Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna

Klassskillnader nu mot, säg, 1980

Jag tror inte de finns kvar i Stockholm. Den arbetarklass som fanns då jag växte upp på 80-talet finns knappast där. Det är klart, vi har gått från en ekonomi baserad på arbete till en tjänsteekonomi, där man som ung helst ska ha eftergymnasial utbildning och dess utom ha livserfarenhet som man fått genom extraarbete, resor, volontärjobb utomlands mm.

Jag ser bara på mina gamla klasskompisar, född i slutet på 70-talet och uppväxta i en förort till Sthlm. De flesta följer samma mönster, gymnasium - resa/ströjobb - eftergymnasial utbildning - bra jobb - familj. De flesta följer detta mönster, hur kan det då bli klasskillnad?

Jag gick mot strömmen och flyttade till Norrland då jag var 20. Har visserligen eftergymnasiala studier, men trivdes aldrig men yrket.

Här är det ganska stor skillnad. Har många vänner vars barn går på eller just gått ut gymnasiet. Ingen pratar om att resa eller liknande. De flesta börjar jobba direkt efter studenten om de kan inom vården, bygg, som avbytare i jordbruket mm. De som har akademiska föräldrar går vidare till studier efter något år, de andra jobbar vidare. En hel del startar egna företag, något jag sällan ser hon mina vänners barn i Sthlm.

Har uppe är det också jantelagen som fortfarande gäller. Du kan vara ingenjör men det är inget du skyltar med. I Sthlm är man sin titel.

Min man är uppvuxen i samhället där vi bor. Han vill nog hävda att mycket av klassamhället här är borta. När han växte upp var det tydlig skillnad mellan arbetare och tjänstemän. De handlade exempelvis inte på samma matbutik. (Arbetare på Konsum, tjänstemän på ICA) idag är det ingen som bryt sig.

Svar på tråden Klassskillnader nu mot, säg, 1980