BF Juni 2020
Jag tillhör en av dom somnknye förstår varför man är rädd för igångsättning, i alla fall via att ta hinnorna, då båda mina har gått bra medicinskt sett.
barnet brukar kunna fixera sig ganska tidigt, och barnen efter det kan lika gärna inte fixera sig förrän då det är dags, så är nog därför din BM blev lite chockad..?
Som förstföderska brukar det ju ske nångång innan förlossningen för bäckenet kan vara lite trängre.
För min del blev jag nog som lite överraskad med igångsättningen då jag inte helt hade förstått att ultraljudet kunde leda till igångsättning direkt efteråt. Det togs inte hinnor för att starta igångsättning utan fick ta ?shottar?. Flera stycken. På avdelningen, ej på förlossningen. Det gjorde väldigt ont men skulle trots det fortsätta m fler shottar. BM och läkare var ej överens där. Kändes som jag var på fel plats och fick dåligt bemötande bl.a. när jag frågade efter smärtstillande. Frågade om Alvedon till att börja med och fick frågan om jag hade ont i huvudet tex!? Blev bättre när jag fick flytta över till förlossningen och det gick överraskande snabbt där precis som tidigare.
Så jag har inte en superbra upplevelse av den förlossningen även om man hört om väldigt utdragna förlopp mm som varit betydligt mindre trevliga vid igångsättning.
Jag vill helst va hemma under latensfasen, men kan ju va svårt å tajma att åka in i rätt tid. Eventuellt att vi får ta in på patienthotell eller så när det börjar närma sig för att vara säker på att va nära.