Inlägg från: Anonym (Hmmmmm...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmmmm...)

Hur mycket kan du offra för klimatet?

Jag kan tänka mig att köpa mycket mindre grejor och att börja laga t.ex strumpor istället för att köpa nya hela tiden. Jag kan tänka mig att planera maten bättre så att det inte blir någon svinn.

Jag kan inte tänka mig att sluta flyga inrikes. Jag bor i ena delen av Sverige och mina vänner och nära och kära i andra änden och eftersom jag är beroende av min permobil kan jag inte åka tåg. Dessa är inte tillåtna ombord på SJ:s tåg nämligen (funkar på Skånetrafikens och andra lokala bolags dock, men ska ju ta sig dit först). På flyget går det bra att checka in den och man får assistans hela vägen. utan flyget skulle jag få kommunarrest.

Däremot flyger jag aldrig utomlands. Jag skulle aldrig våga checka in min permobil på ett utlandsflyg. Om det hände något skulle jag bli helt strandsatt.

Jag har inte fått några barn. Visserligen är detta ofrivilligt men att inte skaffa barn är bland det bästa man kan göra för miljön.

• Anonym (Hmmmmm...)

Just ja. Nästa år tänker jag ha totalt köpstopp för kläder. Lär inte bli något problem.

• Anonym (Hmmmmm...)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-08 10:31:33 följande:

Inget.

Åka kollektivt? Finns ingen kollektivtrafik där jag bor.

Åker sällan flyg privat, men de få ggr jag reser utomlands blir det flyg. Alla är inte sponsrade med en 60-miljoners segelbåt med egen besättning...

Mat: nop, äter svenskt kött varje dag, och avser att fortsätta med det. Att man i kraftigt överbefolkade länder inte kan äta lika mycket kött som vi är inte mitt problem.

Vatten förbrukas inte, det omsätts, och vi har rätt gott om det i Sverige.

Minska elförbrukning? Med dagens elpriser (dvs skatter) slösar man inte i onödan oavsett, men springer inte och kontroller att lampor är släkta stup i kvarten heller.

Bo mindre är inte aktuellt på många år ännu, men när barnen flyttat ut blir det nog så. Men det är mer en städgrej än klimatåtgärd.

Sverige har så otroligt liten del av de globala utsläppen, så ser ingen som helst anledning att göra mer än vad vi redan gör.

Gissningsvis är det mer klimatsmart att äta svensk kött än att äta importerade sojaprodukter.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (abelbabel) skrev 2019-09-09 15:18:53 följande:

Att stoppa sina trasiga strumpor istället för att köpa nya kommer inte rädda vår planet. Tror det krävs mycket större uppoffringar än det.

Visserligen sliter jag ut mina strumpor i förvånande takt, men du har rätt. Gör ju inte miljön sämre i alla fall
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (ingen uppoffring) skrev 2019-09-09 20:21:51 följande:
    Om du fick ha permobilen på tåget, skulle du åka tåg då?
    Om jag fattat det rätt får man ha elrullstolar med idag om de är mindre än vissa mått och en viss vikt.
    https://kundo.se/org/sj/d/elektriska-rullstolar/

Om inrikesflyget gick på biobränsle skulle det sannolikt inte bli så stora klimateffekter, eftersom inrikes flyget flyger på lägre höjder och därmed inte har sk höghöjdseffekter i samma utsträckning. Däremot skulle resan bli betydligt dyrare eftersom bränslet är dyrare att tillverka. Hur mycket mer skulle du vara beredd att betala för dina inrikesresor för att få förnybart bränsle?

(Dessutom finns det inte tillräckligt med biomassa för att tillverka bränsle till all världens flygplan. Men det är ett annat problem.)
    Enligt SJ får man inte ta ombord elskotrar (det man kallar permobiler felaktigt) på tågen. De räknas som fordon (!?) och JA jag skulle åka tåg oftare om jag kunde såklart. Jag gillar egentligen att åka tåg. Förutsättningen är att det går att köra ombord på alla SJ:s tåg. Det är mer än en med specialbehov som inte kunnat följa med tåget man köpt dyr biljett till när det väl kommer för att SJ bytt tåg så att den hjälpfunktion/rullstolsplats man bokat inte finns. En tågresa för mig från min bostadsort till där jag har släkt och vänner tar c.a 12 timmar med byte i Stockholm. Det underlättar om man kan ta nattåget men det lär aldrig bli möjligt.

Enligt SJ har de inte köpt in handikappvänliga tåg eftersom de inte anser att dessa är tillräckligt bekväma och passagerarna prioriterar bekvämlighet. Tydligen prioriterar passagerarna då sin egen bekvämlighet framför att alla ska kunna åka med (samtidigt som de skambelägger de handikappade som på grund av detta måste ta flyget istället!).
  • Anonym (Hmmmmm...)

Alla kan göra något. Jag har inga barn. Visserligen ofrivilligt, men det är bland det bästa man kan göra för klimatet faktiskt. Jag äter gärna vegetariskt, men är absolut ingen vegetarian. Jag försöker att inte köpa så mycket prylar och definitivt inte från kinesiska billighetssiter där halvdåliga produkter ska flygas hit från andra sidan jorden.

Däremot flyger jag inrikes några gånger per år. Till största del pga att jag inte får ta med mitt handikapphjälpmedel på tåget och får noll hjälp i övrigt också, men jag bor också "långt bort". Att ta flyget och komma fram 3 timmar senare eller sitta på tåget i 20 timmar, det är viss skillnad.

• Anonym (Hmmmmm...)

Missade detta: alla kan göra något och det finns flera olika saker man kan välja att göra, men vissa klimataktivister har bestämt att det ALLA ska göra är att sluta flyga och bli vegetarianer. Jag och flera andra vill värna om miljön och klimatet på vårt sätt!

• Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (.) skrev 2019-09-16 17:38:42 följande:
    Problemet med TS frågeställning och hela miljörörelsen är att den är populistisk och inte faktabaserad och att den är totalt storstadsanpassad. Det är Stockholm och sen resten av lan det som inte existerar.

Bensinskatten höjs för att människor ska åka på alternativa sätt. Det funkar bara i storstäderna eftersom det knappt finns någon kollektivtrafik utanför städerna. Folk vill ha mindre och billigare boende samtidigt som det finnas enormt många bostäder som står tomma 48 veckor om året. 

Folk pratar om att spara vatten i ett land där vi har ett överflöd av vatten (Som ö-bo sparar man på vatten året runt eftersom det finns en vattenbrist. Så har man gjort i hundratals år.) Man sparar vatten om det behövs, för det är inte precis så att vi norpar av Afrikas begränsade vattenresurser.
    Vi pratar om att spara in vatten vid duschar etc men inte all den enorma plast som produceras för vatten på flaska. Vi har bra vatten samtidigt som det köps enorma mängder importerat plastvatten.

Vi har massor av bostäder ingen bor i och vi har en enorm korruption inom byggbranchen. Vi har massor av äldre människor som bor i stora, tomma hus för att de inte har råd att flytta. Trots att samhället har misslyckats på bostadsmarknaden ska enskilda människor lösa det samhällsproblemet. 

Miljöpartiet vill avskaffa kärnkraften av den enkla anledningen att "det känns så". Vi tillåter alltså en känsloargumentation inom miljörörelsen. Därför är den helt åt pipan. 

Jag kommer inte att offra någonting för miljön så länge som miljörörelsen är populistisk och verklighetsfrånvänd.
    Alla bor inte i städerna. Dags att inse det både av politiker och miljömuppar som hävdar att de värnar om miljön och vill att vi tex ska spara vatten och åka kollektivt...
    När det gäller bl.a MP:s kamp mot flyget verkar det mest gälla att få bekväma stockholmare att sluta flyga till Göteborg och ta tåget istället. Ingen tanke på att det tar 20 timmar att ta tåget från Luleå till Malmö.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (man) skrev 2019-09-17 18:34:27 följande:

Jag kan absolut tänka mig offra en hel del OM jag vet att det gör någon nytta på riktigt. Jag tänker däremot inte haka på politikernas och marknadens patetiska försök att lägga ansvaret på vanligt folk så de slipper ta sitt ansvar och kan fortsätta skita ner mer och mer och kohandla om utsläppsrätter med andra länder och öka sina vinster.

EXAKT!

Visst kan vi "vanliga dödliga" dra vårt strå till stacken, men politikerna kan göra så mycket mer, för att inte tala om de stora företagen!
  • Anonym (Hmmmmm...)
    klyban skrev 2019-09-18 16:34:07 följande:

De har inget intresse att fördyra sin produktion, så ser många av dom på frågan.
    Dock har en del förstått man måste börja engagera sig.

Och då kan det krävas lagändringar, men det vågar inte politikerna eftersom samhället skulle förlora ekonomiskt på det. Av samma anledning vågar man inte skrämma bort fartyg från våra hamnar genom att förbjuda tomgångskörning (vilket alltså spyr ut MER skit än flyget).
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (love) skrev 2019-09-20 14:10:22 följande:
    Eftersom du inte kan förtydliga vad du syftar på när du säger att kött är mer näringsrikt än baljväxter så är det svårt för mig att svara dig. Det finns ingen rimlig anledning för dig att vägra förtydliga dig, utan antingen vill du bara provocera, eller så har du själv glömt bort vad du menade. 

Så jag får väl försöka ge något slags generellt svar.

Baljväxter innehåller inte mindre energi än nötkött per gram (utan mer). Så man behöver inte äta mer baljväxter än kött för att få i sig tillräckligt med energi. Om du syftar på protein så är skillnaden mellan baljväxter och nötkött inte stor. 100 gram nötkött innehåller 26 gram protein, 100 gram sojabönor innehåller 36 gram protein, 100 gram kikärtor innehåller 19 gram protein och 100 gram röda linser innehåller 24 gram protein.

Vad tycker du att min man ska äta? Han tål inte baljväxter.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (love) skrev 2019-09-20 22:22:42 följande:
    Kött är näringsrikt. Det är jag helt med på. Och jag har aldrig sagt något annat heller. Men utsläppet för nötkött är ca 26 kg per kg kött, jämfört med baljväxter som står för ungefär 0.2-1.5 kg utsläpp per kg produkt.
    Vad ingår i beräkningen? Utsläppen under odling/uppfödning eller hela vägen till tallriken? Vi importerar väldigt mycket grönsaker, baljväxter, tofu... med flyg. Kanske en näruppfödd ko släpper ut mindre än tofu och soja importerad från Asien och tomater och paprika från Spanien?
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Kverulant67 skrev 2019-09-21 02:07:50 följande:
    Och Sverige är ett land som släpper ut extremt lite per invånare.... Du tänker inte på vad transporterna för din grönsaker gör för klimatet? Du vet att vi bara har egna grönsaker att tillgå juni-augusti....
    Så varför gnälla på köttet som basvara?
    Om vi omedelbart skulle sluta importera mat blir det ganska klent med grönsaker från september och fram till maj (lyckos skåningarna som har en ganska lång säsong, värre blir det i norr). Kött kan vi dock producera hela året. Kött, rotfrukter, äpplen och lagrad säd.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    klyban skrev 2019-09-23 13:21:31 följande:

Det går fixa mycket bättre än vad det är nu, det räcker med torka en hel del, frysa in osv...osv...
    Så har man detta på vintern också, men givetvis ett annorlunda sortiment och inte 100% tillgång till allt.
    dvs som vi levde förr.

Tror inte många veganer eller klimataktivister endast äter mat som inte flugits lång sträcka för att nå Sverige. Tror få av dem avstår från att köpa importerade produkter från "Kinaföretag" etc. Lätt att sätta sig på sina höga hästar när man bestämt vilka saker det är man ska göra "för klimatet" samtidigt som man bortser från allt annat.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    klyban skrev 2019-09-23 14:11:56 följande:

Så sant att de inte alltid är på och köper det som är närmast.
    Och denna grupp som klagar, de är ofta hycklare också på köpet.
    Även är inte ett mindre misstag samma som det extremhögeragendan försöker göra det till, för ska vi jämföra, så blir det inte alls som man försöker påstå.

Det är mycket mer än Kinaföretag som man bör överväga att handla ifrån.
    Även Kina lägger enorma summor på miljöteknik, så  köpa Kinesiskt kommer bara bli bättre och bättre.
    Medans USA och det lilla dom tillverkar(företagen skeppade ut dessa jobben till Kina, då CEO och andra högdjur ville ha mer pengar, och mindre till löntagaren, och samtidigt mer eller mindre raderade ut medelklassen.)

Dock när det kommer till mat och dessa veganer som predikar för oss, så komemr de aldrig ha några rätt och de är alltid hycklare.
    (Här brukar någon vegetarian vakna och bli arg, men jag pratar inte om er normala vegetarianer, inte ens överhuvudtaget.)

Jag värnar om klimatet på mitt sätt - vilket inte innebär att jag slutar flyga (jag vill kunna hälsa på mina vänner, föräldrar och syskon i andra halvan av landet även fortsättningsvis) och jag är inte vegetarian. Tyvärr har klimataktivisterna bestämt att det är just på detta sätt man ska värna om klimatet. Mitt sätt: rejält minskad konsumtion; närodlat, inga barn mm mm, räknas inte.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-23 14:12:09 följande:
    Haha.. Du är ju sjuk i huvudet om du är beredd att mörda dina barn pga att vädret blir någon grad varmare....
    Bättre att inte skaffa några barn alls då. Bara berget av blöjor för varje barn är enormt.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-23 14:35:41 följande:
    Var ligger det berget?
    Öster om sol och väster om måne
    Det har förmodligen bränts upp efter hand.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Que) skrev 2019-09-23 15:24:27 följande:

Om det togs politiska beslut om att dra ner energiförbrukningen på det sättet som beskrivs så är jag helt för alla dem ovan beskrivna. Jag uppfyller iof det mesta där redan pga vegetarian, bor litet, har inte körkort. Men kan även tänka mig att sluta flyga helt, bli vegan, sluta handla mer än det nödvändiga osv...

Men kommer inte att räcka om det är upp till var och en, eftersom en enda rik jävel snabbt förbrukar lika mycket energi som tusen fattiga, så ska det vara lönt borde det vara hårt reglerat för alla.

Hade du kunnat tänka dig att sluta flyga om flyget var det enda sättet för dig att kunna åka till andra svenska städer och enda sättet att få träffa nära och kära?
Svar på tråden Hur mycket kan du offra för klimatet?