller Malmö, så kanske det är lättare? Skulle gissa att det är svårt att få mer än något per dag.

    Något företag man skall akta sig för att jobba hos? 
    Ny info: Har inte hört att det skulle skilja sig så mycket mellan de olika.
    Eller något ni kan rekommendera?

    Se ovan.


    Du har svart exemplariskt på mina frågor... och det är faktiskt inte heller jag som ber om mera svar.... Kan vara bra att läsa namnen på vem som ställer frågor  
  • Anonym (extra pengar)
    Anonym (Va) skrev 2019-09-29 21:20:48 följande:

    Ingen som kan svara på min fråga?


    Läs de olika svaren som folk har gett mig så kan du nog gissa dig till vad det är... Men om du inte förstår ändå så kan jag väl förklara det lite kort med att det är personer som går runt och kollar servicen på olika ställen så som affärer och restauranger. De kollar så personalen gör som de skall och följer de lagar och regler som finns (kring ålderskontroll tex) eller att de promotar saker som skall promotas vissa perioder. 
Svar på tråden Hur är det att jobba som Mystery Shopper?