Anonym (TS) skrev 2019-08-31 23:28:12 följande:
Så pass kunnig är jag att jag vet att jag inte ensam ska stå för resorna. Om den andra föräldern inte har råd ska jag såklart bidra med pengar om jag har ekonomisk möjlighet. Nu får den andra föräldern månadskort till bussen från soc så att hämta barnen med bussen är inget problem. Det kostar hen ingenting. Däremot är jag skyldig att stå för det barnen behöver under umgänget och kan inte neka den andra föräldern att ta med det dem behöver under umgänget. Gällande de mest basala bitarna har jag koll. Frågan rörde mer gråzonen. T ex kan hen kräva att jag ska köra dit grejerna? Kan hen kräva att jag ska köpa dubbel uppsättning då hen inte har möjlighet att själv hämta cyklar t ex?
Nej hen kan inte kräva att du ska köra dit grejerna. Enligt er överenskommelse ska du bara fixa ena resvägen.
Nej, hen kan inte kräva att du köper dubbla uppsättningar.
Hen får göra som andra föräldrar som inte har råd. Man får göra sådant som inte kostar. Tex Gå promenad i omgivningarna. Gå promenad i skogen, ta med te och smörgås. Gå till biblioteket och låna böcker. Läsa böckerna. ta reda på vilka gratis aktiviteter / museer som finns på orten. Gå hem till farmor och fika. Köpa sällskapsspel för 20 kr på loppis som man spelar. Baka matbröd , då har man sysselsättning och dessutom billigare än om man köper i affären. Läsa läxor tillsammans med barnen. osv .