• Ess

Kostnader vid umgänge - Vem ska betala?

Anonym (m) skrev 2019-08-31 16:52:26 följande:

Nej, det är orimliga krav.
    Hänvisa till er överenskommelse om att det är han som hämtar barnen och att du alltså inte kommer skjutsa grejer.
    Säg nej till alla kostnader. Han kan inte göra så mycket åt det. Skulle han tjata säger du : Jag har sagt nej, sluta tjata.
    Det sk underhållsbidraget täcker ju inte alls hälften av kostnaderna till barnet så det är enbart trams att han hänvisar till det. (Han betalar det inte ens)

Underhållet ska bara täcka hälften, andra hälften ska boendeföräldern stå för
  • Ess
    Anonym (m) skrev 2019-08-31 20:38:33 följande:
    Det man får täcker inte hälften.
    Antar att ts har barnbidraget också.
    Men sen kan ju ett barn kosta precis hur mycket man vill lägga på det.
  • Ess
    Anonym (TS) skrev 2019-08-31 23:48:27 följande:
    Jag har såklart bättre ekonomi genom att jag arbetar och det gör inte hen. Men inte så pass att jag har råd att införskaffa dubbletter av allting. Köper jag datorutrustning så kommer väl kraven på att jag ska förse dem med inredning till deras rum, leksaker, kläder, mediciner, tv-spel etc som de har hos mig också.

Min fråga är ju egentligen var som är rimligt. Att jag ska stå för de basala kostnaderna vet jag. Se till så de har kläder med sig och receptbelagda mediciner. Men det övriga anser väl jag är en fråga om levnadsstandard. Har man inte råd med cyklar så kan man inte cykla. Har man inte råd med att gå på restaurang så gör man inte det etc. Har man inte råd med dyra möbler så här man inte det. Jag ska väl inte behöva inhandla cyklar, dyra byråer etc för att hen inte har råd? Jag kan väl anse att då får man promenera istället och ha en billigare byrå att ha kläderna i. Sen får man väl hitta på saker som är gratis. Man behöver inte äta på restaurang och gång på bio om man inte har råd.
    Det är inte rimligt att du ska köra dit cyklar och sportutrustning. Att skicka med kläder efter väder, receptbelagda mediciner är däremot rimligt. Skulle barnet va tex förkylt när det är dags för umgänge så kan du ju lägga ner en ask Alvedon och hostmedicinen barnet brukar ta.

När maken hade vh umgänge så hade barnen med sig kläder, de ville ju ha sina "egna" kläder som de trivdes i och som passade.
    Mat, hygienartiklar, cyklar, datorer och rumsinredning stod naturligtvis maken för hemma hos sig, även Alvedon vid behov. Aktiviteter som gjordes hos honom stod han för.

Svar på tråden Kostnader vid umgänge - Vem ska betala?