Hur mycket kan du offra för klimatet?
Ber om ursäkt för ett långt inlägg, men detta är något av en hjärtefråga och samtidigt är jag dålig på att formulera mig koncist.
Jag är beredd att offra rätt så mycket. Någon gång kanske den dagen kommer då vi inte heller har något val. Ändringar jag gjort hittills i livet är följande (med reservation för att jag kanske glömmer något nu):
- Cyklar till vardags istället för kollektivtrafik eller bil. Men det händer ca fyra gånger i året att jag åker tåg, det händer att jag tar bussen om det t.ex. är snöstorm eller liknande, och det händer att jag lånar mina föräldrars bil om jag är på besök hos dem (de bor långt ute på landet där det inte finns kollektivtrafik och där det skulle ta ett par timmar att cykla till närmaste stad).
- Äter inte kött, mjölk och ägg (också av djuretiska skäl). Gör mitt bästa för att undvika livsmedel som importerats till Sverige via flyg (t.ex. sockerärtor och en del exotiska frukter). Låter bli att handla livsmedel som jag vet är väldigt resurskrävande att odla, t.ex. avokado. Köper inte produkter som innehåller icke-certifierad palmolja (även om det kanske mer handlar om djuretik och miljö, snarare än klimat).
- Sopsorterar.
- Flyger inte. Men reser ibland, men då med tåg.
- Har börjat ändra mina konsumtionsvaror ganska mycket med avseende på hur mycket jag konsumerar. Har börjat handla mer kläder på second hand, har börjat laga trasiga kläder och saker så gott jag kan istället för att köpa nytt, har börjat leva mer minimalistiskt och försöker klara mig med sakerna jag har istället för att hela tiden köpa nytt.
Vad jag vill bli bättre på är framförallt följande:
- Att använda mindre vatten. Jag tycker framförallt att jag tar för lång tid på mig att duscha och det är något jag borde bli bättre på.
- Att konsumera färre klädesplagg. Jag har alltid varit klädintresserad men mitt mål är att bara köpa ca 3-5 nyproducerade klädesplagg (som inte är typ trosor och strumpor) i året. Men då krävs det lite mer ansträngning från min sida.
- Att bli ännu bättre på att handla klimatsmart mat. Det som står i vägen just nu är framförallt okunskap. Jag vill veta mer om hur jag bör handla för att det skall vara klimatsmart.
När det gäller barn så är jag tudelad. Jag har inga barn i dagsläget, men vill gärna ha ett barn i framtiden. Å ena sidan tänker jag att orsaken till att barn anses vara så negativt för klimatet är för att barnen anammar våra dåliga vanor. Ju fler människor, desto sämre är det för klimatet, så länge vi lever som vi gör i dagsläget. Å andra sidan är jag väl något av en optimist, antar jag, för jag hoppas att vi en dag lär oss leva på ett hållbart sätt, så att vi inte måste utrota oss själva för klimatets skull.
Jag har börjat studera livsmedelsteknik med förhoppningen om att en dag kunna vara med och utveckla klimatsmarta livsmedel. Jag tror ju nämligen att lösningen på klimatproblemet kommer att ha med teknik att göra. Det verkar naivt att tro att vi som art, på en omfattande, global nivå, kommer att vara beredda att offra en hög livskvalitet för klimatets skull. Med hjälp av teknik kan vi förhoppningsvis kombinera en hög livskvalitet med en hållbar livsstil. De val jag gör i dagsläget (som att utesluta kött) gör jag främst för att skynda på utvecklingen genom att sätta press på marknaden att investera mer i klimatsmarta produkter. Som enskild individ kan jag inte påverka särskilt mycket, men förhoppningen är ju att man samtidigt inspirerar andra att göra samma sak.