Inlägg från: Anonym (Bålsta här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bålsta här)

Hur är Bålsta 2019?

HTML5 skrev 2019-09-21 13:31:48 följande:

Vi är i flyttankar och Bålsta har seglat upp som ett alternativ. Vi har dock inga erfarenhet av denna stad mer än hastiga besök, så är lite nyfiken på hur det ser ut idag.

Hur är förskolorna? Hur är skolorna? Hur ser demografin ut generellt? Hur har staden påverkats av senaste årens invandring, är det segregerat och mycket slitningar? Hur ser föreningslivet ut för barn, finns det mycket aktiviteter?

Intresserad av all input och väldigt tacksam svar!

Förskolor och skolor är helt ok. Ganska mycket barnfamiljer bor här och det finns aktivt föreningsliv. Inte mycket icke-integrerade flyktingar och inte alls samma slitningar som grannkommunen Upplans Bro. Pendeltågen mot Sthlm gär i 30-min trafik. Hade det varit oftare hade det varit topp för alla pendlare, och de är många.
  • Anonym (Bålsta här)
    HTML5 skrev 2019-09-22 19:09:23 följande:

Stort tack, skönt att höra! Blir att pendla för egen del också. Någon som har koll på om turtätheten för pendeltågen ska utökas?

Nej, det finns inte mycket hopp till utökad turtäthet. Saken utreddes av banverket för ett par år sedan och utbyggnaden av station/spår var för dyr.
  • Anonym (Bålsta här)
    sextiotalist skrev 2019-09-22 19:40:06 följande:

Trafikverket hoppas jag. Banverket försvann för 8-9 år sedan ;). En begränsad faktor är växeln som inte tillåter mer än 40 km/h för pendeltågen.

Trafikverket såklart. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men det hade bl a att göra med kostnaden att bygga ett

vändspår till.
  • Anonym (Bålsta här)
    Anonym (råger) skrev 2019-09-24 11:36:22 följande:

Det är inte lika illa som i grannorten Bro, men samma problem finns.
    Mycket droger och missbruk.  kanske inte mer än många andra men det
    syns och märks mer i ett litet samhälle som Bålsta.
    Dessutom ingår väl Bålsta i Uppsala län med allt vad det innebär av vård, skola
    och omsorg. Inte stockholm som man geografiskt sätt tillhör.

Närmaste akutsjukhus är Enköping och remitterad vård går ofta till Uppsala. Kommunikationerna dit är inte lika bra som till Sthlm men det går bussar mellan Bålsta och Uppsala. UL, Upplandstrafiken funkar bra men det är långa avstånd.
Svar på tråden Hur är Bålsta 2019?