• Anonym (Dotter)

Minska tillgångar för att få bostadstillägg som pensionär

Min mamma är en av alla dom 40-talister som har låg pension trots att ha jobbat i många år. Hon har dock en extra pensionsförsäkring som gjort livet ok (nästan 5 tkr/mån extra), men denna tar snart slut. Min mamma ärvde efter min pappas bortgång fonder på ca 300 tkr. Dessa gör att hon diskvalificeras från bostadstillägg den dag pensionsförsäkringen tar slut. Hade hon ca 100 tkr i tillgångar skulle hon få bostadstillägg på 2000 kr i månaden enligt beräkningen man kan göra. 

Går det att föra över 200 tkr i fonder till mig som förskott på arv och på så sätt se till att hon får bostadstillägget?  

• Svar på tråden Minska tillgångar för att få bostadstillägg som pensionär
  • Anonym (ja)
    Anonym (poo) skrev 2019-09-18 14:38:25 följande:
    Det du funderar på kallas bidragsbrott och kan ge er bägge fängelsestraff.
    Hon HAR pengar, de ska användas innan det allmänna kliver in.
    Låter snarare som du vill ha 30000kr att leka för så ni bägge kan snylta på skattemedel.
    Nä, det är inget brott att mamman ger bort 200000 till sin dotter.

Det är heller inget brott att mamman ansöker om bostadstillägg och då redovisar vad hon äger.

Det här är inget ovanligt upplägg för pensionärer med låg pension men en liten sparad slant, kanske ett arv som fallit ut.
  • Tiina87
    Anonym (Dotter) skrev 2019-09-18 15:42:01 följande:

Man går inte på lånets storlek överhuvudtaget. Frågan är om huset är belånat. Därtill endast saker som storlek på pension, ev andra inkomster/intäkter/lån och fastighetsavgift. Vad det kostar att driva runt huset ex.vis vilket kan variera extremt mycket framför allt beroende på uppvärmning spelar ingen roll.

Man måste även ha boendekostnad för att vara berättigad bostadstillägg. Och den är på ett minimum.

Lånet ingår i boendekostnader, har man lite lån så här man en låg boendekostnad.
  • Anonym (??)
    Anonym (Dotter) skrev 2019-09-18 15:48:56 följande:
    Inte i pensionsmyndighetens beräkning vad gäller just bostadstillägg.
    Jodå. De skriver så här:

Det spelar alltså in hur stor pension du har, hur mycket pengar du har på banken eller andra tillgångar och skulder samt vilken bostadskostnad du har.
  • Tiina87
    Anonym (Dotter) skrev 2019-09-18 15:48:56 följande:

Inte i pensionsmyndighetens beräkning vad gäller just bostadstillägg.

Jo. Har man en låg boendekostnad så är man inte berättigad till bostadstillägg som pensionär. Allt står på pensionsmynigheten.se Där kan man även räkna på om man har rätt till bostadsbidrag.
  • Anonym (Dotter)
    Annita skrev 2019-09-18 15:49:39 följande:

Om man inte har ordnat sin ekonomi så att man har ungefär samma peng ut som under arbetslivet så måste man ju rätta mun efter matsäck. Många pensionsförsäkringar tar slut efter fem år så det bör man väl inte bli överraskad över.

Det är förstås väldigt sorgligt att mista sin livskamrat men rent krasst är det självklart att man inte kan leva lika gott på en inkomst som man gjort på två. Om man inte planerat ekonomin ganska noggrant, men det verkar inte vara fallet här.

Pensionssystemet har gjorts om. Var knappast så många som tog fram spåkulan innan när det var dom 10 el. 15 bästa inkomståren som räknades och tänkte ja, det här lär ju göras om. Sverige har fått en oväntat hög andel fattigpensionärer jämfört med andra länder just pga vårt nya dåliga pensionssystem.

Och vad är det som säger att man inte ska kunna varit sparsam och betalat av sitt hus just för att man planerat att på ålderns höst kunna bo kvar i sitt hus till billig kostnad? Bostadstillägg kan man få oavsett boendeform så jag tvivlar på att det skulle vara billigare för ex.vis staten att folk bodde i ex.vis hyresrätter med normal hyra på runt 7000 kr/mån för en 2:a.
  • Anonym (Dotter)
    Tiina87 skrev 2019-09-18 16:03:33 följande:
    Jo. Har man en låg boendekostnad så är man inte berättigad till bostadstillägg som pensionär. Allt står på pensionsmynigheten.se Där kan man även räkna på om man har rätt till bostadsbidrag.
    Precis. Har gjort det och nån boendekostnad utöver fastighetsavgiftern är inte med om man bor i hus.
  • Anonym (ja)
    Tiina87 skrev 2019-09-18 15:52:00 följande:
    Man måste även ha boendekostnad för att vara berättigad bostadstillägg. Och den är på ett minimum.

Lånet ingår i boendekostnader, har man lite lån så här man en låg boendekostnad.
    70% av räntekostnaden får man räkna in i boendekostnaden när man ansöker om bostadstillägg.

Men boendekostnaden består ju av mycket mer än ränta på lånet så det går inte att säga att man har låg boendekostnad bara för att man har låga lån.

DET låter som ett väldigt mycket stockholmstänk där räntorna är en stor del av boendekostnaden.
    Vad får jag räkna med som bostadskostnad om jag bor i egen fastighet? 

Du får räkna med kostnader för 

- fastighetsavgift
    - 70 procent av räntekostnaderna som tagits med huset som säkerhet. 
    - 70 procent av tomträttsavgift
    - avgift för arrenderad tomt
    - Drifts- och uppvärmningskostnader. De beräknas med hjälp av schabloner som räknas fram utifrån statistikuppgifter. 

Du behöver därför inte skicka in dina egna räkningar för exempelvis uppvärmning med olja eller el
  • Anonym (??)
    Anonym (Dotter) skrev 2019-09-18 16:07:38 följande:
    Precis. Har gjort det och nån boendekostnad utöver fastighetsavgiftern är inte med om man bor i hus.
    Jodå, räntan ska också tas upp.
  • Anonym (Dotter)
    Tiina87 skrev 2019-09-18 15:50:03 följande:
    Min poäng är att man kan betala av lån även idag.
    Är helt irrelevant för sakfrågan men jag tvivlar på att du jobbat och sparat ihop dom miljoner som du använt när du köpte huset för att idag ha ränteutgifter samt amortering på 2tkr/mån som ska betala av resterande lån...
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (??) skrev 2019-09-18 16:12:21 följande:
    Jodå, räntan ska också tas upp.
    Ja, ränta, men det är bara en del av boendekostnaderna.... Tillkommer värme, vatten, sophämtning, försäkringar mm som inte är av intresse alls.
Svar på tråden Minska tillgångar för att få bostadstillägg som pensionär