Inlägg från: Anonym (Folkis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Folkis)

Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?

Har det inte lite att göra med det hårda religiösa tvånget som vi hade tidigare? Konventikelplakatet och sån skit. Folk for ju till Amerikat för att få religionsfrihet. Statskyrkan blev för många ett tvång, ett ok.

Sen undrar jag om inte folkrörelserna kan vara inblandade också. Sekulariseringen sker väl lite parallellt med framväxten av dem. Eller vad säger ni som kan? De erbjöd sammanhållning och stöd i livet. Nykterhetsrörelsen tror jag gjorde mer för de svenska själarna än vad statskyrkan någonsin gjorde.

Samma rörelser - i synnerhet arbetarrörelsen - har ju också bidragit till stärkandet av den enskildas rätt. Och till utbildning. Utbildning och religiositet går ju inte sällan stick i stäv.

Tja, en teori i alla fall. :)

• Anonym (Folkis)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 21:56:15 följande:

Folk var bättre medmänniskor, trevligare, det fanns könsroller m.m

Ja. Man fick ju slå sin fru, sina barn och sina anställda tex. Det var medmänskligt och trevligt. Tjejer som fick barn utanför äktenskapet skammades offentligt i kyrkan eller dödade sitt barn och sig själv för att alternativet var värre. Så fint! Och det var olagligt att vara homo - så mycket bättre!

Folk drack alkohol så det var en sorg att se. Slogs som f-n på fyllan och annat medmänskligt och härligt. Kvinnor var inte myndiga och fick inte rösta. Männen de var gifta med fick ha sex med dem hur mycket de ville - för var man gift räknades det inte som våldtäkt. Det är härligt med könsroller!

Går man långt tillbaka, när vi var superduperkristna här, fick man slå ihjäl musiker ostraffat. Så fint och medmänskligt.

Nu hoppas jag iofs att du med oss skämta aprilo, men det kan ändå behöva sägas, det här att det faktiskt inte var bättre förr.
  • Anonym (Folkis)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 22:03:55 följande:

Fast det var ju tvärtom, de som for ville ju komma bort från religionstvånget?

Precis. Och den friheten fick de i Amerika. Kvar blev vi andra med en sträng statskyrka som inte tillät religiösa möten i hemmet (utöver familjeandakt).
  • Anonym (Folkis)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 22:13:04 följande:

Allt det berodde inte på religion.

Nej, det gjorde det inte. Det var ett svar på ditt inlägg om att människor var mer medmänskliga förr, och att det fanns könsroller. Det sista stämmer ju bra iaf. Fint att kvinnor kunde utnyttjas sexuellt utan straffpåföljd. Det var ju förbjudet med preventivmedel också, så när de blivit systematiskt våldtagna av sina äkta män fick de föda alla stackars ungar som de inte hade råd att försörja.

Ja, sannerligen. Det var härligt när vi hade tydliga könsroller!

Eller nja...?
  • Anonym (Folkis)
    Anonym (suck) skrev 2019-09-18 22:19:16 följande:

Det berodde helt och hållet på religion.

Rätt mycket klassförakt också. (aga)

Men vad det förfärliga supandet beror på är svårare. Där var väl frikyrkorna med och motarbetade dessutom?
  • Anonym (Folkis)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 22:24:01 följande:

Det var inte såna könsroller jag tänkte på.. tänkte på moderna könsroller.

Fast moderna könsroller fanns inte förr - när Sverige var ett religiöst land. Just då var de så klart jättemoderna, men modernitet är ju övergående.

Vad tror du själv är orsaken till vår extrema sekularism - för det håller jag med om att den är.
  • Anonym (Folkis)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 22:09:52 följande:

Tror inte att dessa svenskar som emigrerade på 1800-talet har bidragit till USA:s religiösa samhälle idag.

Men det är väl ändå en vedertagen sanning att det är just så det är? Varför tror du inte det?

USA har dessutom lite saker som Sverige inte längre har (men håller på att få tillbaka) - låg utbildningsnivå och stora klass-skillnader där det är mycket svårt för den som är fattig att ta sig ur det. Sånt göder religiositet. Så det i kombination med frihetstörstande mormoner mfl som invaderade USA för bara 100-150 år sedan är några förklaringar till religionens starka ställning där. Frågar du mig tror jag att utbildning med vetenskaplig bas är det främsta s.k. hotet mot religion.
  • Anonym (Folkis)

Jämför du med ett annat land där utbildningsnivån är hög och anses viktig - Japan - ser du också minskande religiositet och mer individualism. Dessa två verkar komma som parhästar, och jag antar att det är det du noterat och ställer dig emot. Jag tror dock inte att man ska förväxla individualismen med brist på medmänsklighet eftersom den även betonar individens frihet och rättigheter. Jag tror att det bästa är när man hittar en balans mellan individuell frihet och en grupptillhörighet som ger trygghet.

• Anonym (Folkis)
    jeanette02 skrev 2019-09-19 07:25:56 följande:

Vi har ersatt också religion med andra "religioner" till stor del, konsumism, klimatalarmism, det är det jag kommer att tänka på just nu.

Som en sorts samhällshjärntvätt. Fast alla vet att vi inte kan fortsätta konsumera sönder vår planet så handlar allt om att vi ska konsumera.

Klimataktivismen pratar uteslutande bara om klimat. Fast miljöfrågan är så mycket bredare. De säger aldrig något om om vår sjuka överkonsumtion.

Samtidigt känns det som Islam har blivit helt normaliserat i vårat moderna samhälle. Men allt som kan kopplas till kristendom, judendom då är det dåligt. Enligt så kallade proffstyckare. Det är bara trista traditioner osv. Då är man bakåtsträvare tex.

Fast fira jul går visst bra. För att då ska vi konsumera igen, i första hand.

Att klimataktivismen mest handlar om klimat är väl ganska självklart? Och det är ett av huvudargumenten - att vi måste minska vår konsumtion. Gjorde en snabb sökning och hittade uppmaningar till minskad konsumtion hos WWF, Jordens vänner, Greenpeace, Naturskyddsföreningen och Fältbiologerna. Sen vad media väljer att skriva kan vara en annan sak...
Svar på tråden Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?