Tusen tack för ditt svar. Har inte blivit rådd att behandla utan köpt i förebyggande syfte. Köpte en variant man kan ha både i babynestet, babysittern osv. Ska jag även ha den i spjälsängen om jag inte behandlar?
Jenniejj skrev 2019-09-01 10:51:25 följande:
Hej alla brukar inte vara så aktiv här men detta med platthuvud står mig väldigt nära eftersom ja både jobbar med prematura samt att min dotter behandlades för platthuvud.
Att BVC avråder från pandakudden om huvudet blivit platt är inte alls konstigt eftersom kudden inte är för att behandla ett platthuvud. Tillverkaren själv av panda kudden avråder från sin kudde om huvudet blivit platt. Denna info finns i deras text på www.rollabout.se .. såhär skriver dem
?Viktigt! Pandakudden ska ej användas vid redan utvecklad skallasymmetri eller torticollis.?
I förebyggande syfte har ja ingen aning om hur panda kudden fungerar men jag själv använde Mimos kudde i behandlande syfte för mitt första barn och förebyggande syfte för barn 2. Och storlekarna ska gå på huvudomkrets och ålder på barnet, man ska inte använda en M innan barnet har 42 cm i omkrets och är över 4 månader, eftersom nacken på kudden då blir för stor.
Hopps denna info hjälper dig lite :)