Inlägg från: Anonym (Louise) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Louise)

Är ni män så ”glömska”?

I min egen relation och faktiskt alla kvinnor jag har runt mig, så är det kvinnan som har koll och ser till att saker händer.

Kvinnan påminner mannen om att hans mamma fyller år imorgon. Hon får påminna honom dagen efter igen. Det är kvinnan som köper presenter, julklappar och gå-bort-presenter till hela mannens sida. Kvinnan ser till att mannens sida bjuds in regelbundet så att de ses och så att de får träffa barnbarn/syskonbarn.

Kvinnan ställer barnen i förskolekö , har koll på när det är planeringsdagar och lov. Kvinnan ser över barnens kläder inför de olika säsongerna, har all kontakt med förskola, skola, kommunen, barnläkare/bvc, kvinnan styr upp loven så att någon av föräldrarna är hemma och att barnen har något att göra, kvinnan planerar utlandssemestern. Kvinnan har koll på barnens favoriträtter och allergier. Kvinnan planerar långt innan mannens födelsedag och ser till att den blir som han önskar. Kvinnan har koll på papper som ska in till skola, fritids, läkaren och kommunen. Kvinnan handlar till barnens matsäck.

Jag kan hålla på i all evighet.

• Anonym (Louise)
    Don3 skrev 2019-09-05 19:59:55 följande:

Kan vara så att födelsedagar, viktiga datum och hur det gick hos läkaren är oviktigt för killar. Jag tycker inte det finns några viktiga datum, födelsedagar blir man ändå informerad om iaf de som berör mig, går du till läkaren för en rutin sak känns det inte nödvändigt att fråga då svaret ändå kommer vara, ja det gick bra. För hade det gått dåligt hade du ju inte varit här eller hört av dig tidigare.

Måste vara det tristaste inlägget någonsin på Familjeliv. Det du skriver är att så länge det inte gagnar dig personligen på något sätt så bryr du dig inte.

Att vilja andra väl, att måna om andra, det existerar inte.
  • Anonym (Louise)
    Egon den stora skrev 2019-09-06 11:17:06 följande:

Vi prioriterar annorlunda helt enkelt. Det är inte glömska.

Bara för att du tycker att vissa saker som att fira typ 5 år och två månader tillsammans är extremt viktigt så kanske mannen istället koncentrerar sig på saker som garagebygge eller att byta däck?

Hahaha va!?

Det handlar snarare om hans egen mammas födelsedag, barnets avslutning i skolan, partnerns middag för att fira sin befordran på jobbet, andra barnets läkartid osv osv....
  • Anonym (Louise)
    jrockyracoon skrev 2019-09-06 20:41:13 följande:

Minnesforskning visar att människan kommer ihåg det den engagerar sig i och tycker är viktigt. Att upprätthålla sociala relationer är inte viktigt, anser kanske många män. Därför glömmer de dessa datum.

Fråga sedan kvinnorna hur bra de är på att komma ihåg var verktygen har sin plats i garaget eller hur man fyller på hydraulolja i domkraften. Om vi säger att kvinnorna sedan glömmer sådant lättare än män, kan man ju ändå inte säga att de är glömska som grupp. De är helt enkelt inte intresserade av detta.

Vad tråkigt ändå att män inte bryr sig om sociala relationer. Nu har ju många män kvinnor som tar hand om den biten; påminner om när hans mamma fyller år, säger åt honom att vara på den platsen vid den tiden för då tar dottern studenten, påminner 11 gånger om att det är julafton mycket snart och de måste handla julmat osv.

Nog är väl det viktigare än att minnas hur man fyller i olja i ett verktyg? Hur ofta gör man det ens? Och har man glömt det så är det lätt att googla eller ringa någon för att få hjälp. Det är inte lika lätt att göra så med relationer med andra.

Att liksom inte bry sig så mycket om andra, hur de mår och hur de har det är för mig ofattbart. Det lustiga i allt detta är att män väldigt gärna själva vill bli månade om. De vill ha någon som tar hand om dom, frågar kring deras dag, frågar kring deras intressen. När de blir firade är det så härligt och mysigt, men sedan när det är dags att fira någon annan blir det så besvärligt och jobbigt. Suck, varför måste hon fira sitt nya jobb, varför måste de fira sin 30-åriga bröllopsdag, varför måste frun fira sin födelsedag?
Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?