Anonym (??) skrev 2019-09-11 13:22:40 följande:
Är skrämmande om det är så som någon påstår.
Om jag har ett möte med rektor lärare och skolpsykolog så ska jag inte ha rätt att ha mitt yngsta barn på förskola?
Med vanlig arbetarlön , maxtaxa o tre barn varav ett som har stora problem i skolan så har inte jag råd att skaffa barnvakt och har inget nät att lämna mitt yngsta hos för den peng det kostar att anställa en tillförlitlig barnvakt. Lämnar inte heller barnet för en billigare peng hos en människa barnet inte har någon form av relation till.
Om jag går från jobbet för att gå på ett möte av ovanstående slag. åker jag väl inte o hämtar mitt förskolebarn, tar med det på möte för att sen lämna åter på förskola o sen tillbaka till arbetet???
Självklart har man rätt att efter dialog med förskola gå på viktigt möte.
Nej du har inte RÄTT till det. Rättigheter som regleras via bla lagar och praxis tar inte hänsyn till vad människor känner att de har råd med.
Sen är förskolepersonal människor av kött och blod, oftast mycket empatiska, och ser mellan fingrarna i ömmande fall. Det betyder ändå inte att det är en RÄTTIGHET för dig eller andra som har det betydligt värre än vad du verkar ha.
Problemet med ditt tänk är att de flesta anser att de är särskilt ömmande och har ett antal olika argument varför skattebetalarna ska finansiera just deras barnvakteri. Det säger sig självt att utnyttjas systemet fel av tillräckligt många kommer systemet att bli mycket hårdare. Det är en utveckling vi redan sett. För inte så länge sedan fanns inte regeln om att man bara har RÄTT till förskola för arbete och studier. Varav alldeles för många använde förskolan för att få lite föräldrasemester.
Så alla som ylar om att det är fel att inte få gratis barnvakt behöver tänka sig för både en och två gånger...