Anonym (TS) skrev 2019-08-31 23:40:12 följande:
Så pass stor koll har jag att jag vet att det du skriver är fel. När boendeföräldern har största delen av umgänget och erhåller underhållsstöd så uppfyller umgängesföräldern ENLIGT LAG sin underhållsskyldighet. Det innebär i praktiken att boendeföräldern ska skicka med det barnet behöver under umgänget avseende kläder, hygienartiklar etc. Så din väns barns mamma gör fel och familjerätten har fel.
Min fråga rörde mer gråzonen där jag står för kläder, sportutrustning etc under umgänget men den andra föräldern inte kan ta med sig detta. Kan denne så kräva att jag ska köra dit grejerna? Kan denne kräva att jag ska köpa två uppsättningar? Eller ligger ansvaret på hen att antingen köpa in detta själv eller skaffa körkort?
Kan kopiera in ett svar från lawline där de hänvisar till lagen gällande din väns problem.
Grundprincipen är att man som förälder har ett ansvar att svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § FB).
Beräkningen av barnets behov har sin utgångspunkt i schabloner som är hänförliga till barnets ålder. Man beaktar även sociala förmåner som barnet har (t.ex. barnbidrag), som räknas bort från barnets behov. Till barnets grundbehov lägger man till kostnader för barntillsyn (dagis, förskola m.m.) och i vissa fall kan barnets egna inkomster och tillgångar beaktas (7 kap. 1 § FB).
Föräldrarnas förmåga är nettoinkomsterna minskat med vissa tillåtna avdrag så som boendekostnad och skälig levnadskostnad. Levnadskostnaden beräknas med ledning av ett normalbelopp som utgör 120 % av gällande prisbasbelopp per år (7 kap. 3 § FB).
Underhållsskyldigheten kan fullgöras på olika sätt. Om barnet bor växelvist hos båda föräldrarna är huvudregeln att ingen av föräldrarna behöver betala underhållsbidrag till barnet utan då fullgörs underhållsskyldigheten automatiskt. (Läs motsatsvis i 7 kap. 2 § FB). För att växelvist boende ska anses föreligga brukar man generellt säga att barnet ska bo ungefär lika mycket hos båda föräldrarna.
Är det däremot bara så att den enda föräldern har barnet varaktigt hos sig så fullgör denne sin underhållsskyldighet genom att löpande stå för utgifter som rör barnets dagliga underhåll. Den andra föräldern, s.k. umgängesföräldern, fullgör i sin tur sin underhållsskyldighet genom att betala ett underhållsbidrag till barnet alternativt att denne blir återbetalningsskyldig till Försäkringskassan som betalar ut underhållsstöd (7 kap. 2-2a § FB).
Vilka kostnader ska umgängesföräldern stå för vid umgänget?
Det finns inget direkt stöd i lag som beskriver vad boendeföräldern respektive umgängesföräldern ska stå för vid umgänge. Som nämnts ovan är utgångspunkten att umgängesföräldern fullgör sin betalningsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, samtidigt som föräldern också ska bekosta vissa kostnader i samband med umgänget ? så som aktiviteter vid umgänget. I och med att underhållsbidraget ska täcka sådant som barnet behöver, dvs. kläder, hygienartiklar m.m. är detta ingenting som umgängesföräldern behöver stå för. Däremot kan det vara en bra idé om sådant ändå finns tillgängligt hos umgängesföräldern.
På försäkringskassans hemsida finns vägledning kring vad som ingår i schablonbeloppet vid uträkningen av barnets behov (se s.14 i länken). Detta kan ge en större förståelse kring vad underhållsbidraget som du betalar för ska gå till: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4325d25-0bee-4e31-9bb1-f6cc470baec6/vagledning-2016-1.pdf&CVID
Han har försökt få hjälp mot henne både vi FK med underhåll (avdrag för utgifterna när mamman vägrar skicka med.)
Samt flera samtal hos Familjerätten. Så känns konstigt att du säger att jag har fel om hans situation för han står ju i den.
Vart ska han vända sig då för att få "rätt" stöd i det här?