Våga försöka bli gravid igen efter änglabarn
Till er som förlorat: Jag beklagar! Känner verkligen med er!
Jag och min man förlorade vårt första barn, vår son. Han föddes med akut kejsarsnitt i 37+0 och vi fick ha honom i 7 veckor. Det blev 10 operationer och massa komplikationer innan vi till slut fick släppa taget om honom. Detta var i december förra året. Det togs då genprover för att se om någon av hans missbildningar var genetiska. Vi har gått och väntat på dessa prover och till slut sa vår läkare att det va fritt fram att prova igen trots att proverna inte kommit. Sagt och gjort och vi blev gravida igen i juni. 2 veckor senare kom provsvaren och då hade de hittat något, snacka om att vi blev nervösa. Levde i någon dimma, hade vi gjort bort oss nu som redan va gravida? Men nej det va en sån liten del så och det va inget som påverkat Hjalmars sjukdomsbild.
Vi är i denna graviditeten otroligt nervösa men också otroligt övervakade. Vi ska redan i vecka 16 på första läkarultraljudet och sedan kommer det fortsätta med täta kontroller. Jag kan säga att för min del så även om jag ville ha barn så kände jag aldrig den längtan förrän vi förlorade vår lille son och nu vill jag mer än någonsin. Detta är för oss en del i vår sorgeprocess och om exakt en månad skulle Hjalmar fyllt 1 år så detta tar väldigt hårt på oss.
Det jag vill säga med detta är VÅGA! Sannolikheten att det händer samma sak igen är väldigt liten och om man har en önskan så är det värt att försöka trots den lilla lilla risken. Risk finns ju i alla graviditeter och det är nog inte större risk för er nästa gång <3