Anonym (Splittrad) skrev 2019-09-14 21:39:13 följande:
Hänger inte med i ditt resonemang. Det är mitt hus. För barnens skull har vi nu ändrat om arrangemanget så exmaken bor i huset med barnen den veckan jag inte är hemma. Om jag inte hade träffat en ny hade exmaken inte kunnat flytta in till barnen varannan vecka, det här handlar inte om att skaffa sig ett ?gratis hotell?. Jösses.
Däremot lyssnar jag intresserat på ditt resonemang om att 6 månader är för kort tid för att vi ska kunna bo ihop varannan vecka, nu gör vi det, men det är hans hem och inte mitt. Hur länge tänker du att vi borde bo ihop varannan vecka innan jag kan få en hylla i garderoben? Låter som du har många svar tillhands!
Jag förstår inte vad som är så komplicerat för dig. Du och ditt ex behöver upprätthålla totalt 3 boenden på det vis ni lagt upp det. Spelar ingen roll vem som äger vad. Det betyder att exet bör betala 100% av sitt eget boende (eller sin del i sitt nya boende) och 50% för boendet hos barnen. Du får betala 100% för ditt eget boende (eller din del i ditt nya boende) och 50% för boendet hos barnen.
Om vi spolar tillbaka bandet lite, vad gjorde du och din nye för överenskommelse gällande ditt vv-boende, innan du flyttade dit?
För att flytta in hos någon (på ett vettigt vis) kräver ju att man har pratat ihop sig ordentligt om värderingar, ekonomi, ansvarsfördelning, barnuppfostran, framtidsvisioner, etc. Har den nye nu när du bott där ett tag insett att överenskommelsen inte fungerar? Eller fungerar överenskommelsen som ni förväntat er, men han trivs helt enkelt inte med den?