Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!
Hon var INTE 14 när hon började högskola. Hon var 15.
Hon var INTE 14 när hon började högskola. Hon var 15.
Man kan ju inte plugga på högskola när man är 16 år. Trolltråd.
Javisst finns det, som Sheldon i Big Bang Theory
I USA kan man ju komma in på universitetet med ett inträdesprov och genom att betala en avgift.
Men i Sverige har vi ett behörighetssystem, och man kan inte bli behörig till högskola utan att ha gått gymnasiet (tar oftast tre år, KAN gå snabbare på Komvux, men där tar de inte emot 13-åringar)
Så det är nog ganska klarlagt att det finns stora hål i TS historia
Vad får du fram att ingen annan började samma år på annan högskola/program?
Får bara fram att denna elev var den troligtvis yngsta på deras institution.
Vad får du fram att ingen annan började samma år på annan högskola/program?
Får bara fram att denna elev var den troligtvis yngsta på deras institution.
Jag hittade också den infon först, sen googlade jag lite till och hittade en artikel om problem med en 15 och en 16åring på läkarlinjen. Så det finns nog fler. Fast det är ändå såpass ovanligt att det blir tidningsartiklar så det bör ju handla om en max en handfull personer i hela landet. De verkar som att de går ut nian och sen tentar av gymnasiekurserna, det är därför de är 15-16 när de kan komma in på universitetet. Låter ju mer logiskt än ts förklaring om att hoppa klasser i grundskolan.
Det är ju intressant som ett diskussionsunderlag. Vilka typer av problem kan uppstå, både för de unga studenterna själva som kommer att möta situationer som de inte är gamla nog att klara av, tex alkohol, droger, äldre män som inte förstår att det är ett barn de attraherats av. Men också som i fallet med läkarstudenterna att det inte är rimligt att patienter ska behöva berätta om sina åkommor för ett barn, har ett barn förmågan att bemöta gamla och sjuka människor på ett korrekt sätt? Just när det är yrkesutbildningar där man har ansvar för andra människor så är det ju direkt olämpligt att påbörja dem som barn.
Troligen inte. Men jag hittade inga uppgifter som med säkerhet utesluter att det skulle kunna finnas någon på en högskola någonstans i Sverige. Stod bara att det var den yngsta på universitet.
Det är alltid svårare att dementera än att bevisa något.
Jag har googlat, hittade inte det du påstår. Har du bevis så är det väl bara att lägga in länken här om du vill visa att du har rätt. Det är den som påstår något som har bevisbördan.
Man måste ha fyllt 18 för att få gå på högskola.
Inte när jag googlar. Min andra träff är en artikel om Sveriges yngsta universitet. Den tredje är en artikel om Matilda Bavarian som är Sveriges yngsta universitets student. Det står inget om högskola i den artikeln.
Nej, ni kan inte förbjuda henne. Däremot kan ni säga att ni inte vill att hon flyttar ihop med honom, eller någon annan, innan hon är 18.
Jämförelsevis så är min kille 28 och jag är 34. Han kallar människor under 20 för "ungdomar" och skulle aldrig ens titta på någon i den åldern. Hans ex är 24 och jag finner det helt normalt för en man i hans ålder och hade samma åsikt om tonårskillar när jag var 28. Självfallet kan ni välja att äta middag med honom för att lära känna honom så ni vet vem som umgås med er dotter.
Det står faktiskt inte i någon av artiklarna om henne att det inte finns någon annan. Däremot i vissa av löpsedlarna. I texten står: 16 år gammal blir hon troligtvis den yngsta studenten någonsin vid den juridiska institutionen, berättar Handelshögskolans Maria Norrström för SVT.
Dels: troligtvis
Dels: vid den juridiska institutionen
Dessutom är hon inte den yngsta någonsin eftersom det uppenbarligen finns minst en 15 åring på läkarlinjen.
www.sydsvenskan.se/2017-10-13/extremt-unga-lakarstudenter-ses-over
Jag tror att du har rätt angående ts. Men det är omöjligt att avgöra utifrån vad Google får fram. Alla unga studenter kanske inte genererar tidningsartiklar.
Det står faktiskt inte i någon av artiklarna att hon är den yngsta som antagits till universitet och högskola i hela Sverige 2018.
Det står bara att hon troligtvis är den yngsta någonsin som antagits vid juridiska institutionen i Göteborg.
MEN VAR STÅR DET DÅ? Jisses. Det står faktiskt inte någonstans T.
Om nu du inte kommer åt någon statistisk över vilken ålder folk börjar högskolan som vi andra inte hittar.
Detta är en påhittad tramstråd. TS kunde inte få ihop sina lögner i en anonym trådstart :(
TS hur kommer det sig att du skriver en så lång påhittad tråd?