Inlägg från: Anonym (Oroliga föräldrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oroliga föräldrar)

Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!

God dag!

Som rubriker lyder behöver jag råd angående min 16-åriga dotter som vill flytta ihop med sin äldre (!) pojkvän.

För ett tag sedan fick jag och hennes mor reda på att hon dejtat en kille under ett års tid och att de nu vill flytta ihop. Dottern har alltid varit väldigt lillgammal och umgåtts med äldre personer. Väldigt framåt har hon också alltid varit, så pass att hon för ett år sedan blev antagen till högskolan. Hon har både studerat på högskola med mycket goda resultat och arbetat deltid på ett större företag inom samma bransch som högskoleprogrammet hon studerar på.

För två år sedan träffade hon en man som både hade högskoleexamen och en bra position med en väldigt bra lön på ett av de större företagen inom samma bransch. När vi fick reda på att detta var samma kille som hon dejtade började vi fråga frågor om honom och det visade sig nyligen att denna man var en 12 år äldre engelsk man. Dottern hjälpte oss att googla mannen och vi fick fram information om att han bodde i en köpt lägenhet i staden nära hennes skola och jobb, information om vart han studerat och arbetar. Dessutom hittade vi hans sociala medier där han framstår som en väldigt social och omtyckt man. Tydligen trodde denna man när de började träffas att hon var fem år äldre p.g.a. sällskapet hon var med och att hon studerade på högskola.  Det var inte förrän två månader senare som han fick information om att hon var under 18.

Dottern säger att hon och "pojkvännen" vill flytta ihop i hans lägenhet. Hur de ska försörja sig är inte det vi tänker på då vi vet att det skulle fungera utmärkt, utan det vi oroar oss över är vad fan han vill med henne? Är detta något vi kan acceptera? 

Mannen har tagit kontakt med oss och föreslagit att vi alla ska träffas över middag så att vi föräldrar får lära känna honom.

Jag tycker att detta absolut inte känns rätt. Dels är mannen mycket äldre än henne, och sedan kan jag tycka att de är på väldigt olika platser i livet. Vad kan han egentligen se i henne?

Vad kan vi som föräldrar göra? Kan vi förbjuda henne att träffa mannen?

MVH,
    mycket oroliga föräldrar.

• Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!

Ja, det är väldigt anmärkningsvärt. Som sagt har hon alltid varit väldigt framåt och studiebegåvad. Jobbet fick hon genom kontakter där hennes lärare rekommenderade henne.

Till vår fråga, om vi kan glömma att hon studerar på högskola, vad kan vi som föräldrar göra i och med att hon är 16 och juridiskt sett fortfarande ett barn?

Mycket frågor har det blivit! Nej, hon har inte hoppat fem klasser. Hon hoppade F-klass och åk 4-5, dvs totalt tre år. Det är inte en omöjlighet, även om det är ovanligt. 

Mannen trodde genuint att hon var 20 när de träffades då hennes vänner var det och att hon just studerade på högskola. Sen tippar alla på att hon är 19/20 år, så hur de träffades och vad han trodde är något vi tror på då vi även fått se sms från början av deras relation. 

Ja, vår dotter visade honom på hitta.se, LinkedIn, Facebook och Instagram samt artiklar om honom från universitetet han studerat på. Vi är säkra på att hon visade rätt person då vi även fått se bilder på dem tillsammans.

Anonym (X) skrev 2019-09-15 10:55:20 följande:
    Men de träffades ju när hon var 14? Var?
    Och hon började högskolan förra året = 15. Det blir mer än tre hoppade klasser.
    Jag tror det är viktigt att påpeka att hon är född väldigt sent under året, vilket gör att hon enligt året var 15 när de träffades. Nej, hon har hoppat över tre klasser och är enligt året 17, men har inte hunnit fylla än. De träffades på en stor föreläsning där flera stora personer inom IT- och finansvärlden talade. Hon var där med några kamrater från högskolan då högskolan bokat in dem på denna föreläsning.
    Anonym (Igen) skrev 2019-09-15 10:55:22 följande:
    Så när hon var 14 trodde han hon var 20?
    Ja. Men hon såg verkligen inte ut eller betedde sig som den stereotypiska 14-åringen. I ansiktet ser hon ut som en 18-åring, dessutom har hennes tid på högskola påverkat hennes klädstil vilket gör att hon klär sig väldigt "vuxet" och följer "dresscoden" för utbildningen. 
    Anonym (Igen) skrev 2019-09-15 11:03:35 följande:
    14 alltså, och han trodde 20. Sex redan då?
    Nej. De började dejta tre månader innan hon skulle fylla 16. När hon var 14 träffades de för första gången och han började att skicka sms där han frågade hur hon mår och hur det går ca 1 gång i månaden, men inget mer tills de under sommaren när hon skulle fylla 16 tillfälligtvis träffades på en annan föreläsning och han bjöd ut henne.
    Anonym (X) skrev 2019-09-15 11:17:20 följande:
    Vilket år började hon högskolan?
    2018
    Anonym (X) skrev 2019-09-15 11:21:35 följande:

Varför har ni inte fått träffa killen på ett helt år?
    Varför googlar hon honom istället för att ta med honom hem till er?

Vi ville veta vem han var direkt när vi fick nys om honom.
    Zaranilsson skrev 2019-09-15 11:22:18 följande:
    Men det stämmer ju ändå inte med åldern. Hon hoppar över tre klasser. Då är hon 15 när hon slutar gymnasiet? Då kan hon ju omöjligen börjat högskolan när hon är 14??
    Åldern stämmer väl mycket väl? 2018 började de som var födda 99 universitetet och hon är född 02?

Hon säger att hon varit rädd över vad vi ska tycka.

Zaranilsson skrev 2019-09-15 13:30:18 följande:
    Men detta går ju inte att få att stämma ändå:

Född 2002
    Började högskola 2018

Då finns det ingen möjlighet att hon var 14 när hon började högskolan???
    Hon var INTE 14 när hon började högskola. Hon var 15.
    Anonym (X) skrev 2019-09-15 13:55:24 följande:
    Hon var ju 14 när hon träffade honom på föreläsning och med högskoleklassen för två år sen?
    Anonym (X) skrev 2019-09-15 13:55:24 följande:
    Hon var ju 14 när hon träffade honom på föreläsning och med högskoleklassen för två år sen?
    Nej. De träffades för två år sedan på en föreläsning med inte med hennes högskoleklass. 

Svar på tråden Min 16-åriga dotter vill flytta ihop med sin äldre pojkvän!