Inlägg från: Bananböjaren |Visa alla inlägg
  • Bananböjaren

Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?

Vargaflickan skrev 2019-09-18 21:59:16 följande:
    Precis så! :) Religion är bara ett sätt att kontrollera människor med hot om evig pina i helvetet om man inte gjorde som kyrkan ville.
    Så är det exakt. Men klimatalarmismen utgår ifrån precis samma principer idag, syndafloder, orkaner och tsunamin kommer att förstöra välrden om man inte gör som dom säger. Sen säger alarmisterna att dom baserar sig på "vetenskap", men vetenskapen kommer inte med spådomar om framtiden, det är religionen som står för dessa absoluta "sanningar". De som idag blir klimatalarmister hade garanterat blivit djupt kristna fanatiker om de levde för 50-100 år sen.

Det irriterar mig att normalbegåvade inte kan se denna uppenbara koppling.
  • Bananböjaren
    themia skrev 2019-09-20 14:43:56 följande:
    Den jämförelsen håller bara om man är klimatförnekare.
    Det du kallar "klimatalarmism" baserar sig på verkliga, mätbara och upprepat verifierade data. 
    Religioner bygger endast på fantasier och önsketänkande.

Att vissa grips av panik när IPCC och andra forskningsinstitutioner presenterar sina data, är något som vi nog får lov att acceptera.
    Men även den som är realist måste inse att utvecklingen av klimatet förskräcker.
    Det är därför vi ska göra vad vi kan för att hindra att de värsta farhågorna blir verklighet.

Till trådstartaren: Tyvärr, någon hjälp från gudar lär inte komma
    Nej, du äger inte tolkningsföreträde för vad jag menar med klimatalarmism.

Religion baserar sig också på verklig data. Jesus var verklig, det finns massor av verifikation som tyder på att han existerat. Alarmisterna är dom som tror att han var övernaturlig och kunde gå på vatten.
  • Bananböjaren
    Anonym (Eh!) skrev 2019-09-23 11:56:04 följande:
    Det är väldigt mycket som tyder på att Jesus inte alls var verklig! De tidigaste källorna om Jesus tecknades ner lååååångt efter hans förmodade död. Jesus är en fiktiv person påhittad av Paulus: Paulus inspirerades av berättelser om "rättfärdighetens lärare". När det gäller berättelsen om Jesu födelse - att han föddes av en jungfru osv, så finns exakt samma berättelse om andra gudomar längre tillbaka i historien.
    Ja se goddag då. Har du läst det där i boken som står i hyllan inklämd mellan foliehatten och Spielbergs manuskript till månlandningen?

Det finns dussintals samtida skrifter som nämner personen Jesus skrivna av olika författare. Man behöver inte vara nått större geni för att räkna ut att kristendomen bygger mest på trams men att förneka att Jesus existerat som person är på samma nivå som förintelseförnekarna. Jag tror inte jag kommer att diskutera nått mera med dig.
Svar på tråden Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?