• emphz

starta förlossning tidigare

Blev igångsatt i v37+2 med dottern pga dåligt mående. Då hade jag kräkts hela graviditeten och hade fortfarande ett fruktansvärt illamående. Jag var helt slut och rädslan över att inte orka föda barn var så stor. Min dotter var en stor bebis enligt tul vilket gjorde det lättare att få igenom en igångsättning.

• emphz
    babyloonez skrev 2019-09-20 10:21:24 följande:

hur lång tid tog förlossningen pga tidig igångsättning ? hur mådde dottern efter förlossningen ?

Tog 8 h efter första dosen innan värkarna kom igång sen 32 h med aktivt värkarbete innan krystvärkarna kom. Då förlorade dock min dotter sin puls och det blev akut att få ut henne, med hjälp av sugklocka och tryck på magen föddes hon en kort stund senare. Detta hade dock ingenting med igångsättning att göra utan berodde på extremt kort navelsträng som inte räckte när hon kom så pass långt ner. Hon behövde cpap:as i några minuter, och sola i 2 dygn pga gulsot men mådde annars jätte bra. Andades själv efter några minuter med cpap och åt direkt själv :) idag är hon snart 2 år och frisk.

Väntar lillasyster nu som kommer födas med planerat snitt.
  • emphz
    Sodergok skrev 2019-09-20 20:52:45 följande:

Förlåt för att lägger mig i men troligen så var det nog igångsättningen som gjorde att hon behövde komma ut fort, spec om det användes dropp det brukar inte bebisarna gilla, det ger onormalt starka och långa värkar på ett ganska onaturligt sätt. Så pass kort navelsträng kan det inte ha varit så att hon inte ens kunde födas fram? Låter helt otroligt sa de verkligen det?

Hade varken onormalt långa eller starka värkar eller något dropp.. Hade en super fin och lagom snabb process med bra värkar och öppning genom hela, det var först vid krystvärkarna som hon blev påverkad och pulsen försvann ofta.

Hon kunde ju uppenbarligen födas fram, men blev väldigt påverkad av det sista 40 minuterna. Mest troligt, det är alltså ingen som vet varför och aldrig någon som kommer kunna få svar på heller varför, pga kort navelsträng.

Delade knappast med mig för att få min förlossning ifrågasatt.
Svar på tråden starta förlossning tidigare