Liberté skrev 2019-09-10 21:27:05 följande:
Du skriver med en person som verkar ha direkt verklighetsfrånvänd syn på saker och ting så förvänta dig inte något logiskt svar.
Flera företag har redan börjat flytta över produktion till kambodja och vietnam vilket leder till ökad levnadsstandard för dessa länder då de med industri kan komma ikapp andra asiatiska länder.
Ett problem är att Kina utöver tunga påtryckningar på länderna för att de befinner sig i deras intressesfär tragiskt nog.
Det finns en hel del saker som produceras i Europa idag samt de gamla sovietstaterna skulle kunna ta över andra bitar.
Största problemet som jag personligen ser är sällsyntajordartsmetaller som kina har väldigt mycket av (och river sönder sitt land när de gräver upp) som är svåra att hitta på andra platser.
Anonym (Rätt fokus, men du glömde något) skrev 2019-09-10 21:58:07 följande:
Tack för varningen. Då vet jag att jag inte ska förvänta mig för mycket.
Ja, i en liten utsträckning finns det förstås redan existerande alternativ, även europeiska sådana, till Kinaproducerade varor. Tyvärr är nog den allmänna kunskapen om dessa alternativ ganska låg, både hos företag, kommuner, myndigheter och privatpersoner. Upplysnings- och informationskampanjer som gör dessa alternativ mer lättillgängliga vore något.
Jag håller med dig om att jordartsmetallerna är ett stort problem. Men kanske inte ett olösligt. Bastnäsit till exempel, som innehåller lantan har ju hittats på flera platser i Sverige, mest i avfolkningsbygder som tidigare gått runt på andra typer av gruvbrytning.
ska ni 2 på dejt med varandra? lol