• Rayray88

Ett rationellt beslut som värker

Jag och min sambo sa från första början att vi inte skulle bli gravida förens jag tagit examen 2020. Nu när det var nästan 1 år kvar blev längtan outhärdlig. Vi bestämde istället för att börja försöka nu direkt. Då hinner jag göra klart min utbildning medans jag är gravid och föder förhoppningsvis *om vi lyckas bli gravida den här månaden* i juni nästa år. Tanker för oss är att man vet aldrig hur långt tid det tar att bli gravid. Det kan ta upp till ett år och längre. Om vi börjar försöka nästa år kanske vi slutat upp barnlösa 2-3 år framåt. Jag blev gravid förra månaden och fick missfall vilket är otroligt vanligt. Ja jag kommer få lägsta mamma penning men vad är det under en kort period i sitt liv i jämförelse med att få sin önskan uppfylld. Nu vet jag inte hur din partner har det men jag och min sambo har bestämt att jag är mamma ledig 6-7 månader sen går han in och är pappa ledig då han avslutade sina studier iår och fick fastjobb direkt. När han går på ledighet ser jag till att jobba 6 månader och bygger upp min mamma penning. Sen kan jag gå på mamma ledighet igen och han går tillbaka till jobbet. På Så sätt kommer jag tillbaka med en bra mamma penning. För oss blir det då 6-8 månader som jag drar in lite pengar vilket är helt okey och hanterbart då vi vet att det är en kortare period. Man kan få ihop det om man verkligen vill. Absolut att man oroar sig över ekonomin men om man tänker efter är det inte Så mycket ett sådant litet barn Behöver förutom massa kärlek och blöjor i mängder.

Det viktiga är att ni är överens :) lycka till!

• Rayray88

Ps: du behöver inte få en fast anställning för att få mamma penning. Du behöver bara ha jobbat 6 månader. Sen kan du fixa nytt jobb till när det är dags att komma ut i arbetslivet igen. Då du har examen då borde det inte vara några problem.

Svar på tråden Ett rationellt beslut som värker