Inlägg från: tuzenfouting |Visa alla inlägg
  • tuzenfouting

Slipper unga bristningar oftare?

adrenalin skrev 2006-03-15 18:26:14 följande:
    Jag tycker så många unga mammor slipper bristningar. Är det så, eller har jag fått det om bakfoten?

Jag var 20 när jag fick och jag fick typ rekordmycket bristningar. men ser jag på andra verkar deras magar va lena som .. lussebullar me äggvita på
    Jag är gravid första gången (beräknat datum den 15 maj) och jag fyller 22 år i slutet av juni. Jag hade inga bristningar alls förrän sista månaden i graviditeten, det sa bara bom och jag fick det på undersidan av magen (under naveln). Det var en chock först men eftersom jag ej gick upp mycket i vikt under gravidteten, jag är medveten om att det är hormonellt och naturligt, min man inte kommer tycka om mig mindre för det och att jag i övrigt inte förändrats i kroppen något (tuttarna har svällt men jag hade stor byst sedan innan) så oroar jag mig inte. Jag har lite bristningar på höfter och tuttar sedan när man gick igenom puberteten och de är helt bleka och ja, det på magen visar ju bara att jag fått barn :)

Jag läste på mkt om bristningar, som sagt jag blev chockad när jag fick första för jag hade inga så länge i graviditeten och jag tjockade inte till mig särskilt mkt (gick upp typ 13 kg totalt) dessutom är jag lång, men jag läste att det är helt enkelt hormonellt, man kan smörja och så men fett hjälper inte, det smörjer och skyddar bara yttersta hudlagret (jag har pluggat kemi och biologi också så jag visste sedan innan att sådant där "smörj" hjälper inte) bristningarna sker i läderhuden, alltså så djupt ner kommer inte smörjmedel. Det har liksom inte att göra med torr hud :) 

Dessutom har jag läst på Vårdguidens att FRAMFÖRALLT yngre mammor drabbas av bristningar pga mer hormoner under graviditeten? Jag har inte forskat i det djupare, men det kanske är rimligt? Man har ju mer av allt när man är yngre känns det som :)

Jag tycker dock det kan vara lite skönt och smörja när det kliar, bara som en bekvämlighetsgrej som sagt. Nu sitter jag och väntar på fl och bristningarna svider lite. Senaste veckan har jag också fått lite pyttesmå på övre delen av låren. 
  • tuzenfouting
    Heli77 skrev 2006-04-22 10:40:05 följande:
    Det är vanligare att yngre får bristningar.
    Bristningar beror ju på hormoner, och yngre mammor har naturligt mer hormoner i omlopp i sin kropp. Det är inte alltid de har hunnit växa klart själva ännu.

Jag fick mycket bristningar när jag var i tonåren, men under min graviditet fick jag inte en enda.
    Om man är 20+ har man def hunnit växa klart fysiologiskt som kvinna, man är inte ett barn. Även om livet med en kvinnokropp är en konstant resa av förändringar så är man ju rent biologiskt mogen för graviditet vid första mensen. Det har mer att göra med hormoner och att yngre kvinnor har mer hormoner och "färskare system" vad gäller menstruation, ägg, graviditet. Som kvinna åldras dina "inre system" sedan du föds, till skillnad från hos män som utvecklar sina system först i puberteten. 

Du visste säkert redan det här, jag ville bara skriva ett svar iaf :)
Svar på tråden Slipper unga bristningar oftare?