Inlägg från: Anonym (ingen uppoffring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ingen uppoffring)

    Hur mycket kan du offra för klimatet?

    Jag försöker göra mycket, men ser det faktiskt inte som en uppoffring. Det är skönt att cykla till jobbet vår, sommar och tidig höst.Man blir piggare på jobbet och jag mår bättre. Att inte köpa onödigt mycket prylar gör att jag hittar mina saker, det är inte stökigt överallt och vi har pengar över att lägga på bra mat, bra vin och nöjen som att gå på bio och teater.

    Vi har ingen bil, cyklar, går eller åker kollektivt.
    Vi flyger inte.
    Vi äter efter säsong, vilket gör att maten blir billigare och godare. Äter mycket frukt och grönt. På vintern blir det mindre färska och mer frysta grönsaker såklart.
    Vi äter mer och mer vegetariskt vilket gör att man får prova nya saker utan att hamna i det tråkiga falukorvsträsket. När det blir kött är det bara svenskt och ekologiskt, vilket känns bra.

  • Anonym (ingen uppoffring)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-09 14:46:46 följande:
    Jag kan inte tänka mig att sluta flyga inrikes. Jag bor i ena delen av Sverige och mina vänner och nära och kära i andra änden och eftersom jag är beroende av min permobil kan jag inte åka tåg. Dessa är inte tillåtna ombord på SJ:s tåg nämligen (funkar på Skånetrafikens och andra lokala bolags dock, men ska ju ta sig dit först). På flyget går det bra att checka in den och man får assistans hela vägen. utan flyget skulle jag få kommunarrest.
    Om du fick ha permobilen på tåget, skulle du åka tåg då?
    Om jag fattat det rätt får man ha elrullstolar med idag om de är mindre än vissa mått och en viss vikt.

    https://kundo.se/org/sj/d/elektriska-rullstolar/

    Om inrikesflyget gick på biobränsle skulle det sannolikt inte bli så stora klimateffekter, eftersom inrikes flyget flyger på lägre höjder och därmed inte har sk höghöjdseffekter i samma utsträckning. Däremot skulle resan bli betydligt dyrare eftersom bränslet är dyrare att tillverka. Hur mycket mer skulle du vara beredd att betala för dina inrikesresor för att få förnybart bränsle?

    (Dessutom finns det inte tillräckligt med biomassa för att tillverka bränsle till all världens flygplan. Men det är ett annat problem.)
  • Anonym (ingen uppoffring)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-09 20:39:21 följande:
    Beror ju på vem man frågar, enligt vissa är ju betande kossor det farligaste som finns...

    Äter för övrigt inte svenskt kött av miljöskäl, utan för att gynna svenskt lantbruk.
    Det är inte direkt allt svenskt kött som är naturbeteskött. Det finns gott om kött från djurfabriker. Står det inte "naturbeteskött" på köttet lär det inte vara det.

    Bildresultat för svenskt naturbeteskött
  • Anonym (ingen uppoffring)

    Blev nåt skumt med bilden :s
    Svenskt Sigill Natur Certifierad

  • Anonym (ingen uppoffring)
    Mandel skrev 2019-09-10 08:20:59 följande:

    Hade gärna åkt kollektivt om det passat med mina arbetstider. Idagsläget kommer jag 30 min försent eller drygt 1,5 timmar för tidigt. Vem ska då se till att barnen kommer upp och till skolan på morgonen? 
    Känns inte ok att väcka dem kl 5 när det egentligen räcker med kl7 bara för att mamma ska åka kollektivt. Tyvärr.

    Har bytt ut alla lampor till led, sällan tänt - lever i mörker numera smile2.gif
    Drar ut alla sladdar så inget står i stand-by.
    Och vatten är jag tydligen otroligt snål med då jag typ förbrukar 10 kubik mindre per månad än tidigare husägare...


    Äter svenskproducerade livsmedel så långt det går och efter säsong. Mycket rester och gör soppor och grytor av grönsaker/rotfrukter som tappat stinget. Köper ofta varor till halva priset pga datumet.


    Åker vare sig tåg eller flyg då jag håller mig hemma. och jag passar på att handla när jag ändå åker ifrån jobbet och behöver jag komplettera tar jag cykeln.
    All form av träning jag ägnar mig åt utgår från hemmet antingen på cykel eller till fots, så inga bilresor till gym eller annat.


    Är otroligt dålig på att shoppa prylar, så jag kan inte påstå att jag kan dra ned på onödig konsumtion av typ kläder och inredning.
    Är teknikfientlig så jag har inte en massa onödig teknikprylar och köper sällan nytt om det gamla verkligen inte är trasigt och bortom lagning.


    Sorterar alla sopor!


    Med elbil eller biogasbil så låter det som en riktigt hållbar livsstil Just nu är ju elbilar dyra, men om ett par år kommer det finnas betydligt fler på begagnatmarknaden samtidigt som nya elbilar fortsätter att falla i pris.


    Annars kan man kanske tanka HVO i en dieselbil, men det är ju lite lurigt med palmolja i biodieseln.

  • Anonym (ingen uppoffring)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-10 16:02:39 följande:
    Enligt SJ får man inte ta ombord elskotrar (det man kallar permobiler felaktigt) på tågen. De räknas som fordon (!?) och JA jag skulle åka tåg oftare om jag kunde såklart. Jag gillar egentligen att åka tåg. Förutsättningen är att det går att köra ombord på alla SJ:s tåg. Det är mer än en med specialbehov som inte kunnat följa med tåget man köpt dyr biljett till när det väl kommer för att SJ bytt tåg så att den hjälpfunktion/rullstolsplats man bokat inte finns. En tågresa för mig från min bostadsort till där jag har släkt och vänner tar c.a 12 timmar med byte i Stockholm. Det underlättar om man kan ta nattåget men det lär aldrig bli möjligt.

    Enligt SJ har de inte köpt in handikappvänliga tåg eftersom de inte anser att dessa är tillräckligt bekväma och passagerarna prioriterar bekvämlighet. Tydligen prioriterar passagerarna då sin egen bekvämlighet framför att alla ska kunna åka med (samtidigt som de skambelägger de handikappade som på grund av detta måste ta flyget istället!).
    Tråkigt! Håller med om att SJ behöver bli mycket bättre på kundvänlighet. Man får inte ta med cyklar på SJ-tågen heller, trots att man kan det i nästan hela Europa.
  • Anonym (ingen uppoffring)
    Anonym (.) skrev 2019-09-16 17:38:42 följande:
    Problemet med TS frågeställning och hela miljörörelsen är att den är populistisk och inte faktabaserad och att den är totalt storstadsanpassad. Det är Stockholm och sen resten av lan det som inte existerar.

    Bensinskatten höjs för att människor ska åka på alternativa sätt. Det funkar bara i storstäderna eftersom det knappt finns någon kollektivtrafik utanför städerna. Folk vill ha mindre och billigare boende samtidigt som det finnas enormt många bostäder som står tomma 48 veckor om året. 

    Folk pratar om att spara vatten i ett land där vi har ett överflöd av vatten (Som ö-bo sparar man på vatten året runt eftersom det finns en vattenbrist. Så har man gjort i hundratals år.) Man sparar vatten om det behövs, för det är inte precis så att vi norpar av Afrikas begränsade vattenresurser.
    Vi pratar om att spara in vatten vid duschar etc men inte all den enorma plast som produceras för vatten på flaska. Vi har bra vatten samtidigt som det köps enorma mängder importerat plastvatten.

    Vi har massor av bostäder ingen bor i och vi har en enorm korruption inom byggbranchen. Vi har massor av äldre människor som bor i stora, tomma hus för att de inte har råd att flytta. Trots att samhället har misslyckats på bostadsmarknaden ska enskilda människor lösa det samhällsproblemet. 

    Miljöpartiet vill avskaffa kärnkraften av den enkla anledningen att "det känns så". Vi tillåter alltså en känsloargumentation inom miljörörelsen. Därför är den helt åt pipan. 

    Jag kommer inte att offra någonting för miljön så länge som miljörörelsen är populistisk och verklighetsfrånvänd.
    Alla bor inte i städerna. Dags att inse det både av politiker och miljömuppar som hävdar att de värnar om miljön och vill att vi tex ska spara vatten och åka kollektivt...

    Jag känner inte riktigt igen din bild. Det är inte heller bara Stockholm det handlar om. Var bor du?

    3 miljoner svenskar bor i tätorter som har mellan 10 000 och 100 000 invånare (alltså inte storstäderna). Många av dessa har tillgång till kollektivtrafik, matbutik dit man kan gå och cykla, m.m. I mellanstora städer som Linköping, Umeå och Växjö är det betydligt enklare att cykla till allt man behöver än i Stockholm. För den dryga miljon svenskar som bor utanför tätort kan en omställning handla om att köra biogasbil eller elbil. Bor man utanför tätort har man antagligen tillgång till garage eller villa med egen el och kan ladda bilen hemma. Tillgång till laddplats är ett stort problem för de som bor i lägenhet i stan.

    Att spara vatten är viktigt pga vattenbristen, men det är knappast en klimatfråga. Jag har inte heller hört någon påstå det. Däremot hör jag hela tiden hur man pratar om att flaskvatten är onödigt. Det handlar inte bara om plasten, utan att det är mycket mer effektivt att transportera vatten i ledningar jämfört med på lastbil.

    Det är ju inte bara miljöpartiet, utan fem av åtta riksdagspartier som står bakom energiöverenskommelsen om 100% förnybar el till 2040. Det är inte ekonomiskt försvarbart att investera i kärnkraft när sol- och vindenergi konkurrerar ut kärnkraften på rent marknadsmässiga grunder.

    Vad är dina lösningar (som inte är populistiska och verklighetsfrånvända)?
  • Anonym (ingen uppoffring)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-19 08:15:05 följande:
    Och då kan det krävas lagändringar, men det vågar inte politikerna eftersom samhället skulle förlora ekonomiskt på det. Av samma anledning vågar man inte skrämma bort fartyg från våra hamnar genom att förbjuda tomgångskörning (vilket alltså spyr ut MER skit än flyget).
    Fartyg som ligger i hamn kör i regel inte på tomgång, utan man använder motor för att generera el. Vanligen är det separata hjälpmotorer, men även huvudmotor kan användas för el beroende på hur fartyget är konstruerat.
    Elen används sedan till att driva belysning och utrustning ombord. Är det är färja så måste ju passagerare och personal kunna se utan att det är mörkt, och är det ett fraktfartyg kanske elen driver pumpar för att pumpa i och ur olja eller lyfta i och ur gods.

    De senaste siffrorna visar att all inrikes sjöfart släppte ut närmare 662 tusen ton CO2, men då kom "bara" 448 tusen ton från kommersiell sjöfart. Resten kom från fritidsbåtar (det finns nästan 1 miljon fritidsbåtar i Sverige).

    Inrikesflyget släppte ut 553 tusen ton CO2 2017, men den stora boven är ju utrikesflyget. Flyget släppte ut 2,8 miljoner ton CO2 och då räknar man det flygbränsle som tankas i Sverige. För en flygning till Thailand räknas alltså bara bränslet till den första mellanlandningen. 

    Om man stället tittar på hur mycket svenskar flygresande släpper ut är det närmare 10 miljoner ton. Det beror på att alla de flesta långa flygresor går via Heathrow, Helsingfors, etc.
Svar på tråden Hur mycket kan du offra för klimatet?