Inlägg från: Bunny on speed |Visa alla inlägg
  • Bunny on speed

Är det vanligt att kvinnan ses som den huvudsakliga omsorgspersonen för barnen i familjen?

Det var tydligt redan när barnet var nyfött, innan vi kommit hem. Det togs mer för givet av personalen att jag som mamma skulle sköta omvårdnad.

Vården ringer alltid mig i första hand.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Bunny on speed
    Anonym (ace) skrev 2019-09-02 02:35:42 följande:

Det jag uppmärksammat är att i de familjer där kvinnan är "primär barnskötare" så har hon valt den rollen själv från början. Pappan har under de första månaderna inte fått lov att knyta an till barnet på samma sätt som mamman, hon tar över varje gång barnet behöver något och blir sur/irriterad på pappan för han gör allt "fel".

I de familjer där båda föräldrar tar samma ansvar så har pappan fått vara med från början med att trösta, byta, vagga, gosa, mata osv.

Jag har aktivt uppmuntrat min man att ta barnet. Lämnat dem ensamma så han ska vara tvungen. Ändå anses jag ansvarig för barnet. Byter vi blöja kan han bara gå därifrån sedan och ta för givet att jag tar barnet från skötbordet. Sks vi iväg, kommer inte barnet göras klart om jag inte gör det (eller säg till honom att han ansvarar). Etc
    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Är det vanligt att kvinnan ses som den huvudsakliga omsorgspersonen för barnen i familjen?