"Amningen från helvetet"
Hmm, ja jag vet inte. Dock borde hon väl bli ledsen om hon är vrålhungrig? Försöker att aldrig vänta tills hon blir för hungrig utan provar amma när hon varit vaken ett tag, även om hon inte visat sig hungrig.
Hmm, ja jag vet inte. Dock borde hon väl bli ledsen om hon är vrålhungrig? Försöker att aldrig vänta tills hon blir för hungrig utan provar amma när hon varit vaken ett tag, även om hon inte visat sig hungrig.
Jo men hon är kanske vrålhungrig, bättre hon får nån cm i flaska och biter i den istället för dig, du kan ju pumpa ut mjölk i fflaska nu du har tillräckligt?
Alltså vissa barn är också sämre på att ta ett ordentligt tag så det behöver inte bara vara att du gör fel utan en kombination av du och ditt barn. Och möjligen att ni började med amningsnapp istället för att få hjälp att fixa ett bra tag på en gång.
Amningen med mina två barn var som dag och natt. Med ettan var det så som du beskriver. Jag häll inte ut mer än 2 månader för bebisen gick inte upp. Med tvåan så bara bebisen sög tag redan på BB, ett riktigt bra tag på en gång och så funkade det perfekt.
Ja. Men det är fan svårt att amma. Med mitt första barn blev jag stressad av alla råd, för det är ofta man får helt motstridiga tips. Känn inte skuld. Vill du få det att funka så kämpa på försök att hitta lugn och ro för dig och bebisen och gör det som känns rätt för er, ta mer stöd av Amningshjälpen om du vill det. Jag vet många som fått det att funka jättebra efter massa strul i början.
Och funkar det inte så är ju det lika okej det med, ersättning funkar också bra och har sina fördelar. :)
Varför äter du preventivmedel när du ammar? Har du redan fått tillbaka ägglossningen? Den uteblir normalt så länge man ammar/pumpar med minst 4-6(?) timmars intervall och kommer tillbaka först när man börjat trappa ner ordentligt.
Jag tycker inte du ska ha så höga krav på din amning - det viktiga är att ungen får i sig mjölken och att du undviker ersättning så långt det går (läs fördelar med amning), sedan om det kladdar eller ni inte alltid ligger hud mot hud är inte hela världen.
En bra hud-mot-hud-ställning är att ligga på sidan i sängen vid morgon/kvälls amningen. Vill du ta en paus från amningen är det bara att pumpa ut och ge babyn till din karl om han är hemma
Lycka till!
Ja heller hur! Det trodde jag också när jag fick mitt första barn. Bara stoppa in tutten så börjar mjölken flöda. Oh no! Sen ovanpå det all press om amning. Det blir lätt så att man känner sig otillräcklig som mamma. Med andra barnet köpte jag hem ersättning direkt ifall att, men tänkte att jag ändå ville ge amningen ett försök, körde helt i min och bebis takt och stängde ute alla välmenta råd och åsikter och då funkade det plötligt. :)
Men skönt ändå att din bebis går upp i vikt, då har du ju i alla fall tillräckligt med mjölk. Det löser sig nog för er. Kram!
Jag hade inte vågar lita på det. Kör åtminstone avbrutet. Eller kondom, eller pessar.
Det kluriga är att man inte vet säkert när första ägglossningen kommer eftersom den kommer före mens.
Cerazette verkar vara värsta skiten faktiskt. Jag har hört så många negativa saker om dem både gällande biverkningar och att de kan stoppa ägglossning långt efter att man slutat. Jag tål inga hormonella preventivmedel och har kört pessar när jag velat vara helt säker. Annars avbrutet.
Om du verkligen inte vill bli gravid igen är det väldigt dumt att chansa. Även om det dröjer för många, så får vissa ägglossning bara några veckor efter förlossningen trots helamning. Be att få prova en annan sort om du vill äta p-piller, eller prova något annat p-medel.
Jag har använt slidpessar. De går i princip inte att sätta in fel. Man får det utprovat hos barnmorska och de visar hur man gör. Det ser ut som en platt rund mjukplastgrej, material: ballong typ, det sitter fast mot väggarna bak i slidan och täcker livmodertappen.
Så finns det också cercixpessar som bara sitter precis på själva livmodertappen, det verkar lite svårare att sätta dit tycker jag men jag antar att det beror på var man har sin livmodertapp.
Det är värt att kolla upp. Mitt bästa preventivmedel alla gånger.
Ja det borde du väl kunna göra. Tänk på att spermier kan leva i 4-5 dagar bara så ni är säkra på att ni skyddar er så långt innan äl och en dag efter. Smart!
Som när man försöker bli på smällen fast tvärtom. ;)
[quote=79901364][quote-nick]bananen86 skrev 2019-09-14 19:07:19 följande:[/quote-nick]Finns det förresten inte en sån där temp-grej? Vad heter det nu igen?![/
Du menar att man loggar sin morgontemperatur för att räkna ut ägglossning? Man kan ju egentligen både använda temperaturmetoden, kolla sitt sekret och använda äl tester om man vill räkna ut mer säkert. Ju fler källor till info liksom. Haha! Det finns nåt som heter justissemetoden som verkar bra. Men kanske lite omfattande....
Natural cycles om du tänkte på den, tror jag inte är så bra. Den räknar ut genom en algoritm som utgår ifrån att kroppen är helt regelbunden och kan ibland sätta ut äl helt fel.
Hej! Jag känner igen mig i det du beskriver. Tänkte dela mina erfarenheter och hoppas det kan inge lite hopp.
Jag fick min dotter i april och hon kunde inte heller amma utan amningsnapp. Första månaden var väldigt jobbig psykiskt och det kändes som om jag fick ha en hel verktygslåda framme bara för att kunna amma. Jag satt uppe vissa nätter och bara grät när jag ammade. Sköterskan på BVC var stöttande och sa att de flesta barn lär sig ta ordentligt grepp efter någon månad när de är större.
När dottern var runt en månad började jag med att träna på att amma utan nappen. En gång om dagen började jag med att ge henne bröstet utan napp och när hon blev frustrerad satte jag på nappen igen. Jag märkte att hon blev bättre och bättre på att amma utan nappen och när hon var 7 veckor kunde hon ta sig igenom en hel amning utan napp. Då började jag köra varje amning utan napp (när jag orkade) och vid 8 veckor ammade hon helt utan amningsnapp. I början fick jag hjälpa henne med att få in bröstet i munnen men efter ett par veckor till kunde hon det helt själv. Efter det har amningen bara gått bättre och bättre ju större hon blir.
Jag tar också minipiller, en billigare variant av Cerazette. Hade Cerazette för 8 år sedan och blödde nästan varje dag i 7 mån innan jag gav upp, så var väldigt skeptisk att testa det igen. På första kartan denna gång fick jag en rejäl blödning men efter det har jag inte haft någon blödning alls (är inne på fjärde kartan nu). Kan också säga att jag psykiskt mådde bättre och bättre för varje vecka. 2 mån efter förlossning kände jag mig som vanligt igen.
Varför plåga dig själv i onödan? Det viktigaste är råmjölken ändå. Den hjälper magen att komma igång och ger antikroppar har jag hört (vet inte om det stämmer).
Fördelarna med amning överdrivs något kopiöst. Jag har letat och letat men bara sett att de lyckats hitta vetenskapligt hållbara bevis med EN fördel med amning och det är att mamman löper litet mindre risk att drabbas av bröstcancer. Allt det andra som pro amnings lobbyn har påstått är bara myter som aldrig lyckats bevisas av vetenskapen.
Börja ge ersättning och njut av ditt nya liv med din bebis istället.
Inte för att det är någon tröst i nuläget, men ju fler barn en får, desto fler dåliga amningsråd får en också. Du har tydligen fått höra att bebisen ska ligga "mage mot mage", du med. Och visst, det funkar väl, men det är inte det enda som funkar. När min yngsta dotter var i din dotters ålder för ungefär 3 månader sen tyckte jag det fungerade bäst att variera amningsställningarna. När de är så små ligger de där du har lagt dem, så det är du som mamma som bestämmer, ganska snart kommer din dotter själv ta den position hon trivs bäst med.
Precis som du gjort liggammade jag en hel del, och sen höll jag henne mha amningskudden i det "amerikanska fotbollsgreppet", alltså hon låg under min arm när jag satt upp. (Förklarar jag begripligt?)
Det kan vara så att hon har lättare att få bra tag i någon av de ställningarna, med eller utan amningsnappen. Även om alla bebisar i princip har samma sugteknik, är ju inte deras munnar exakt lika och inte mammornas bröst heller, så standardiserade råd av typen "bebisen ska ligga si och så" fungerar inte på alla. Testa dig fram vad som går bäst för dig och din dotter!
Du tycker att det blir mycket amning, och det är helt normalt, det kan bli långa pass i favvo-fåtöljen . Fick bassning av min BVC-sköterska när min dotter var i din dotters ålder för att hon åt "för länge", jag hade berättat att hon lätt kunde ligga och snutta en timme åt gången. Det var inte enligt regelboken, tydligen, dottern kunde ju bli "för trött av att äta så länge". Jag tyckte i mitt stilla sinne att detta var dumheter, och fortsatte som innan med att amma min dotter precis så ofta och så länge som hon vill. När de blir ett par månader brukar de äta effektivare, få i sig mer mjölk på kortare tid, så då slipper du evighetsamningspassen.
Du och din dotter fixar det här, på ert sätt. Lycka till !
PS: Ett tips är att prata med ev kompisar som ammat, din mamma, svärmor, mormor eller farmor (om de lever), det kan ge perspektiv!
Inte för att det är någon tröst i nuläget, men ju fler barn en får, desto fler dåliga amningsråd får en också. Du har tydligen fått höra att bebisen ska ligga "mage mot mage", du med. Och visst, det funkar väl, men det är inte det enda som funkar. När min yngsta dotter var i din dotters ålder för ungefär 3 månader sen tyckte jag det fungerade bäst att variera amningsställningarna. När de är så små ligger de där du har lagt dem, så det är du som mamma som bestämmer, ganska snart kommer din dotter själv ta den position hon trivs bäst med.
Precis som du gjort liggammade jag en hel del, och sen höll jag henne mha amningskudden i det "amerikanska fotbollsgreppet", alltså hon låg under min arm när jag satt upp. (Förklarar jag begripligt?)
Det kan vara så att hon har lättare att få bra tag i någon av de ställningarna, med eller utan amningsnappen. Även om alla bebisar i princip har samma sugteknik, är ju inte deras munnar exakt lika och inte mammornas bröst heller, så standardiserade råd av typen "bebisen ska ligga si och så" fungerar inte på alla. Testa dig fram vad som går bäst för dig och din dotter!
Du tycker att det blir mycket amning, och det är helt normalt, det kan bli långa pass i favvo-fåtöljen . Fick bassning av min BVC-sköterska när min dotter var i din dotters ålder för att hon åt "för länge", jag hade berättat att hon lätt kunde ligga och snutta en timme åt gången. Det var inte enligt regelboken, tydligen, dottern kunde ju bli "för trött av att äta så länge". Jag tyckte i mitt stilla sinne att detta var dumheter, och fortsatte som innan med att amma min dotter precis så ofta och så länge som hon vill. När de blir ett par månader brukar de äta effektivare, få i sig mer mjölk på kortare tid, så då slipper du evighetsamningspassen.
Du och din dotter fixar det här, på ert sätt. Lycka till !
PS: Ett tips är att prata med ev kompisar som ammat, din mamma, svärmor, mormor eller farmor (om de lever), det kan ge perspektiv!
Jag missförstod dig nog.
Men heja dig och lilla dottern!