• tossaliten

Amma och ge ersättning

Har en 3 v som inte riktigt växer som hen ska. Fått lägga till ersättning. Jag vill gärna amma så mkt som det går men känns som om hen väljer flaskan mer och mer. 

Jag undrar dock om det går att hålla igång mjölkproduktionen tex om man bara ammar 2-3 ggr per dag och sedan nattetid? Tycker det är smidigt att amma nattetid speciellt.

Någon som mest ger flaska men ändå kan behålla amningen?

• Svar på tråden Amma och ge ersättning
  • EllieJo
    tossaliten skrev 2019-09-23 21:11:18 följande:

Mitt mål är att helamma också och var därför skeptisk till flaskmatning. Började skedmata pga det men eftersom hen behövde större mängd ersättning så blev det allt för tidskrävande.

Nu är jag rädd att amningen inte ska fundera pga detta...

Min bebis väljer flaskan framför bröstet alla dagar i veckan! Så fort jag introducerade flaskan blev han jätteledsen & arg vid bröstet, men jag försöker iallafall att amma lite innan varje flaskmatning & på nätterna ammar jag endast! Ger flaska sent på kvällen & tidigt på morgonen..

Hade en vecka då vi pga olika omständigheter i princip endast flaskmatade med ersättning & efter den veckan vägrade bebis bröstet helt!! Men jag kämpade på & lyckades få honom att börja amma igen efter långa dagar med hud mot hud mys ensamma i soffan/sängen.

Men produktionen hade minskat väldigt mycket & räcker ej till för att han ska gå upp i vikt så därav kämpar jag med att öka..

Men vissa bebisar verkar inte ha problemet med napp/tutt-förvirring! Du kanske har tur, man vet aldrig :)
  • 2barnsmorsan
    tossaliten skrev 2019-09-23 20:55:26 följande:

Nä tacksam för sxar för vill helst helamma. Bara att hen inte går upp och verkar äta ordentligt.. . Så tar gärna råd om hur man får till amningen :) tack

Om du vill helamma så ska du göra så som de tipsar om. Ge bröstet först och tillägg om bebis inte blir mätt.

Om man vill få igång mjölkproduktionen så ska man amma ofta. Så ofta som möjligt när barnet är hungrigt. Så försök att inte dra ner på amningen till färre tillfällen.

När bebisar är i tillväxtperioder och behöver mer mat är det vanligt att de äter varje timme dygnet runt en tid, sen ökar mjölken på av det.

När jag ammade drack jag amningste som ska stimulera mjölkproduktionen, som jag hittade på hälsokosten. Jag vet inte om det funkade men jag hade mycket mjölk iaf. Du kan ju alltid testa.
  • syntharen

Om du vill helamma så ska du först och främst dra ner på ersättningen. Kör med amningsmaraton. Ta några dagar var du släpper alla måsten och bara ammar, ammar och ammar. Ju mer du ammar ju mer mjölk produceras. Om du byter ut ett amningstillfälle mot ersättning kommer mjölkproduktionen att minska. Därför är det inte så bra att ge ersättning om man vill amma (det kan funka för en del). Bebisar blir ofta lite mer dåsiga och håller sig mätt längre varpå det blir längre mellan amningstillfällena och produktionen minskar.

I dom allra flesta fall har mamman tillräcklig med mjölk men det gäller att få upp produktionen och det görs genom att amma en massa. Byt bröst ofta.

• Aamon

Åh! Skrev ett långt svar men sen försvann det...

Kolla i legendairymilk på Instagram för massor matnyttiga tips.

Som ovan nämnts, desto mer ersättning du ger, desto mindre mjölk producerar du. Antingen maratonammar du för att komma "ikapp" eller så pumpar du. Tomma bröst fylls fortast. Se till att tömma brösten vid varje matning för att öka produktionen. Hands on! Avsluta gärna med att handmjölka ur det sista för att få riktigt bra effekt och större produktion.

Provat SNS? Med ett tillmatningsset kan du ge extra redan vid amningen vilket ska minska att barnet föredrar flaska och även stimulera amningen ytterligare.

• Sasu

Du kan ju använda amningsnapp för att "imitera" en flaska, dock så kan en amningsnapp hämma mjölkproduktionen lite.. Pröva att pumpa ut mjölk mellan måltiderna och ge den pumpade mjölken innan ersättningen?

• tossaliten

Nu känns det som om mjölken sinar helt och hen blir bara arg och såklart inte alls mätt.

Hur gör jag nu???

Pumpa för att få igång det?? Behöver hjälp. Vill amma även om det inte är fullt

• Sasu
    tossaliten skrev 2019-09-30 19:01:14 följande:

Nu känns det som om mjölken sinar helt och hen blir bara arg och såklart inte alls mätt.

Hur gör jag nu???

Jag skulle nog höra av mig till BVC och höra vad som säger.
    Eller först amma och sen pumpa ut resten av mjöken, den mättande mjölken kan vara lite seg att få ut
  • syntharen
    tossaliten skrev 2019-09-30 19:01:14 följande:

Hur gör jag nu???

Det kan vara jättesvårt att hålla igång mjölkproduktionen genom att pumpa, i alla fall så här i början. Brösten behöver ha en bebis som suger länge och ofta för att hålla produktionen uppe och dessutom öka på.

Kan du beskriva hur en dag ser ut för dig och din bebis? Hur ofta ammar du? Ger du ersättning? Hur ofta? Med flaska? Testa att ge med kopp om du känner att du måste ge ersättning. För med en flaska är det lättare för bebisen att få ut mjölken än vad det är att få ut mjölken ur bröstet. Det kan vara en anledning till att din bebis blir arg när du försöker amma.
  • syntharen

Dessutom, hur ser viktuppgången ut? Ibland tycker BVC att bebisen har gått upp för lite och börjar direkt prata om tillägg fast bebisen är pigg och alert.

• tossaliten
    syntharen skrev 2019-10-01 11:35:06 följande:

Dessutom, hur ser viktuppgången ut? Ibland tycker BVC att bebisen har gått upp för lite och börjar direkt prata om tillägg fast bebisen är pigg och alert.

Hon gick ju ner i vikt och gjorde det under 2 v innan BVC rekommenderade ersättning. Då gav vi ca 30 ml med sked för att inte introducera flaskan men hon gick ner i alla fall så vi fick börja ge lite mer. 

Försökte amma mer och oftare men hon bara skrek och vägrade. Sög ca 5-10 min bara på varje..sedan var hon liksom färdig.

Hade svårt att hålla sig vaken trots alla försök typ...

Nu äter hon bara ersättning sedan 2 dagar typ. INnan dess ammade jag 2-3 ggr/dag men hon gillade det inte...

• ALM82

Jag tycker att ni ska försöka pumpa och ge i flaska. Det kan vara så att bebisarna inte får bra grepp om bröstvårtan eller att de tycker att det är för jobbigt att suga ur bröstet, för det kräver mycket mer kraft från dom än i flaska. När de dricker ur flaska så behöver de knappt anstränga sig för att mjölken/ersättningen ska komma och det är därför som de snabbt kan föredra nappflaskan.

Jag tycker att ni ska försöka få igång mjölkproduktionben med pump och ge dom i flaska! Då får de ju allt som är bra med amningen! 

Och drick mycket vatten, typ 3l om dagen så kan det hj¨lapa med mjölkproduktionen.

• syntharen
    tossaliten skrev 2019-10-01 12:14:08 följande:

Hon gick ju ner i vikt och gjorde det under 2 v innan BVC rekommenderade ersättning. Då gav vi ca 30 ml med sked för att inte introducera flaskan men hon gick ner i alla fall så vi fick börja ge lite mer. 

Försökte amma mer och oftare men hon bara skrek och vägrade. Sög ca 5-10 min bara på varje..sedan var hon liksom färdig.

Hade svårt att hålla sig vaken trots alla försök typ...

Nu äter hon bara ersättning sedan 2 dagar typ. INnan dess ammade jag 2-3 ggr/dag men hon gillade det inte...

Aha, jag förstår, då är det ju lite besvärligare. Förstår att du vill amma men du ska absolut inte behöva kämpa som en galning för att få det att funka. Du och din bebis får förlorad tid när det är en sån stor kamp.

Jag vet hur det är, mitt första barn hade också svårt att få grepp om amningen och han gick ner i vikt så vi fick också börja ge tillägg i kopp. Jag kämpade med amning, pumpning och koppmatning i 4 veckor, sedan gav jag upp. Då kände jag att det var rätt beslut (även om jag idag tror att jag kanske hade kunnat få det till att funka med dom kunskaper jag har nu, efter första barnet fick jag två barn till som jag helammade utan problem), det blev en nöjd bebis och en lugnare mamma.

Tänk så här att din bebis har fått i sig bröstmjölk den första tiden med antikroppar i. Det är inte hela världen om du släpper amningen och pumpningen och helt går över till ersättning. Det är onödigt att göra det besvärligt för sig genom att försöka pumpa ut så bebisen kan få bröstmjölk även om man inte ammar.

Vill du amma så försök få kontakt med en amningshjälp, ska finnas på Facebook (har jag hört) eller en amningsmottagning.
  • tossaliten
    syntharen skrev 2019-10-01 12:36:19 följande:
    Aha, jag förstår, då är det ju lite besvärligare. Förstår att du vill amma men du ska absolut inte behöva kämpa som en galning för att få det att funka. Du och din bebis får förlorad tid när det är en sån stor kamp.

Jag vet hur det är, mitt första barn hade också svårt att få grepp om amningen och han gick ner i vikt så vi fick också börja ge tillägg i kopp. Jag kämpade med amning, pumpning och koppmatning i 4 veckor, sedan gav jag upp. Då kände jag att det var rätt beslut (även om jag idag tror att jag kanske hade kunnat få det till att funka med dom kunskaper jag har nu, efter första barnet fick jag två barn till som jag helammade utan problem), det blev en nöjd bebis och en lugnare mamma.

Tänk så här att din bebis har fått i sig bröstmjölk den första tiden med antikroppar i. Det är inte hela världen om du släpper amningen och pumpningen och helt går över till ersättning. Det är onödigt att göra det besvärligt för sig genom att försöka pumpa ut så bebisen kan få bröstmjölk även om man inte ammar.

Vill du amma så försök få kontakt med en amningshjälp, ska finnas på Facebook (har jag hört) eller en amningsmottagning.
    Tack för fina ord. NÄ jag har inte dåligt samvete eller så, mina andra 2 barn är också uppväxta på ersättning för det strulade då med. Ville bara gärna få det att funka och nu blir hon förstoppad av ersättningen så då känner jag mig ännu mer elak som inte fått amningen att funka :(
  • tossaliten

Varit iväg nu på BVC och växer bra men otroligt förstoppad och gasig. Skrikig och mår inte så bra.

Jag vill verkligen börja amma...har eg slutat sedan 1 v men ammat typ 1 gång per dag.

Nu vill jag ha alla tips i världen, stora som små, förut maratonamning...

Dricka? hur mkt ska man dricka per dygn
    Nån huskur för att öka upp mängden mjölk igen?
    Amma oftare än varannan timme, nån mening?
    Hur måste man äta för att öka mängden?
    RÅd att få bort amningsnappen!
    måste jag pumpa mellan eller är det bara dumt?

någon här som fått upp produktionen igen så man kan helamma?

• syntharen
    tossaliten skrev 2019-10-03 14:50:19 följande:

Varit iväg nu på BVC och växer bra men otroligt förstoppad och gasig. Skrikig och mår inte så bra.

Jag vill verkligen börja amma...har eg slutat sedan 1 v men ammat typ 1 gång per dag.

Vad jag har hört så är havre bra för mjölkproduktionen. Finns väl även nåt som heter amningste. På BB sa dom till mig att man ska dricka minst 3 liter vätska per dygn när man ammar.

Det är definitivt nån mening med att amma oftare än varannan timme. Om du kan och bebisen vill. Sedan är stress negativt för amningen så försök att ta det lugnt.

Lycka till
  • Sasu
    tossaliten skrev 2019-10-03 14:50:19 följande:

Man ska dricka minst 3 liter varje dag.

Amningste ska ju funka bra för att få igång mjölkproduktionen.

Att amma ofta, även om det är var 30e minut, är bra för mjölkproduktionen.

Vad man ska äta har jag inte så mycket koll på, men i amninste är det fänkål, så kanske ska äta mer av det??

Min lilla använde amningsnapp tills hon var 2 månader, hon valde själv att inte amma med amningsnappen längre. Antagligen för att mina bröstvårtor hade dragits ut under tiden vi ammade med amningsnapp, så nu kunde hon få ett bra tag om dom. Om din lilla ammar lättare med amningsnapp så låt henne amma med den tills din mjölkproduktion har kommit igång ordentligt, Sen kan man börja avvänja genom att låta henne börjar amma med den, sen när hon tar en paus så smyger man bort nappen, då är bröstvårtan utdragen så hon kan få ett bra grepp. tillslut så kommer hon lära sig att få ett grepp utan amningsnappen.

på BB sa dom till mig att Pumpa efter varannan amning om man använde amningsnapp för att få igång mjölkproduktionen. (behövde dock aldrig göra det då jag hade mycket mjölk från början) Så i ditt fall skulle det ju vara bra att pumpa ut den gräddiga mjölken efter hon ammat och ifall hon är vaken så kan du ge henne det sista med flaska eller med en kopp.

Hoppas verkligen du får igång amningen, vet hur krångligt det är med amningsnappar och flaskor!

Svar på tråden Amma och ge ersättning