Inlägg från: Anonym (Näpp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Näpp)

Är ni män så ”glömska”?

Jag känner inte igen det från män i min närhet.

• Anonym (Näpp)
    Anonym (Blö) skrev 2019-09-05 20:01:58 följande:

Jag har slutat påminna min man om saker som rör hans familj. Jag svarar inte på inbjudningar från dem till diverse saker, det får han sköta. Jag köper inte presenter tills hans familj, det är upp till honom. Jag påminner inte om grejer som handlar om hans del av bekantskapskretsen. Och mitt liv har blivit SÅ mycket lättare. Hans har däremot blivit betydligt knepigare. Sist när vi skulle fira ett av hans syskons födelsedagar så svarade han dagen innan att vi skulle komma (efter ungefär 45 påminnelser från födelsedagsbarnet). Ingen present inhandlad, förutom den blomma jag köpte på vägen eftersom JAG inte ville komma tomhänt. Hans äldre bror försökte snylta in sig på den (eftersom även hans fru skiter i att styra upp åt honom) men den gubben gick inte, han fick stå där och se korkad ut när gossarnas ömma moder frågade varför se inte köpt ngn present. Eller ja, hon frågade ju mig och svägerskan då men det hade hon inget för.

Det enda jag inte släpper är planering kring vårt barn, då hade barnet fått gå med sommarskor mitt i vintern som var två storlekar för små. Troligen hade han inte ens fått dagisplats.

Däremot går det jävligt bra för min man att planera, styra upp och komma ihåg saker som rör hans egen hobby. Mycket märkligt.

Spännande att se på sikt om han ändrar sig!

Får jag fråga varför du gjorde de här sakerna åt honom tidigare. Varför började du?
  • Anonym (Näpp)
    Anonym (Blö) skrev 2019-09-06 05:56:14 följande:

Jag har funderat mycket på det. Antagligen för att jag inte ville att andra skulle bli ledsna. Och jag ville inte hamna i pinsamma situationer (typ inte ha med sig present till kalas). Tex hans mamma blir jätteledsen om han inte hör av sig när hon fyller år. Men nu för tiden så tänker jag att det inte är mitt problem. Jag kan höra sv mig själv till henne för att jag tycker om henne men jag påminner inte min man om det.

Ja, det är ju väldigt begripliga orsaker. Både till hur det var och hur du gör nu.
  • Anonym (Näpp)
    jrockyracoon skrev 2019-09-06 20:41:13 följande:

Minnesforskning visar att människan kommer ihåg det den engagerar sig i och tycker är viktigt. Att upprätthålla sociala relationer är inte viktigt, anser kanske många män. Därför glömmer de dessa datum.

Fråga sedan kvinnorna hur bra de är på att komma ihåg var verktygen har sin plats i garaget eller hur man fyller på hydraulolja i domkraften. Om vi säger att kvinnorna sedan glömmer sådant lättare än män, kan man ju ändå inte säga att de är glömska som grupp. De är helt enkelt inte intresserade av detta.

Det är ju helt naturligt att vi minns det som intresserar oss. Problemet är när någon inte intresserar sig för att göra sina närstående glada eller inte bryr sig om att de blir ledsna. Som någon skrev blir många män fruktansvärt ensamma efter skilsmässor bland annat på grund av det här ointresset för närstående. Vi behöver lära våra små pojkar värdet av vänskap, omtanke och nära relationer. Om vi pratar minst lika mycket med pojkarna som med flickorna om känslor och relationer kanske vi på sikt få en ändring.
Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?