Inlägg från: jeanette02 |Visa alla inlägg
  • jeanette02

Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?

Anonym (tobbe) skrev 2019-09-19 01:00:08 följande:

Sverige blev mycket bättre när det blev sekulärt. Nu kan man få vara som man vill. Innan plågade kyrkan folk. Dom som inte gjorde som kyrkan vill kunde få stå ut med allehanda straff det var inte en rolig tid. Att vi blev sekulariserade berodde på att dels var en stor del tvingade att tro men troligen inte gjorde det. Sen blev vi ett bildat folk som började tro på vetenskap i stället.

Fast bildade och tror på vetenskap är/gör ju folk i många andra länder också.

Samtidigt i dessa länder finns en stor social gemenskap i att samlas runt religiösa högtider, kyrkan osv. Det innebär ju inte att man bokstavligen tror på att allt i bibeln är sant.

I många religioner blir folk fortfarande ganska tvingade. Även i Sverige, hjärntvätt. Kommer inte säga vilken religion jag tänker på, då blir man nämligen avstängd på familjeliv.
  • jeanette02

Vi har ersatt också religion med andra "religioner" till stor del, konsumism, klimatalarmism, det är det jag kommer att tänka på just nu.

Som en sorts samhällshjärntvätt. Fast alla vet att vi inte kan fortsätta konsumera sönder vår planet så handlar allt om att vi ska konsumera.

Klimataktivismen pratar uteslutande bara om klimat. Fast miljöfrågan är så mycket bredare. De säger aldrig något om om vår sjuka överkonsumtion.

Samtidigt känns det som Islam har blivit helt normaliserat i vårat moderna samhälle. Men allt som kan kopplas till kristendom, judendom då är det dåligt. Enligt så kallade proffstyckare. Det är bara trista traditioner osv. Då är man bakåtsträvare tex.

Fast fira jul går visst bra. För att då ska vi konsumera igen, i första hand.

• jeanette02
    Anonym (Folkis) skrev 2019-09-19 07:44:35 följande:

Att klimataktivismen mest handlar om klimat är väl ganska självklart? Och det är ett av huvudargumenten - att vi måste minska vår konsumtion. Gjorde en snabb sökning och hittade uppmaningar till minskad konsumtion hos WWF, Jordens vänner, Greenpeace, Naturskyddsföreningen och Fältbiologerna. Sen vad media väljer att skriva kan vara en annan sak...

Javisst jag håller med dig. Infon finns verkligen menar jag också. Medier i Sverige är urusla överlag på att rapportera.
Svar på tråden Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?