Anonym (Rätt fokus, men du glömde något) skrev 2019-09-10 21:22:40 följande:
Jag kan inte komma på en enda vara som idag produceras i Kina som inte är möjlig att producera i Europa. Kan du?
Jag vet inte om du är ironisk eller inte när du skriver om högernationalister, men det är långt ifrån bara högernationalister som kritiserar beroendet av Kina. För inte så länge sedan var det olika vänsterrörelser som protesterade starkast mot globaliseringen.
Du skriver med en person som verkar ha direkt verklighetsfrånvänd syn på saker och ting så förvänta dig inte något logiskt svar.
Flera företag har redan börjat flytta över produktion till kambodja och vietnam vilket leder till ökad levnadsstandard för dessa länder då de med industri kan komma ikapp andra asiatiska länder.
Ett problem är att Kina utöver tunga påtryckningar på länderna för att de befinner sig i deras intressesfär tragiskt nog.
Det finns en hel del saker som produceras i Europa idag samt de gamla sovietstaterna skulle kunna ta över andra bitar.
Största problemet som jag personligen ser är sällsyntajordartsmetaller som kina har väldigt mycket av (och river sönder sitt land när de gräver upp) som är svåra att hitta på andra platser.