• askyfullofstars

BVC avråder från att använda pandakudde, vad använder ert barn

Hej!

Min dotter på två månader sover ENDAST på sin högra sida. Vi försöker dag in och ut vända hennes huvud men hon kommer alltid tillbaka till höger igen. Bvc sa att hon är liiiiite platt (har dock inte jättestort förtroende för sköterskans kompetens) och att vi bör isf skaffa en mimoskudde. Jag berättade att vi använde en pandakudde under uppsyn men den ratade hon helt. Så, nu vet jag inte om jag ska köpa en dyr kudde för 700 kr eller fortsätta med pandan... någon med erfarenhet ?

• Svar på tråden BVC avråder från att använda pandakudde, vad använder ert barn
  • Oktobertjej
    askyfullofstars skrev 2019-08-31 14:08:35 följande:

Tog du S eller M?

Jag tog en S (men jag velade väldigt fram o tillbaka då mitt barn inte fötts ännu, tänker att jag väl får köpa en M längre fram om det behövs).

Strl S är för 36-46 cm

Strl M är för 42-49 cm
  • nernu

Vad menar du med avrådde helt och ratade?

• askyfullofstars

Sköterskan sade ?nej det ska du avsolut inte ha!! Pandakudden kommer göra att huvudet blir platt om något.

:/

nernu skrev 2019-08-31 15:33:59 följande:

Vad menar du med avrådde helt och ratade?

• askyfullofstars

Ok. Går man efter måtten från Bvc då? För mitt barns huvud är 38 cm just nu då bör jag nog ta S också!

Oktobertjej skrev 2019-08-31 14:31:27 följande:

Jag tog en S (men jag velade väldigt fram o tillbaka då mitt barn inte fötts ännu, tänker att jag väl får köpa en M längre fram om det behövs).

Strl S är för 36-46 cm

Strl M är för 42-49 cm

• Oktobertjej
    askyfullofstars skrev 2019-08-31 16:01:40 följande:

Ok. Går man efter måtten från Bvc då? För mitt barns huvud är 38 cm just nu då bör jag nog ta S också!

Ja, gå efter måtten från BVC.
  • nernu
    askyfullofstars skrev 2019-08-31 15:59:54 följande:

Sköterskan sade ?nej det ska du avsolut inte ha!! Pandakudden kommer göra att huvudet blir platt om något.

:/

Va? Det låter jättekonstigt? Som jag har förstått det så behåller panda den form som finns så att säga. Men den andra kudden vad den nu heter kan forma om när det har blivit platt. Men jag förstår inte varför hon säger att pandakudden kommer göra huvudet platt. Låter märkligt.
  • Jenniejj

Hej alla brukar inte vara så aktiv här men detta med platthuvud står mig väldigt nära eftersom ja både jobbar med prematura samt att min dotter behandlades för platthuvud.

Att BVC avråder från pandakudden om huvudet blivit platt är inte alls konstigt eftersom kudden inte är för att behandla ett platthuvud. Tillverkaren själv av panda kudden avråder från sin kudde om huvudet blivit platt. Denna info finns i deras text på www.rollabout.se .. såhär skriver dem

?Viktigt! Pandakudden ska ej användas vid redan utvecklad skallasymmetri eller torticollis.?

I förebyggande syfte har ja ingen aning om hur panda kudden fungerar men jag själv använde Mimos kudde i behandlande syfte för mitt första barn och förebyggande syfte för barn 2. Och storlekarna ska gå på huvudomkrets och ålder på barnet, man ska inte använda en M innan barnet har 42 cm i omkrets och är över 4 månader, eftersom nacken på kudden då blir för stor.

Hopps denna info hjälper dig lite :)

• askyfullofstars

Tusen tack för ditt svar. Har inte blivit rådd att behandla utan köpt i förebyggande syfte. Köpte en variant man kan ha både i babynestet, babysittern osv. Ska jag även ha den i spjälsängen om jag inte behandlar?

Jenniejj skrev 2019-09-01 10:51:25 följande:

Hej alla brukar inte vara så aktiv här men detta med platthuvud står mig väldigt nära eftersom ja både jobbar med prematura samt att min dotter behandlades för platthuvud.

Att BVC avråder från pandakudden om huvudet blivit platt är inte alls konstigt eftersom kudden inte är för att behandla ett platthuvud. Tillverkaren själv av panda kudden avråder från sin kudde om huvudet blivit platt. Denna info finns i deras text på www.rollabout.se .. såhär skriver dem

?Viktigt! Pandakudden ska ej användas vid redan utvecklad skallasymmetri eller torticollis.?

I förebyggande syfte har ja ingen aning om hur panda kudden fungerar men jag själv använde Mimos kudde i behandlande syfte för mitt första barn och förebyggande syfte för barn 2. Och storlekarna ska gå på huvudomkrets och ålder på barnet, man ska inte använda en M innan barnet har 42 cm i omkrets och är över 4 månader, eftersom nacken på kudden då blir för stor.

Hopps denna info hjälper dig lite :)

• Fialotta75

Jag skulle ha använt mimoskudden på alla sovplatser. Spädbarn sover ju mkt och ryggläget är ju det som gör dem platta. Ofta är det så att de får en favoritsida att sova på och det måste man försöka motverka på alla sätt (dvs Mimoskudde kan inte vara ända insatsen). En sidokudde som gör att de måste ligga en stund på icke-favoritsidan är ett hjälpmedel. Mina barn ville ligga med ansiktet mot mig så jag vände på babynestet och lade dem med huvudet mot ?fotändan? i spjälsängen som stod precis mot min säng. Får de en favoritsida (eller haft det ända sedan födelsen) är ofta halsmusklerna lite korta på ena sidan. Detta kan behövas sjukgymnastkontakt för. För att motverka detta är det viktigt att träna nacken ofta dvs lägga barnet på mage ofta (inte när de sover förstås). Bebisen ska ha magläge många gånger per dag. Korta stunder i början. Svenska bebisar får, generellt sett, för lite nackträning.

• Lollo862

Min dotter som är 3 mån upptäckte jag var platt på höger sida av huvudet och man kunde även se det på pannan då den ena sidan skjutits fram pga hon bara låg på ena sidan. Var vår kontakt på BVC som sa detta. Idag går jag hos en sjukgymnast med min dotter och det har hjälpt. Vi använder en kil så hon bara ligger på vänster sida. Så be att få träffa en sjukgymnast. Har även tagit bort kudden då den inte haft någon funktion mot platt huvud.

• SaraPU

Skriver ett svar här nu eftersom många läser trådar långt senare.

Mitt första barn hade s.k. Platt huvud på grund av stel nacke. Vi gick på sjukgymnastik under flera månader. Hade pandakudde, kudde rekommenderad av sjukgymnast samt två olika sorters Mimos. Tog direktkontakt med sjukgymnasten som skrivit avhandling om ämnet för vi var så oroliga. Var jättejobbigt med all stress och gav faktiskt ingenting i slutändan.

Nästa barn var vi väldigt vaksamma på, och under en mycket kort tid fick han också stel nacke. Då magtränade vi honom och vid varje blöjbyte så gjorde vi de övningar vi fått av sjukgymnasten. Problemet gick över på 2-3 veckor.

Kontentan är att lägg tid på att magträna barnet från dag 1. Jag tror inte mimos har varit negativt, men det som verkligen hjälpt är magträning. Finns många fina magkuddar och speglar och annat som lockar barnet.

Svar på tråden BVC avråder från att använda pandakudde, vad använder ert barn