Inlägg från: Anonym (Peter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Peter)

Är ni män så ”glömska”?

jrockyracoon skrev 2019-09-07 13:58:49 följande:
    Anonym (Louise) skrev 2019-09-07 09:14:45 följande:
    Vad tråkigt ändå att män inte bryr sig om sociala relationer. Nu har ju många män kvinnor som tar hand om den biten; påminner om när hans mamma fyller år, säger åt honom att vara på den platsen vid den tiden för då tar dottern studenten, påminner 11 gånger om att det är julafton mycket snart och de måste handla julmat osv.

Nog är väl det viktigare än att minnas hur man fyller i olja i ett verktyg? Hur ofta gör man det ens? Och har man glömt det så är det lätt att googla eller ringa någon för att få hjälp. Det är inte lika lätt att göra så med relationer med andra.

Att liksom inte bry sig så mycket om andra, hur de mår och hur de har det är för mig ofattbart. Det lustiga i allt detta är att män väldigt gärna själva vill bli månade om. De vill ha någon som tar hand om dom, frågar kring deras dag, frågar kring deras intressen. När de blir firade är det så härligt och mysigt, men sedan när det är dags att fira någon annan blir det så besvärligt och jobbigt. Suck, varför måste hon fira sitt nya jobb, varför måste de fira sin 30-åriga bröllopsdag, varför måste frun fira sin födelsedag?
    Samtidigt så tycker jag kvinnorna behöver bli bättre på att ta hand om praktiska saker som t.ex. laga en hydraulisk domkraft eller meka med bilar. (För övrigt krävs det ett tekniskt kunnande att t.ex. laga en domkraft, några av de jag har har jag ännu inte kunnat få att fungera och det är inte så enkelt med dem att man kan titta i instruktionsboken, instruktionerna där hjälper inte).
    Varför behöver de det?
    Jag är civilingenjör och inte ett dugg intresserad av att meka praktiskt, varför skulle då min fru "behöva" kunna det?

• Anonym (Peter)

Är du ointresserad av ditt barn, eller missar jag vad du kommer ihåg som har med honom att göra?

Smörjsmurfen skrev 2019-09-10 08:29:39 följande:

Jag är delvis sån, dock inte så extrem som ts beskriver, men det handlar om ointresse. Födelsedagar är inte viktigt för mig personligen, och orkar således inte engagera mig så mycket i andras heller, även om jag kommer ihåg mina närmaste kompisars födelsedagar.

Man kan vårda relationer på andra sätt än att komma ihåg just födelsedagar.

Jag och min fru fungerar väldigt olika när det gäller att komma ihåg saker

Om jag hämtar ett barn på förskolan och han har bytt kläder under dagen, så är det inget jag noterar, men min fru ser det direkt. Hon fattar inte hur jag kan missa att pojken hade en röd tröja på morgonen och en blå på eftermiddan. Jag har ingen aning, kläder är kläder.

Jag och andra sidan fattar inte hur hon kan logga in på internetbanken, och sen frågar jag 30 sekunder efter att hon loggat ut hur mycket pengar det var på reservkontot, och då har hon ingen aning. Hon vet inte om där var 5000 eller 25000. Hon måste logga in igen och läsa upp siffrorna direkt.

Jag kan komma ihåg vart jag la ett verktyg för 3 år sen i garaget, medans hon kommer ihåg detaljer ur nått samtal 2013 (jag har normalt inget minne av att samtalet ens ägt rum...)

Jag vet precis på dagen när bilarna ska besiktigas, vad försäkringarna kostar, när de ska servas osv, hon har snorkoll på lov, utvecklingssamtal och vad de olika mammorna heter till klasskompisar.

Vi är olika, men kompleterar varandra bra.

Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?